فریاد مکتوم

فریاد مکتوم

دانلود کتاب فریاد مکتوم

کتاب فریاد مکتوم مجموعه شعری‌ست از شاعر خوب کشورمان سعیدرضا هرمزی جنگی که به سایت اهدا شده.

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد و این کویر بود که عشق به شعر و ادب را در نهاد او نهاد.

دوران جوانی را با ورود به رشته شیمی آغاز کرد، چرا که بر آن باور بود که شیمی هنر فهم آفرینش است و شعر هنر به رخ کشیدن عظمت آفرینش. پس از اتمام کارشناسی به شیراز که وصفش مثال و بزرگانش در ادب بی شمار نقل مکان کرد. دوران کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی را در دانشگاه شیراز با درجه عالی به اتمام رساند.

خلاصه کتاب

فریاد مکتوم دفتری است که دوگانه‌ای عشق را به تصویر می‌کشد. عشق نور است و نور دوگانه است، گاه زندگانی است و گاه عدم است. در این کتاب شاعر گاه عشق را والا شمرده شده و گاه آن را ملامت نموده است. گاه عاشق مهربانی را می‌جوید در عالم و نمی یابد مگر در قلب معشوقش و گاه عشق را سراب می‌داند و می نویسد:

«و مجنون در سراب عاشقی غرق است/ قلبش خوب می‌داند که لیلی را دگر یاریست/ با او ره به سر برده‌‎ست.»

گاه معشوق را حقیقتی محض می‌داند و گاه از آن به سایه یاد می‌کند. گاه عشق را سر منشا زندگانی می‌داند و گاه عاشق را کور و کری می‌داند که گمان بر زندگانی بی‌نقص برده است. گاه معشوق را منشا تمامی دردها و رنج های عاشق می‌داند و چهره‌ی تاریکی از عشق به رخ می‌کشد و گاهی معشوق را مرهم زخم و جان پناه برای عاشق می‌داند.

اینجاست که می‌خواهد بگوید عشق نه سیه است، نه سفید؛ عشق موجودی است خاکستری. گاه وحشی است به سان گرگی خاکستری، گاه دیر فهم است یا که شاید نافهم است به سان آن دراز گوش مبارک الصوت که می‌گویندش خر و خریست خاکستری لکن زمانی است که عشق نجیب است خاکستری است اما اسبی‌ست خاکستری.

بخشی از متن

در کتاب فریاد مکتوم می‌خوانیم: خراب آباد چشمانت/ برایم سخت دردآور شدست اینروزها/ اما،/ نهال کوچک قلبم/ به ساحل جلد دریای دلت گشته ست/ مدتهاست! /دلم گنجشککی کوچک/ از دریا گریزان بود/ نهال کوچکی روییده قلبم/ مرا جلد دلت کرده ست/ و گنجشکک کنون دیوانه پندارد/ که از مرغان دریایی‌ست…

درباره نویسنده فریاد مکتوم

سعیدرضا هرمزی جنگی نویسنده کتاب فریاد مکتوم در سال 2020 موفق به کسب جایزه بین المللی Best Researcher Award  از سازمان ScienceFather  گردید. از همان سال به عنوان Reviewer مجلات ISI  بالاخص Chemical Engineering journal ،Process Biochemistry ،Analytical Chemistry و … مطرح شد و تاکنون بیش از 130 مقاله را در مجلات شاخص بین المللی داوری کرده است.

در سال 2023 اشتغال به عنوان ادیتور special issue  مجله Micromaterials and Interfaces و نیز Section collection editor در مجله Green Electricity به  فعالیت حرفه‌ای او رنگی تازه بخشید. نمایه پژوهشی و علمی بین المللی و تایید شده او به قرار زیر هستند:

گفتنی است در کنار پرداخت به دنیای علم هرگز از دنیای عشق و شعر غافل نماند و پیوسته به ستایش معشوق در اشعارش پرداخت که ثمره او چاپ شش عنوان کتاب ادبی از سال 1400 تا کنون بوده است. این آثار ادبی عبارتند از:

«دوستت دارم ها»، «فریاد مکتوم»، «دومینو» ، «یک عشق یک الکترون»، «علی سّر جاری خدا» و «شبیه ترین به پیامبر: عمادالثقلین حسن بن علی»

کتاب های پیشنهادی

کتاب فریاد مکتوم

عنوان کتاب: فریاد مکتوم

شاعر: سعیدرضا هرمزی جنگی

مترجم: ندارد

تعداد صفحات کتاب: 62 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهر کتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

ایلهان برک در سال ۱۹۷۹ با کتاب  خاکستر جایزه‌ی فرهنگستان زبان ترکی، در سال ۱۹۸۰ با کتاب استانبول جایزه‌ی شعر بهجت نجاتی گیل، در سال ۱۹۸۳ با کتاب کهنه دریا جایزه‌ی شعر یدی تپه و در سال ۱۹۸۸ با کتاب رودخانه...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 377
احمدرضا احمدی از بیست سالگی به طور جدی شعر گفتن را آغاز کرد و اولین مجموعه شعر خود را با نام «طرح» در سال 1341 منتشر کرد. احمدی حرف‌های خود را مال خودش می‌داند. او به دلیل...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 242

یک پاسخ

  1. ممنون از نویسنده و سایت خوبتون بابت انتشار رایگان این کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *