شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس

کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس

دانلود کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس

کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس اثری ساده و روان؛ و پژوهشی است با استفاده از قرآن و اناجیل مختلف و مقایسه‌ی آنها و دریافت حقیقت.

قرآن کریم و کتاب مقدس اشتراکات و اختلافاتی با یکدیگر دارند. گاه هر دو بر موضوعی تأکید دارند؛ گاه در مسئله‌ای اختلاف دارند. ما مسلمانان، قرآن را اصل می‌دانیم و تنها مواردی که تضاد با قرآن نداشته باشد را می‌پذیریم.

در داستان حضرت مریم‌(س) نیز همین سیاق وجود دارد؛ برخی قسمت‌ها کاملاً با یکدیگر همخوانی دارند، در برخی قسمت‌ها، هر یک بحثی جداگانه را مطرح می‌کنند و دیگری در مورد آن ساکت است. اما در مورد این داستان، تناقضی بین این دو وجود ندارد.

خلاصه کتاب

کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس کتابی نوشته ام البنین خالقیان است. شرح حال حضرت مریم (س) در قرآن بیشتر در دو سوره آل‌عمران و مریم، جلب توجه می‌کند که غالباً با شرح حال فرزندش حضرت عیسی (ع) همراه است. قرآن ۲۵ بار با واژهٔ عیسی و ۱۱ بار با واژه مسیح از این پیامبر عظیم‌الشأن یاد کرده است.

در میان بانوان نمونه، حضرت مریم (س) تنها زنی است که نام مبارکش در ۱۲ سوره و ۳۴ آیه به صراحت ذکر شده و بیش از صد آیه به شرح حال او پرداخته است و حتی سوره‌ای، به نام ایشان نام گذاری شده و سوره سوم قرآن، آل‌عمران نامیده شده است که خاندان مریم بودند. در کتاب مقدس ۵ مرتبه نام حضرت مریم ذکر شده است.

واپسین آیین آسمانی و پیروانش به حضرت مریم بسیار توجه دارند و از آن بزرگوار به نیکی و بزرگی یاد می‌کنند. قرآن کریم این بنده پاک پروردگار را بهترین زنان جهان و اسوهٔ پاکدامنی می‌شناسد. نویسنده کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس از میان کتب عهد جدید، بیشتر به اناجیل و اعمال رسولان که از مریم سخن گفته‌اند؛ پرداخته و برای تبیین بهترِ بحث، به دیگر منابع نیز، نیم نگاهی داشته است.

بخشی از متن کتاب

در کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس می‌خوانیم: در انجیل لوقا هم ماجرای حضرت مریم در کنار شرح ماجرای عیسی (ع) چنین مطرح شده است: در ماه ششم، جبرائیل فرشته، از جانب خدا، به بلدی از جلیل که ناصره نام داشت، فرستاده شد. نزد باکره‌ای نامزدِ مردی مسمّى به يوسف از خاندان داود و نام آن باکره مریم بود. پس فرشته نزد او داخل شـد، گفت:

«سلام بر تو ای نعمت رسیده، خداوند با توست و تو در میان زنان مبارکه هستی.» چون او را دید، از سخن او مضطرب شد. متفکر شـد کـه ایـن چـه نوع تحیت است. فرشته بدو گفت ای مریم ترسان مباش، زیرا که نزد خدا نعمت یافته‌ای. اینک حامله شده، پسری خواهی زایید و او را عیسی خواهی نامید. او بزرگ خواهد بود و به پسر حضرت اعلی مسمّی شود و خداوند خدا تخت پدرش داود را بدو عطا خواهد فرمود.

او بر خاندان یعقوب تا به ابد پادشاهی خواهد کرد و سلطنت او را نهایت نخواهد بود. مریم به فرشته گفت: این چگونه می‌شود و حال آنکه مردی را نشناخته ام؟ فرشته در جواب وی گفت: روح القدس بر تو خواهد آمد و قوت حضرت اعلی بر تو سایه خواهد افکند، از آن جهت، آن مولود مقدّس، پسر خدا خوانده خواهد شد. اینک الیصابات از خویشان تو نیز در پیری به پسری حامله شده و این ماه ششم است مر او را که نازا می‌خواندند.

زیرا نزد خدا هیچ امری محال نیست. مریم گفت: اینک کنیز خداوندم. مرا برحسب سخن تو واقع شود. پس فرشته از نزد او رفت. در آن روزها، مریم برخاست و به بلدی از کوهستان یهودیه بشتافت. به خانه زکریا در آمده، به الیصابات سلام کرد. چون الیصابات سلام مریم را شنید، بچه در رحم او به حرکت آمد و اليصابات به روح القدس پر شده، به آواز بلند صدا زد و گفت: (ص45 کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس)

تو در میان زنان مبارک هستی و مبارک است ثمره رحم تو. از کجا این به من رسید که مادر خداوند من به نزد من آید؟ زیرا اینک چون آواز سلام تو گوشزدِ من شد، بچه از خوشی در رحم من به حرکت آمد و خوشا به حال او که ایمان آورد، زیرا که آنچه از جانب خداوند به وی گفته شـد، بـه انجام خواهد رسید. پس مریم گفت: «جان من خداوند را تمجید می‌کند و روح من به رهاننده من خدا به وجد آمد، زیرا بر حقارت کنیز خود نظر افکند.

زیرا هان از کنون تمامی طبقات مرا خوشحال خواهند خواند، زیرا آن قادر، بـه مـن کارهای عظیم کرده و نام او قدوس است و رحمت او نسلاً بعد نسل است بـر آنانی که از او می ترسند…» و مریم قریب به سه ماه نزد وی ماند. پس به خانه خود مراجعت کرد. مدتی گذشت و «اوغسطس» امپراتور روم دستور داد در سرتاسر کشورش مردم را سرشماری کنند. از همه مردم خواستند برای سرشماری به شهر اجدادی خود بروند.

چون یوسف از خاندان سلطنتی داوود بود، مجبور شد از شهر ناصره در استان جلیل به بیت لحم در استان یهودیه سفر کند که شهر داوود پادشاه بود. نامزدش مریم را هم با خودش برد. مریم در روزهای آخر بارداری بود.» «وقتی که ایشان در آنجا بودند هنگام وضع حمل او رسید، پسر نخستین خود را زایید و او را در قنداقه پیچید، در آخور خوابانید. (ص46 کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس)

زیرا که برای ایشان در منزل جای نبود. در آن نواحی شبانان در صحرا به سر می‌بردند. فرشته بر ایشان ظاهر شد و گفت: ….. امروز برای شما در شهر داوود نجات دهنده‌ای که مسیح خداوند باشد، متولد شد و علامت برای شما این است که طفلی در قنداقه پیچیده و در آخور خوابیده خواهید یافت… چون فرشتگان به آسمان رفتند، شبانان با یک دیگر گفتند… (ص47 کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس)

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

بیان ابعاد مختلف علمی، معنوی، اخلاقی، عبادی، اجتماعی و عاطفی شخصیت مریم(س) و بررسی آیات قرآنی نازل شده در مورد ایشان است. در ابتدای کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس به بیان گوشه‌هایی از زندگانی مریم و تبارشناسی ایشان پرداخته شده و ابعادی از شخصیت معنوی وی از همان دوران کودکی، مورد بحث و بررسی قرآنی و روایی قرار گرفته است.

آن گاه به کیفیت ولادت اعجازآمیز عیسی(ع) از مریم اشاره شده و جریان بارداری وی و بشارت‌های الهی و آشمانی به مریم در مورد تولد فرزندی مبارک از او از منظری قرآنی بررسی شده است. در ادامه نویسنده به ویژگی‌های بارز مریم از دیدگاه قرآن مانند: عفت، آیت الهی بودن، عصمت، مرزوق الهی بودن، صدیقه بودن، عبادت، عذراء بودن، مطیع خدا بودن، شفاعت و نبی بودن پرداخته.

و این ویژگی‌ها را با اوصاف نام برده شده در کتاب مقدس مانند: مادر خدا بودن، دوشیزگی، الوهیت، لقاح مطهر، مادر روحانی، عروج و مادر نجات بخش مقایسه نموده است. وی در بخش بعدی کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس به تبیین ابعادی از زندگی عیسی(ع) و مریم و فرجام آنان اشاره نموده و دیدگاه انجیل را در مورد زندگی و سرنوشت آنان نقد کرده است.

نقد کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس

کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس به بررسی شخصیت حضرت مریم در چهار مرحله پرداخته است:

  • تولد و رشد و بالندگی مریم(س)
  • بشارت روح القدس و بارداری مریم(س)
  • ویژگی‌ها و صفات مریم(س)
  • تعامل عیسی با مادرش و سرانجام مریم (س)

برای اینکه مقایسه دقیق‌تر و موشکافانه‌تر انجام گیرد؛ ابتدا هر یک از مراحل فوق را در قرآن، سپس در کتاب مقدس مورد بررسی قرار داده و سپس به مقایسهٔ تطبیقی در هر مرحله، به طور جداگانه پرداخته شده است.

علاقه‌‌مندان به تاریخ ادیان و سرگذشت بزرگان دینی را به خواندن کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس دعوت می‌کنیم.

کتاب‌های پیشنهادی

کتاب شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس

عنوان کتاب: شخصیت حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس

نویسنده: ام البنین خالقیان

تعداد صفحات کتاب: 97 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.68 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

جبران در سال 1904 با ماری که مدیر یک مدرسه‌ی آمریکایی بوده و در حمایت از یتیمان مستعد فعالیت می کرد، آشنا می شود که در روند زندگی جبران نقش فوق العاده و بسزایی داشته است. این آشنایی آغازگر یک دوستی همیشگی...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1092
زندگی آموزگار و دوست خوبی است. اوضاع دائما در حال تغییر است، ای کاش فقط بتوانیم بفهمیم. هیچ چیز آن طور که ما دوست داریم در موردش خیال پردازی کنیم، پیش نمی رود. تأکید نداشتن بر چیزی و در میانه...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 725

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *