کجا باید رفت تا سکوت غوغا کند

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
کجا باید رفت تا سکوت غوغا کند (nbookcity.com)

دانلود کتاب کجا باید رفت تا سکوت غوغا کند

کتاب کجا باید رفت تا سکوت غوغا کند یکی دیگر از مجموعه شعرهای ارزشمند احمدرضا احمدی است.

آثار احمدی در زمینه‌های کتاب‌های شعر، نثر، شعر و قصه برای کودکان و رمان نوشته و منتشر شده است. او در هنرهای دیگری همچون سینما (به‌عنوان گوینده و…)، ترجمه، شعرخوانی و… نیز فعالیت داشته است. احمدرضا احمدی جوایز مختلفی را نیز دریافت کرده است.

خیابان گیتی در محدودهٔ بلوار نلسون ماندلا واقع در منطقه ۳ شهرداری تهران، در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۹، به نام احمدرضا احمدی تغییر نام یافت.

خلاصه کتاب

کتاب کجا باید رفت تا سکوت غوغا کند حدود ۱۰۰ شعر نو از احمدرضا احمدی را در بر گرفته است. عنوان برخی از این شعرهای کوتاه عبارت است از «میز صبحانهٔ تو»، «کلاف‌های کاموا»، «از تو دور می‌شوم»، «گیاهی پشت پنجره‌ام»، «و ما، من و تو،»، «آپارتمان، گل نرگس»، «این زمان اخلالگر»، «در همهٔ این سال‌ها»، «حدس می‌زنم»، «در نیویورک» و «این آسمان، این خورشید».

شعر نو فارسی با وانهادن قالب‌های شعر کلاسیک در قرن ۱۴ هجری به‌وجود آمده است. این گونه از شعر فارسی آزادی بسیاری را در فرم و محتوا به شاعر می‌دهد. شعر نو به لحاظ محتوا و جریان‌های اصلی ادبی حاکم بر آن کاملاً با شعر کلاسیک فارسی متفاوت است و به‌لحاظ فرم و تکنیک ممکن است همانند شعر کلاسیک موزون باشد یا نباشد یا وزن آن عروضی کامل باشد یا ناقص. استفاده از قافیه نیز در شعر نو آزاد است.

معمولاً شعر نو فارسی را به ۳ دستهٔ اصلی شعر نیمایی، شعر سپید و موج نو تقسیم می‌کنند و پدر شعر نوی ایران را نیما یوشیج (علی اسفندریاری) می‌دانند. احمد شاملو، فروغ فرخ‌زاد، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج (سایه)، فریدون مشیری و محمدرضا شفیعی کدکنی بعضی دیگر از شاعران مشهور ایرانی هستند که در قالب شعر نو می‌سروده‌اند. کتاب کجا باید رفت تا سکوت غوغا کند را به دوستداران شعر نو ایرانی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از متن کتاب

اتاق خالی است/ لخت لخت است/ فقط عکسی از مادربزرگ/ با چهره ای افسرده بر دیوار اتاق است/ که همیشه با خود زمزمه می‌کرد/ از یاس گریزی نیست/ باید تسلیمش شد/ که ما تسلیم یأس شدیم/ اما باید به زندگی ادامه می‌دادیم/ که دادیم/ چون از پنجره ی اتاق لخت/ باغچه را نگاه می‌کردیم/ که هر روز گلی در آن متولد می‌شود/ و پرنده ای هر روز/ آوازی دیگر می‌خواند/ در روز ۳۰ اردیبهشتکه من متولد شدم می گفتند…

در اضطراب بادهای پاییزی همچون اراده ی لرزان من بر زمین و آسمان بر شب و روز لغزان می وزند کسی هم تعجب نمی کند که در این وزش باد چگونه هنوز زنده است سنگی از زمین برمی دارم به سوی باد پرتاب می کنم سرعت باد دو برابر می شود به من می آموزد که من چه قدر تنها و مدام در اضطرابم…

نه سخت است نه آرام/ چراغی که کنارم می‌سوزد/ فقط تعجب‌آور است/ نمی‌دانم چرا باید/ تعجب کنم/ هشتاد سال دارم/ جنگ دیده‌ام/ انقلاب داده‌ام/ کودکانی دیده‌ام/ گرسنه، پابرهنه، در برف/ به مدرسه می‌رفتند/ هیزم‌ها را دیده‌ام/ که در باران/ می‌سوختند/ بارها از عشق/ صدمه دیده‌ام/ سکوت کرده‌ام/ شاهد مرگ یارانم/ در باران بوده‌ام/ آرام‌ آرام/ ساکت می‌شدند/ ساکت می‌شوم/ در انتظار شکفتن گل‌سرخ/ پشت پنجره هستم…

نقد کتاب کجا باید رفت تا سکوت غوغا کند

کجا باید رفت تا سکوت غوغا کند مجموعه شعری است به قلم احمدرضا احمدی شاعر معاصر ایرانی که در دهه 1340 سبک موج نو را در شعر معاصر ایران بنیان نهاد و در نیمه دوم این دهه به جریانی مدرنیستی در فرهنگ ایران تبدیل شد و الهام بخش ادبیات، نمایش و تئاتر، فیلم و به طور کلی هنر بود. او به دلیل شناخت گسترده‌اش از شعر و ادبیات تاریخی ایران و نیز شعر نیمایی، رویکرد تازه‌ای را در شعر مدرن پایه گذاشت.

احمدرضا احمدی از بیست سالگی به طور جدی شعر گفتن را آغاز کرد و اولین مجموعه شعر خود را با نام «طرح» در سال 1341 منتشر کرد. احمدی حرف‌های خود را مال خودش می‌داند؛ او شعرش را چه همچون طلا ارزشمند و چه همچون مس، متعلق به خود دانسته و با وجود اینکه مسیر پر پیچ و خمی را در طول زندگی طی کرد و هر کتابش را با دلهره‌ به نگارش درآورد، اما هرگز از کسی خط نگرفت و کار کسی را نیز تقلید نکرد.

او حتی از خودش هم تقلید نکرد و هربار سخنی نو و تازه ارائه داد. این تفاوت اندیشه و فکر نکردن همچون بقیه، بارها وی را در زندگی دچار دشواری ساخت ولی با این‌حال احمدرضا احمدی حسرت این را به دل نقادانش گذاشت که در مسیری که پیش از این توسط دیگران طی شده، قدم بردارد. شعر او از رنج‌ها و مصایب زندگی آدمی سخن می‌گوید و همین است که آن را بی‎تکرار کرده است.

کتاب کجا باید رفت تا سکوت غوغا کند اشعاری چند از قلم این شاعر دغدغه‌مند را در برداشته است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 248 بار

Ahmadreza%20Ahmadi%20 %D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7%20%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C 1

عنوان کتاب: کجا باید رفت تا سکوت غوغا کند

مجموعه شعر

شاعر: احمدرضا احمدی

تعداد صفحات کتاب: 318 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.59 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این اثر شایسته تقدیر در رشته ادبیات داستانی دومین جایزه کتاب سال عاشورا نیز شناخته شده است. این داستان قصد دارد ضمن معرفی این پنج بانوی بزرگ، دلیل اهمیت آن‌ها در تاریخ را نیز برای مخاطب بازگو کند...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 151
ساموئل بکت جوایز و افتخارات بسیاری کسب کرده که از جمله مهم‌ترین آنها می توان به دریافت جایزه نوبل ادبیات به خاطر قالب نوین رمان‌ها و نمایشنامه هایش، که در آنها انسان مدرن در فرودستی به اوج رفعت...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 225

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *