ژان مقدس کشتارگاه ها

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
ژان مقدس کشتارگاه ها (nbookcity.com)

دانلود کتاب ژان مقدس کشتارگاه ها

نمایشنامه ژان مقدس کشتارگاه ها که نگارش آن در فاصله ی سال های 1929 تا 1931 صورت پذیرفته است، همچون نمایشنامه ی «اپرای شندرقازی» (سه قروشی) از جمله آثار برتولت برشت است که نظام سرمایه داری و امپریالیسم جهانی آماج حمله ی آن است.

به همین خاطر سال های سال این اثر – به ویژه در آلمان – در چنگ سانسور گرفتار بود و از سوی نظام حاکم بارها از اجرایش جلوگیری به عمل آمد. برتولت ویرتل در این باره می گوید: «برشت که موفقیت فاسدش نکرده بود ژان مقدس کشتارگاه ها را که یک نمایشنامه ی مدرن سیاسی بود نگاشت. 

این نمایشنامه که جسارت آمیزترین و بزرگترین اثر نمایشی بعد از جنگ و برترین آزمایش یک نسل و رسواکننده سرمایه داری است، هیچگاه امکان به صحنه رفتن نیافت.»

از این رو «ژان مقدس» نخستین بار در 30 آوریل 1959 (یعنی سی سال پس از نگارش و سه سال پس از درگذشت برشت) در «دوشس شاسپل هاس» – هامبورگ بر صحنه آمد و پس از آن سال، در هر گوشه ای از جهان بر صحنه بود و با اقبال شدید مردم – به ویژه زحمتکشان – رو به رو شد.

معرفی نویسنده

برشت‌ خالق نمایشنامه ژان مقدس کشتارگاه ها، مردی كه‌ ژان‌ پل‌ سارتر او را بی شک بزرگترين‌ نمايشنامه نويس‌ معاصر خوانده‌، شاعری كه‌ تئاتر اروپا را تحت‌ تاؤير گرفته‌، نوآوری كه‌ هنر تئاتر را دگرگون‌ كرده‌ و راه های تازه‌ شگفت‌ به‌ روی نويسنده‌ و بازيگر و تماشاگر گشوده‌ است‌.

برتولت‌ برشت‌ كه‌ بعدها بزرگترين‌ نمايشنامه نويس‌ آلمان‌ پس‌ از جنگ‌ نازی ها شد، در دهم‌ فوريه‌ 1898 در شهر باستانی آگسبورگ‌ در جنوب‌ آلمان‌ كه‌ آن‌ زمان‌ جزو پادشاهی باواريا به‌ شمار می رفت‌، ديده‌ به‌ جهان‌ گشود.

مادرش‌ اهل‌ جنگل‌ سياه‌ بود و پدرش‌ كارخانه‌داری سرشناس‌. هنگامی كه‌ برشت‌ زاده‌ شد، خانواده‌اش‌ در زمره‌ افراد مرفه‌ آگسبورگ‌ به‌ شمار می رفت‌. سرنوشت‌ چنين‌ می خواست‌ كه‌ برشت‌ مسير ديگری را در زندگی انتخاب‌ كند.

بخشی از متن کتاب

ببینید، اگر شما آدم ها اختيار كلیه وسایل تولیدی را که کارگرانتان در کارخانه های عظیم شما به کار می برند دارید، حداقل کاری که می توانید بکنید این است که بگذارید آنها بیایند سر کارهاشان، والا اگر آنها را همینطور پشت درها نگهدارید، کارشان ساخته است و این خودش بهره کشی و استثمار همه چیز است.

بدانید که اگر يك بنده خدا اینقدر درد و عذاب بکشد که جانش به لبش برسد تا جایی که چاره ای جز این نداشته باشد که چماقی بردارد و مغز خودش را داغان کند، آن وقت است که همه شما تنبان هایتان را خراب کنید.

ضمنا بگذارید از حالا به شما هشدار بدهم که اگر بعد از این جریان پی به ارزش مذهب ببرید و بخواهید به طرف مذهب بیایید فقط خشت بر دریا زدن است چون خدا هم برای خودش غروری دارد…

نقد کتاب ژان مقدس کشتارگاه ها

برشت در کتاب ژان مقدس کشتارگاه ها، ریشه های عمیق فقر و جهل و بیکارگی و سیه روزی انسان معاصر را به روشنی می نمایاند و مسببانش را رسوا و مفتضح می کند. نکته ای که توضیح آن – خاصه در مورد این اثر برشت – ضروری به نظر می رسد، این است که: 

از دیدگاه برشت «ارزش های مطلق» معنا و مفهومی ندارد و هر پدیده ای نسبی است و تمام مسایل این جهانی دارای دو چهره و دو وجه متفاوتند و طبعا انسان نیز واجد دو چهره است که تحت شرایط گوناگون می تواند خوب یا بد باشد و بسته به عوامل مساعدش متجلی گردد.

از این رو ترکیب و آمیزه ی این دوگانگی و تضاد شخصیت را در وجود بسیاری از آدم های نمایشنامه های او می توان دید،‌ که خود تبیین کننده اندیشه «دیالکتیکی» برشت اند.

کتاب ژان مقدس کشتارگاه ها

عنوان کتاب: ژان مقدس کشتارگاه ها

نویسنده: برتولت برشت

مترجم: ابوالحسن ونده ور

تعداد صفحات کتاب: 152 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

کتاب آشپزی ایرانی کاشر یکی از کامل‌ترین ترکیبات غذایی در جهان را شامل می‌شود. خورش‌ها و آش‌های ایرانی نشان می‌دهد که زنان ایرانی با شناختی دقیق از مواد غذایی و ترکیب آنها با یکدیگر برای غنی‌تر شدن هر چه بیشتر غذاها، به بازده خوبی دست یافته‌اند.
بروزرسانی: 2 ماه قبل
تعداد بازدید: 1713
انسانِ داستان‌های چخوف همواره در چنبره رخوت و بی عملی اسیر شده و در خسران است. آدم‌های چخوف به قول خودش «بردگان ابتذال» اند. همه گرفتار در منجلاب کسالت، ناتوانی و اجبار و همه در حال...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 1046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *