آفتاب در حجاب

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
آفتاب در حجاب (nbookcity.com)

دانلود کتاب آفتاب در حجاب

اگر به داستان زندگی امامان معصومان علاقه دارید، کتاب آفتاب در حجاب برایتان لذت بخش خواهد بود.

روایتی است از زندگی حضرت زینب. از کودکی تا عاشورا تا اسارت و تا وفات. اثری که ماندگاری‌اش از حال پیداست. رمانی که به پشتوانه تحقیقات دقیق و عالمانه تاریخی و روایی،‌ به همه زوایای پنهان و آشکار زندگی و رفتار و درونیات حضرت زینب پرداخته است. سید مهدی شجاعی زبان روایتش را توی مخاطب انتخاب کرده، راوی دانای کلی است نامحدود که در تمام روایت حضرت زینب را مخاطب قرار داده و روایتش را پیش می‌برد. فرمی که در ادبیات داستانی ایران نمونه‌اش کمتر دیده شده.

خلاصه کتاب

درباره‌ی زندگی پیامبران، امامان و بزرگان دین اسلام دانستن می تواند درس های زیادی درباره‌ی مهربانی، اخلاق، عشق و نیکی به دیگران و… به ما بدهد، آشنایی با وقایع درخشانی مثل عاشورا نیز می تواند برایمان مملو از درس ایثار و ایمان باشد. زندگی این بزرگان از معرفت و مهربانی نامحدود برگرفته شده که درک مقداری از آن می تواند ما را در راه درستی قرار بدهد. حضرت زینب (س) که در تاریخ صدر اسلام او را به عنوان نماد شکیبایی، صبر و استقامت در مقابل مشکلات می دانند، یکی از آن زنان بزرگی است که دانستن درباره‌ی زندگی‌اش می تواند به زنان و مردان بسیاری در دوره‌های گوناگون تاریخی به عنوان سرلوحه و الگو در زندگی کمک کند.

کتاب آفتاب در حجاب اثری از سید مهدی شجاعی روایتی از زندگی حضرت زینب سلام‌الله علیها از کودکی تا زمان وفات این بانو است.  اثر پرباری است  که تا کنون  سی مرتبه تجدید چاپ شده است. شجاعی درباره‌ی مضمون این کتاب می‌گوید :«اکنون، با استفاده از مونث بودن و زن بودن شخصیت حضرت زینب (س) می‌توانیم به لایه‌های درونی و پنهان از ماجرای عاشورا که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است، ورود پیدا کنیم.»

شجاعی در مصاحبه‌ای علت نام‌گذاری این کتاب را این‌طور توضیح می‌دهد: «درباره‌ی عنوان کتاب باید بگویم که حجاب، علاوه بر این که می‌تواند به وقار و سنگینی حضرت زینب اشاره داشته باشد، مفهوم دیگری نیز دارد. حجاب، چیزی است که مانع دیدن یک شی از جمله حقیقت می‌شود که البته این حجاب می تواند از جنس تاریکی و نور باشد. باید گفت که آفتاب در حجاب به معنای آفتاب تابانی است که شخصیت بزرگ و والای آن شخصیت نورانی هنوز درک نشده است و از این جهت در حجاب مانده است.

بخشی از متن کتاب

شب دهم محرم باشد، تو بر بالین سجاد، به تیمار نشسته باشی، آسمان سنگینی کند و زمین چون جنین، بی‌تاب در خویش بپیچد، جون، غلام ابوذر، در کار تیز کردن شمشیر برادر باشد، و برادر در گوشه خیام، زانو در بغل، از فراق بگوید و از دست روزگار بنالد. چه بهانه‌ای بهتر از این برای این‌که تو گریه‌ات را رها کنی و بغض فرو خفته چند ده ساله را به دامان این خیمه کوچک بریزی. نمی‌خواهی حسین را از این حال غریب درآوری. حالی که چشم به ابدیت دوخته است و غبار لباسش را برای رفتن می تکاند. اما چاره نیست. بهترین پناه اشک‌های تو، همیشه آغوش حسین بوده است و تا هنوز این آغوش گشوده است باید در سایه‌ سار آن پناه می گرفت.

این قصه، قصه اکنون نیست. به طفولیتی برمی‌گردد که در آغوش هیچ‌کس آرام نمی‌گرفتی جز در بغل حسین. و در مقابل حیرت دیگران از مادر می‌شنیدی که: «بی‌تابی‌اش همه از فراق حسین است. در آغوش حسین، چه جای گریستن؟!» اما اکنون فقط این آغوش حسین است که جان می‌دهد برای گریستن و تو آن‌قدر گریه می‌کنی که از هوش می‌روی و حسین را نگران هستی خویش می کنی. حسین به صورتت آب می‌پاشد و پیشانی‌ات را بوسه‌گاه لب‌های خویش می‌کند. زنده می‌شوی و نوای آرام‌بخش حسین را با گوش جانت می‌شنوی که:

ـ آرام باش خواهرم! صبوری کن تمام دلم! مرگ، سرنوشت محتوم اهل زمین است. حتی آسمانیان هم می‌میرند. بقا و قرار فقط از آن خداست و جز خدا قرار نیست کسی زنده بماند. اوست که می‌آفریند، می‌میراند و دوباره زنده می‌کند، حیات می‌بخشد و برمی‌انگیزد. جد من که از من برتر بود، زندگی را بدرود گفت. پدرم که از من بهتر بود، با دنیا وداع کرد. مادرم و برادرم که از من بهتر بودند. رخت خویش از این ورطه بیرون کشیدند. صبور باید بود، شکیبایی باید ورزید، حلم باید داشت… تو در همان بی‌خویشی به سخن در می‌آیی که: ـ برادرم! تنها بهانه زیستنم! تو پیامبرم بودی وقتی که جان پیامبر از قفس تن پرکشید.

نقد کتاب آفتاب در حجاب

کتاب آفتاب در حجاب از ماندگارترین آثار ادبیات مذهبی است، واگویه ای تاریخی که تاریخ صرف نیست، عاشورایی است از نگاه حضرت زینب (س)، کربلایی است برای حضرت زینب (س)، پیوند حماسه و عاطفه و ادب و عشق. بی شک هیچ کسی نتوانسته و نخواهد توانست منشور کربلا را با وجوه بی نهایت آن، به تمام و کمال در قالب هنر به تصویر بکشد.

با این همه، آفتاب در حجاب گامی است کوچک در به تماشا نشستن غم های کربلا از نگاه قلة صبر و استقامت، حضرت زینب (س). در این زمانه که حماسه کربلا به انواع تحریف ها آلوده شده است ، این اثر می تواند با روایتی ناب از این واقعه، دریچه جدیدی به روی عاشقان اباعبدالله (ع) و خواهر گرامی اش حضرت زینب کبری (س) بگشاید.

تعداد بازدید: 779 بار

Seyyed%20Mahdi%20Shojaee%20 %D8%B3%DB%8C%D8%AF%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%20%D8%B4%D8%AC%D8%A7%D8%B9%DB%8C 1

عنوان کتاب: آفتاب در حجاب

توصیفی زیبا از شخصیت حضرت زینب (س)

نویسنده: سید مهدی شجاعی

تعداد صفحات کتاب: 135 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بخش های پایانی کتاب اختصاص دارد به ذکر چند نمونه از نامه هایی که امام جواد به افراد مختلف نوشته اند، مشخصات ظاهری امام، نام ها و کنیه ها و القاب حضرت، زیارت نامه ی حضرت جواد به نقل از سید بن طاوس به همراه ترجمه و در آخر...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 235
این اثر روایت سفر اُدیسه‌وار جوانی به نام سالواتوره پارادایز (سَل، سَلی) است. نویسنده‌ای که پس از جدایی از همسرش، سرخورده و افسرده، بر آن می‌شود تا دلش را به دست جاده‌های آمریکا بسپارد و می‌کوشد از این طریق معنا و مفهومی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 812

یک پاسخ

  1. لطفا کتاب «اسلوب الشرط بین العربیه و الفارسیه (دراسه تقابلیه)
    پدیدآور (ها) :

      سميه كاظمي نجف آبادي
      سيدمحمدرضا ابن الرسول
      منصوره زركوب

    ناشر : مجمع ذخائر اسلامي را به لیست کتاب ها اضافه بفرمایید.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *