پشت نقاب ها چه می گذرد

آخرین ویرایش: 6 ماه قبل
پشت نقاب ها چه می گذرد (nbookcity.com)

دانلود کتاب پشت نقاب ها چه می گذرد

کتاب پشت نقاب ها چه می گذرد با عنوان فرعی چرا خودمان نیستیم؟ اثری‌ست از دکتر پیمان آزاد.

دکتر آزاد دوران کودکی و نوجوانی خود را با انبوهی از سوالات بی‌جواب پشت سر گذاشته؛ سوالاتی بر محور فقر، تبعیض، اجحاف، سنت، باور، ایدئولوژی! بعدا به تفکری دل بسته و زمانی که داعیه پاسخ گویی به این سوالات را داشته، در این زمینه با تعصب قلم زده؛ آثاری که امروز غالبا فراموش شده‌اند.

نویسنده زندگی خود را به دو دوره تقسیم می‌کند: دوره‌ای که در بی‌خبری نسبت به حقیقت گذشت (و او غالبا متوجه بیرون از خود بوده است)، و دوره‌ای که وی متوجه درون شده و بیگانه‌ای را در درون خود می‌بیند!

خلاصه کتاب

در واقع، نویسنده‌ی کتاب پشت نقاب ها چه می گذرد به بررسی شخصیت واقعی افراد می‌پردازد. او نخست معنا و مفهوم نقاب را بیان می‌کند، سپس دلایل استفاده از نقاب‌ها و شخصیت‌های بدلی و نحوه دست کشیدن از آن‌ها‌ را به طور مفصل شرح می‌دهد. در حقیقت کتاب پیش رو سعی دارد تا شما را با مبحث مهم روانشناسى نقاب‌ها آشنا سازد!

نقاب به معنای پرسونا است. واژه‌اى که از ریشه پرسونالیته به مفهوم شخصیت می‌آید! در حقیقت شخصیت یعنى نقاب! امروزه در سایه یافته‌های جدید روانشناسى مى‌توانیم در پشت نقاب‌ها، خصوصیات رفتارى، احساسى و … صاحب نقاب را تشخیص دهیم. چرا که صاحب نقاب، به طور ناخودآگاه دنبال نقابى مى‌رود که با درون او سازگاری دارد. به این ترتیب ایده‌آل‌هاى وى را مى‌توان از پشت این نقاب‌ها تشخیص داد.

در کتاب پشت نقاب ها چه می گذرد شما نیز می‌توانید انگیزه روانى خود را در حفظ این نقاب‌ها بشناسید. در نهایت دست از زندگى با نقاب بردارید؛ همین. در این‌ صورت از مزاحمت‌هاى ذهنى یک ‌بار براى همیشه راحت و آسوده مى‌شوید و راه را براى یک زندگى سالم و خلاق باز می‌کنید؛ چرا که نقاب مانع بزرگى در راه خودشکوفایى آدمى است.

کتاب حاضر آینه ویژگى‌هاى روانى ما نیز مى‌تواند باشد. چرا که ما را با روحیه و روانشناسى خود آشنا مى‌کند. بله این مقدمه‌اى است براى بیدارى ما نسبت به حقیقت. نقاب یعنی آشنا شدن با چهره واقعی و موجود. چهره حقیقی ما چیز دیگری است. وقتی نقاب را برمی‌داریم و یا نقاب غایب است، چهره حقیقی ما آشکار می‌شود.

یونانی‌ها هنگام شرکت در بالماسکه از نقاب یا صورتک استفاده می‌کردند. امروز در سایه کشفیات روان‌شناسی می‌توانیم در پشت این نقاب‌ها، ویژگی‌های رفتاری و احساسی، انگیزه کنش یا واکنش صاحب نقاب را کم‌وبیش تشخیص بدهیم. چرا که صاحب نقاب، بطور ناخودآگاه دنبال نقابی می‌رود که با درون او همخوانی داشته باشد. بدین ترتیب ایده‌آل‌های وی را می‌توان از ورای این نقاب‌ها تشخیص داد.

انسان ها زندگی را صحنه بازی می‌دانند که بر حسب آن، از صورتک، ماسک و نقاب استفاده می کنند. کتاب پشت نقاب ها چه می گذرد می‌خواهد نقاب را از چهره بردارد و سیمای واقعی را نشان بدهد. ما بیشتر با این نقاب ها در ارتباط هستیم تا واقعیت انسان ها. وقتی همه عمر با نقاب هستیم، پس چه وقت فرصت زندگی کردن داریم؟

بخشی از متن کتاب

در کتاب پشت نقاب ها چه می گذرد آمده: دانشمندانی که برنامه ریزی آگاهانه موجودات انسانی را می‌پذیرند تا حدی هم به یک موجبیت ضعیف و جدی در شکل دادن به کنش آدمی اعتقاد دارند. هیچ یک از مکتب‌های روان شناسی نمی‌توانند منکر تأثیر عوامل محیطی و بیولوژیکی و ژنتیکی باشند. بنابراین به شکلی به تأثیر و نفوذ عوامل محیطی نیز معترفند.

این اعتقاد به موجبیت نرم و ضعیف توصیه می‌کند که عمل مردم تحت تأثیر منش آنان شکل می‌گیرد. بنابراین با این نظر کمتر مشکل داریم تا باور به موجبیت را با عقیده اراده آزاد آشتی بدهیم و یا با اعتقاد کسانی که به موجبیت حاد و شدید اعتقاد دارند و رفتار آدمی را تحت نفوذ محیط یا عوامل بیولوژیکی می‌دانند. آیا شما همچنان به تکنیک‌های روانکاوی باور دارید؟ مسئله باور نیست. روانکاوی بخشی از دانش روان شناسی است.

در جاهایی کاربرد دارد و در جاهایی هم ندارد. مسایل انسان خیلی پیچیده است که تنها روانکاوی بتواند به آنها جواب بدهد. از این رو نباید برای یک محقق تنگنا ایجاد کرد. همچنان که من در آثارم آورده‌ام، دانش روان شناسی لحظه به لحظه تحول و تکامل پیدا می‌کند. به مسایل جدید در زندگی انسان جواب می‌دهد. روان شناسی تکاملی، در انتخاب راه درمان امروز خیلی تأثیرگذار شده است. (ص192 کتاب پشت نقاب ها چه می گذرد)

با این همه اجازه بدهید که نگاهی بکنیم به روش درمانی روان کاوی. روش درمانی روانکاوی شامل ۵۰ دقیقه کاویدن روان در طول هفته توسط روانکاو است؛ ممکن است طول درمان به ماه یا به سال هم بکشد. هدف روانکاو این است که آنچه را در ناخودآگاه بیمار جریان دارد به خودآگاه او بکشاند. یعنی مانع واپس زدن و فرار خاطرات آزار دهنده بیمار بشود. تکنیک‌هایی که روانکاو از آنها استفاده می‌کند عبارتند از:

  • تداعی آزاد: بیمار به ذهن و فکر خود اجازه می‌دهد که به هر کجا سر بزند. مهم نیست که چه باشد. لازم نیست که این فکرها ارتباطی با هم داشته باشند یا مهم باشند. می‌توانند خاطرات پیش پا افتاده باشند. میتوانند غیرمنطقی باشند. حرف‌های پیش پا افتاده باشند. این تداعی باید به سطح آگاه ذهن بیاید.
  • تجزیه و تحلیل رویاها: تجزیه و تحلیل محتوای رویاهایی که به یاد می‌آیند. برای اینکه محتوای ناخودآگاه فهمیده شود.
  • انتقال: بیمار همه آنچه را به عنوان تضادها و تعارض‌های درونی و احساسات و رویکردهای ذهنی دارد بیرون می‌ریزد.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

کتاب پشت نقاب ها چه می گذرد کمک‌تان خواهد کرد نقاب‌تان را بشناسید و جسارتش را به دست بیاورید تا بی‌نقاب باشید! کتابی بسیار عمیق و راهگشاست که حتما حین مطالعه باید نکته برداری شود. این اثر شما را از گفتگوی ذهنی نجات می‌دهد.

این کتاب همچنین به مخاطب کمک می‌کند براساس رفتار آدم‌ها نقاب‌شان را حدس بزنید و با آن به هویت واقعی آنها برسید. به طور کلی، نوشته های دکتر پیمان آزاد، نسخه واقعی خودتان را به شما نشان خواهد داد!

نقد کتاب پشت نقاب ها چه می گذرد

کتاب پشت نقاب ها چه می گذرد مفهوم نقاب یا پرسونا را توضیح داده و روایت‌های مختلف در مورد «من» یا «خود» یا «شخصیت» را مورد بررسی قرار داده است. در ادامه دلایل استفاده از نقاب‌ها و شخصیت‌های بدلی، دلایل تداوم استفاده از این نقاب‌ها، دلایل مقاومت کردن برای دست کشیدن از این نقاب‌ها و موانع خودشناسی را برشمرده است.

نویسنده چگونگی دست کشیدن از این نقاب‌ها، رسیدن به خودشناسی و پذیرش خود و … را به طور مفصل شرح داده است. در بخش‌هایی، جایگاه عرفان مولوی را به‌عنوان فرا روانشناسی در بیداری انسان و رسیدن به خودشناسی مورد بحث قرار داده است. کتاب، باهدف آشنا کردن مخاطب با خود واقعی، شناساندن نقاب‌ها و نشان دادن راه‌های اجتناب از خودباختگی تهیه شده است.

در پایان، مطالعه کتاب پشت نقاب ها چه می گذرد را به تمام علاقه‌مندان به کتاب‌های خودشناسی پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 314 بار

%D9%BE%D8%B4%D8%AA%20%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%A8%20%D9%87%D8%A7%20%DA%86%D9%87%20%D9%85%DB%8C%20%DA%AF%D8%B0%D8%B1%D8%AF%20 nbookcity.com %201

عنوان کتاب: پشت نقاب ها چه می گذرد

نویسنده: پیمان آزاد

تعداد صفحات کتاب: 381 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 46.88 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نویسنده در این اثر به طور خاص به  احساسات متناقض انسان از دوران کودکی تا بزرگسالی می‌پردازد و تاثیر آن را در خودباوری و عزت نفس بیان می‌ کند. با مطالعه این کتاب می‌ آموزید چگونه باید با احساسات خود...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1581
پیام داستان این است که: با بعضی از اتفاقات فقط باید کنار آمد؛ پیگیری و درگیر کردن بیش از حدِ خودمان، فقط شرایط را سخت‌تر می‌کند. نوجوانان بالای دوازده سال مخاطبان این داستان لذت بخش و...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 630

یک پاسخ

  1. کتاب بسیار ارزشمند در باب خودشناسی ، تعریفی از خودی که به اقتضای موقعیت و وضعیت خویش در پشت نقابهای گوناگونی پنهان میشود . به نظر من کتابی قابل تامل و مفید ، البته برای افرادی که نسبت به خویشتن خویش هم دغدغه مند هستند و به «خود» اهمیت میدهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *