نمایشنامه رومئو و ژولیت

نمایشنامه رومئو و ژولیت (nbookcity.com)

دانلود نمایشنامه رومئو و ژولیت

امروزه شاید کسی را نتوان یافت که نام رمان معروف رومئو و ژولیت اثر جاودان ویلیام شکسپیر شاعر و نویسنده پر آوازه انگلیسی را نشنیده باشد. این کتاب یک رمان عاشقانه است از نوع شکسپیری!

رومئو و ژولیت تراژدی نوشته‌ شده توسط ویلیام شکسپیر در اوایل کار اوست که در مورد دو عاشق ناکام است که در نهایت مرگ‌ پایان کارشان می‌شود. این نمایشنامه یکی از محبوب‌ترین نمایشنامه‌های شکسپیر در زمان‌ حیاتش می‌باشد و در کنار هملت یکی از نمایشنامه‌هایی است که بر روی پرده رفته‌ است. امروزه از شخصیت‌های‌ اصلی داستان به‌عنوان عاشقان آرمانی یاد می‌شود. تجربه‌ی یک عشق افسانه‌ای آرزوی همه است. عشقی آن‌قدر قدرتمند؛ که در طول تاریخ زنده ‌بماند.

شکسپیر در غزلواره ۱۸ خطاب به معشوقش می‌گوید:

اما بهار روی تو هرگز نپژمرد

نیزت جمال و روی نریزد به سنگ و خار

مرگ گزافگوی نگوید به سایه‌سارش

بودی چو بیندت به چنین بیتِ ماندگار

تا دیده باز بیند و تا هر نَفَس دمد

بس دیر مانَد این، دَهَدَت جانِ بی‌شمار

هیچ‌کسی بهتر از شکسپیر نمیتواند چنین عشقی را به تصویر بکشد. عشقی که تا امروزهم آرزوی دیرینه‌ی دختران جوان است. با توجه به این که شکسپیر در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی می‌زیست، به زبان انگلیسی باستان حرف می‌زده است. این زبان با انگلیسی امروزه بسیار متفاوت است. به همین دلیل خواندن شکسپیر به زبان اصلی بسیار مشکل است، اما آثار شکسپیر آنقدر مهم هستند که در طول سالیان علاوه‌بر ترجمه به زبان‌های مختلف، در زبان انگلیسی هم آسان‌سازی شده‌اند. نقشی که ویلیام شکسپیر در ادبیات انگلستان داشت، آن قدر پررنگ و قابل تحسین است که او را هم‌تراز با فردوسی در شعر فارسی و هومر در شعر لاتین می‌دانند.

آثار تاثیر گرفته از داستان

تاثیر داستان رومئو و ژولیت آنقدر بزرگ و پررنگ است که الهام بخش قطعات موسیقی، سمفونی و نقاشی‌های زیادی بوده است. تاکنون بیشتر از بیست اپرا بر اساس داستان حاضر ساخته شده است. «جرج بِندا» اولین اجرای اوپرا از رومئو و ژولیت را در سال 1776 روی صحنه برده است، تفاوت این اجرا با نمایشنامه‌ی رومئو و ژولیت پایان آن بود، جرج بندا ترجیح داده بود پایان داستان را به دلخواهش تغییر دهد. اپرای رومئو و ژولیت به آهنگسازی چارلز گوناد، آهنگساز مشهور فرانسوی، مشهورترین اپرای رومئو و ژولیت است که در سال 1867 روی صحنه رفت.

چایکوفسکی، آهنگساز مشهور روسی، پوئم سمفونی رومئو و ژولیت را با ملودی 15 دقیقه‌ای در سال 1869 نوشت و سال 1870 آن را بازنویسی کرد. منظور از پوئم سمفونی، قطعه‌ی موسیقی است که در آن داستان یا افسانه‌ای تعریف می‌شود. رومئو و ژولیت روی پرده‌ی نقره‌ایاز قرن 17 تا کنون، نقاشان زیادی بوده‌اند، که از صحنه‌های رومئو و ژولیت برای شاهکارهایشان الهام گرفته‌اند. جان مسی رایت نقاشی آبرنگ مشهوری از صحنه‌ی بالکن نمایشنامه رومئو و ژولیت دارد.

اولین فیلمی که بر اساس نمایشنامه‌ی رومئو و ژولیت ساخته شد، در سال 1936 میلادی بود. اما دقیق‌ترین فیلمی که از این نمایشنامه‌ی پنج پرده‌ای ساخته شد، در سال 1968 بود. کارگردان این فیلم، فرانکو ظفیرالی ، کاملا به متن شکسپیر متعد بود. ظفیرالی، فیلمنامه این اثر را با فرانکو بروساتی و ماسولینو دامیکو نوشت، هدف اصلی این گروه رساندن کمترین آسیب به اصل متن شکسپیر بود.فیلم دیگری به نام رومئو و ژولیت در اواخر دهه‌ی 90 میلادی ساخته شد. لئوناردو دیکاپریو نقش رومئو را در آن بازی می‌کرد.

با وجود این‌که داستان نمونه‌ی مدرن شده از نمایش رومئو و ژولیت اما باز لورمن کارگردان این اثر، کاملا متعهد به متن بود. عده‌ای معتقدند گاهی تضاد زمان و زبان در این فیلم حس می‌شود، اما بعد از چند دقیقه این موضوع امری عادی و گاهی جذاب و منحصر در این فیلم است.در سال‌های 2014 فیلم تئاتری به نام رومئو و ژولیت از این نمایشنامه منتشر شد. این فیلم از تئاتری در برادوی  فیلم برداری شده بود که اورلاندو بلوم نقش رومئو را در آن ایفا می‌کرد.انیمیشن  نومئو و ژولیت، یک کارتون رمانتیک و فانتری است که به نوعی اقتباس آزاد از نمایشنامه رومئو و ژولیت شکسپیر است. فیلمنامه این انیمیشن را جان ار اسمیت نوشته است و کمپانی دیزنی آن را منتشر کرده است.

تعداد بازدید: 8,033 بار

William Shakespeare ویلیام شکسپیر3

عنوان کتاب: نمایشنامه رومئو و ژولیت

(اصل کتاب بدون تغییرات)

نویسنده: ویلیام شکسپیر

مترجم: علی اصغر حکمت

تعداد صفحات کتاب: 237 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.5 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

در کتاب عمو قاسم خاطرات جالب و آموزنده‌ای از دوستان، همرزمان و خانواده‌های شهدا درباره سلوک و منش حاج قاسم سلیمانی آمده است. مخاطب با مطالعه این خاطرات احساس قرابت و رفاقت بیشتری...
بروزرسانی: 2 روز قبل
تعداد بازدید: 5794
قهرمان داستان بعد از سرخوشی‌های جوانانه سختی‌هایی را پشت سر می‌گذارد که آداب جامعه و عادات افراد در آن سهم بسیار مهمی دارد. این رمان با گستره‌ی عظیم رویدادها و صحنه‌ها و آدم‌ها و زمان‌ها و مکان‌ها عملا...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 793

2 پاسخ

  1. شکسپیر در این نمایشنامه نبوغ خودش رو در ساخت و پرداخت ابعاد کلی نمایشنامه نویسی به زیبایی به نمایش گذاشته؛ خواننده رو از ابتدا با طنزی دلچسب با خودش همراه میکنه و در نهایت در اوج، با صحنه هایی تراژیک ضربه نهایی رو میزنه؛ خوب بود و پایان زیبایی داشت.

  2. دوستان کسی هست بتونه راهنماییم کن چجور دانلود کنم
    این نسخه از کتاب رومئو مقایسه با کتاب لیلی و مجنون اما من خودنسخه اصلی و میخوام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *