خیمه ات کاغذی است

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
خیمه ات کاغذی است (nbookcity.com)

دانلود کتاب خیمه ات کاغذی است

مارگارت اتوود در مقطعی نسبتا هراسان کتاب خیمه ات کاغذی است را نوشته است؛ انگار عدم اطمینانی از زندگی در نوشته هایش موج می‌زند.

کتاب حاضر که بر روی جلد خود عنوان ۳۴ داستان مینیمال را دارد، یکی از مجموعه داستان های این نویسنده کانادایی ست. طنز، ویژگی مشترک همه داستان های کوتاه اتوود در این کتاب است. برخی از داستان ها که تم های شوخ طبعانه دارند با طرح هایی که اتوود خود برای آن ها کشیده است همراه هستند.

این کتاب با نگاره هایی حاصل از هنر و اندیشه نویسنده نقش نگاری شده است. این داستان ها تقسیرهایی ست مبتکرانه و شگرف از داستان هایی کهن. مارگارت اتوود کار بلد است، سریع و سر زنده است و خود را و ما را به آسانی دست می اندازد؛ او داروی ماست!

خلاصه کتاب

کتاب خیمه ات کاغذی است قطعه‌هایی از مارگارت اتوود است که گهی به شعر نزدیک می‌شود. اتوود را ملکه ادبیات کانادا نامیده‌اند. او با آثارش توانسته‌ شهرتی جهانی داشته باشد و رمان سرگذشت ندیمه روایت بی‌نظیری بود که جهان را با خود همراه کرد.

تنوع آثار اتوود و نیز تجربه‌های متفاوتش در نوشتن در ژانرهای گوناگون (از جمله ژانر علمی‌، تخیلی و اجتماعیِ برخی از رمان‌های مشهورش) شهرت جهانی دارد و جست‌ و‌ جویش برای یافتن مفهوم «هویت کانادایی» در آثار داستانی و غیرداستانی‌اش بسیار واضح است.

داستان‌های کوتاه اتوود از رمان‌هایش متفاوت است، اما نثرها و داستان‌های کوتاه‌ترش که در کتاب خیمه ات کاغذی است گردآوری شده است متن‌های عمیقی هستند که گاه به مقاله و خاطره و شعر نزدیک می‌شوند.

بخشی از متن کتاب

گوشت را نزدیکتر بیار، دستت را بگذار روی گوش دیگرت؛ به صدف‌ها فکر کن. حالا شد. حالا می توانی صدایم را بشنوی. حتما اسباب غافلگیری‌ات است کشف اینکه صدایی هست درون این بطری. فکر می‌کردی شیء کمیابی خریده‌ای. چیزی که بیشتر آدمها به آن می‌گویند یک شیء شیشه ایِ دایره ای شکلِ پرزرق و برق خاکی از مدافتاده با لایه لایه شن‌های رنگی بنفش صورتی نارنجی – سبز – کرم.

یک جور شیء زینتی، یک جور سوغاتی، از جایی که خود هیچ گاه آنجا نبوده ای. سپس دیدی که شنها حرکت کردند، در بطری ای با چوب پنبه ای بر سرش. اول فکر کردی شاید زلزله ای‌ست خفیف، از آنها که فنجان‌های چای را تکانکی می‌دهند؛ اما نه دقیق‌تر نگاه کردی. اشتباه نمی‌کردی: بله، لرزشی بود، تکانی، موجکی برداشت ماسه ی بنفش. فکر کردی شاید زندگی حشره ای در جریان باشد آنجا. چوب پنبه را برداشتی.

و آن گاه بود که صدا را شنیدی یا دقیق‌تر آنکه صدای مرا. صدای خفیف سوت مانندی بود. مانند جیرجیر پوسته های چوب پنبه ای کهنه در نسیمی ملایم، یا خش‌خش برگ‌های خشکی که سالیان سال است در غاری نگه داشته شده اند. فش‌فشی بود مانند بخاری که هرازگاه از شکافی در گل ولایی مرطوب بیرون می‌جهد. صدایی از زیر زمین، نشانه ای از فشارهایی مرموز، نیروهایی مرموز. زمزمه ای فریبنده بود.

می‌توانی بپرسی از من آنچه را می‌خواهی بدانی – این گونه وعده می‌دهد این صدا، صدای من. بپرس تا به تو بگویم سوئیچ ماشینت؟ زیر تختت است. ارزش سهامت؟ پول کلانی می‌بینم، اما آیا پول توست؟ زمان و مکان مرگت؟ این صدا هم بر دانسته هات می‌افزاید، هم بر هراس‌هات. هراس مترادف است با آینده و آینده آبستن راه‌هایی چند شاخه‌ست یا به بیان بهتر، راه هایی که چند شاخه می شوند.

چراکه راه ها همه‌گاه شاخه شاخه می‌شوند، چون صاعقه ای کند. راه یک مسیر است نه یک مکان. می‌توانم سرانگشتانم را بگذارم بر این راه، بر این راه‌ها، بر این شاخه شاخه های لرزان؛ سرانگشتانی که حالا چنین ظریف‌اند و عنکبوت وار. چگونه به اینجا رسید کار، به وضعیت عنکبوتی کنونی‌ام؟ روزگاری جوان بودم، زیبا بودم، هواخواه داشتم، ردایی زیبا داشتم و استعدادهایی بی‌نظیر…

نقد کتاب خیمه ات کاغذی است

این کتاب مجموعه داستان های کوتاه کانادایی از مارگارت اتوود، شاعر، نویسنده، منتقد فرهنگی- ادبی، فعال فرهنگی- اجتماعی، استاد دانشگاه و از شمایل فرهنگی- ادبی جهان معاصر است که تنوع درموضوعات آثارش باعث برجسته شدن بیشتر آنها شده است. خیمه، روزی روزگاری، تندتر و پایان های خوش عنوان برخی از داستان های کتاب خیمه ات کاغذی است هستند.

از نشان شایستگی اتوود همین بس که پنج‌­بار نامزد دریافت جایزۀ بوکر و یک­بار برندۀ این جایزه شد. پدرش حشره‌ ­شناس بود و مادرش متخصص تغذیه و تولد در چنین خانواده­ای و کارهای تحقیقاتی پدر سبب شد خانواده در نواحی شمالی و در سفرهای گوناگون روزگار بگذراند. اتوود تا عالی‌ترین درجات آکادمیک پیش رفت و در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد. عنوان پایان­نامۀ او «رمانس متافیزیکی انگلیسی» بود.

گفتمان فمینیسم حاکم بر آثارش نیز ازجمله مسائلی است که از چشمان تیزبین منتقدان پنهان نمانده است. ایدئولوژی پدرسالاری یکی از نکاتی است که اتوود همواره در آثارش به دیدۀ انتقادی به آن نگریسته و فمینیسم آگاهانه و بر پایۀ دانش، نکته‌ای است که او همواره بر آن تأکید کرده است.

در پایان، کتاب خیمه ات کاغذی است را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات داستانی جهان پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 112 بار

Margaret%20Atwood%20 %D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%88%D8%AF 2

عنوان کتاب: خیمه ات کاغذی است

(سرپناه کاغذی)

جز برترین مجموعه داستان های کوتاه

نویسنده: مارگارت آتوود

برنده جایزه ی فرانتس کافکا در سال 2017

برنده جایزه ی استوریاس در سال 2008

مترجم: پژمان طهرانیان

تعداد صفحات کتاب: 28 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.98 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

اکتشافات پزشکی وی پشتیبانی مستقیمی از نظریه میکروب بیماری و کاربرد آن در پزشکی بالینی فراهم کرد. وی بیشتر به خاطر اختراع تکنیک درمان شیر و شراب برای جلوگیری از آلودگی باکتریایی در بین عموم مردم شناخته شده‌...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 189
مسایل انسان خیلی پیچیده است که تنها روانکاوی بتواند به آنها جواب بدهد. از این رو نباید برای یک محقق تنگنا ایجاد کرد. همچنان که من در آثارم آورده‌ام، دانش روان شناسی لحظه به لحظه تحول...
بروزرسانی: 6 ماه قبل
تعداد بازدید: 314

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *