پیش نویس های زندگی در تحلیل رفتار متقابل

قیمت اصلی 118.000 تومان بود.قیمت فعلی 68.000 تومان است.

نویسنده: کلود استینر

مترجمان: آزاده سجادی نسب و علی بابایی زاد

تعداد صفحات کتاب: 576 صفحه

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

دانلود کتاب پیش نویس های زندگی در تحلیل رفتار متقابل pdf

کتاب پیش نویس های زندگی در تحلیل رفتار متقابل اثری کلاسیک، پرجزئیات و مفید در نظریه پردازی های روانشناسی است.

کلود استینر تحلیلی امیدبخش و کاربردی ارائه می‌کند تا بتوانیم زندگی هدفمندتر و رضایت‌بخش تری داشته باشیم. نوشته‌های استینر در باب تئوری روانشناختی، به ما تحلیلی کاربردی و مفید ارائه می‌دهد تا به کمک آن پیش‌نویس زندگی‌مان را از نو بنویسیم و زیستنی پر معناتر و رضایتبخش‌تر تجربه کنیم.

نکته قابل توجه آن است که سلامت جسمی نیز خود نتیجه نوع پیش نویس های زندگی  فرد است. علت، شیوه و زمان مرگ افراد تحت تاثیر نمایشنامه آنها قرار می‌گیرد و هر شخص از قبل در مورد آن تصمیم گرفته است!

خلاصه کتاب

محتوا و ماهیت پیش نویس های زندگی بر طبق پیام هایی است که هر فرد در دوران کودکی خود اتخاذ می‌کند. والدین مهم ترین کسانی هستند که بر پیشنویس زندگی ما تاثیر می‌گذارند، آنها تعیین کننده تصمیم های زندگی ما نیستند، اما بر اثر پیام هایی که در دوران کودکی از آنها دریافت کرده‌ایم، به نتایجی در مورد خود، دیگران و دنیای اطراف می‌رسیم و پس از آن هر تصمیم خود را با حوادثی که در زندگی اتفاق می‌افتد، توجيه می‌کنیم.

کودکان به علت آن که موجوداتی آسیب پذیر و ناتوان هستند، هر حادثه و اتفاق را خطری بزرگ در برابر خود فرض می‌کنند، حتی اتفاقاتی که در نظر یک بزرگسال اتفاقی مطلوب است، احتمال دارد برای کودک تهدید بزرگی محسوب شود؛ مانند رفتن به مدرسه که شاید توسط کودک به طرد شدگی توجیه و تعبیر شود. کودک پیام‌هایی را که در دوران کودکی می‌گیرد به هر مورد مشابهی تعمیم می‌دهد. به عنوان مثال:

اگر از مادرش خشمگین شود، ممکن است این خشم را به تمام زنان تعمیم دهد و در بزرگسالی از زنان به شدت دوری کند. پیام های متناقضی که از طرف پدر و مادر به کودک داده می‌شود، از جمله عواملی هستند که در تصمیمات دوران کودکی تاثیر گذارند؛ به عنوان مثال هنگامی که مادر به کودک می‌گوید: «با دیگران زیاد صمیمی نشو» در حالی که پدر این پیام را می‌دهد که صمیمی شدن با دیگران هیچ اشکالی ندارد، این پیام اثری منفی بر کودک خواهد داشت.

هر یک از پیش نویس های زندگی به یک پایان و سرانجام ختم می‌شود. کودک برای داستان خود یک پایان هم در نظر می‌گیرد و تمام بخش‌های ابتدایی و میانی را طوری طرح‌ریزی می‌کند که به سرانجامی معین ختم شود. در دنیای بزرگسالی این مفهوم این گونه نمود پیدا می‌کند که ما با انجام یک سری اعمال و دوری از یک سری افعال دیگر، زمینه را برای رسیدن به سرانجامی از قبل تعیین شده فراهم می‌کنیم.

به عنوان مثال زنی که در پیش نویس های زندگی خود، سرانجامی با عنوان «همه مرا ترک می‌کنند.» در ذهن دارد، بالاخره کارهایی می‌کند که همسرش پس از یک دوره معین وی را ترک می‌کند. پس ما رفتارهایی از خود نشان می‌دهیم که ما را به سرانجامی از پیش‌ تعیین شده نزدیک می‌کند.

تشخیص پیشنویس زندگی

آنچه ما را در یادآوری تصمیمات زندگی یاری می رساند و با آنها می توانیم به نمایشنامه‌ای که برای خود نوشته ایم پی ببریم، افسانه ها و داستان های مورد علاقه، رویاها و تخیلات دوران کودکی و بزرگسالی ما است.

معمولا قهرمان یا شخصیت محوری داستان و آنچه برای او اتفاق می افتد، چه خوب و چه بد، در مورد ما صدق می‌کند و ما خود را با آن همانند می‌دانیم. برای این که پیش نویس های زندگی خود را پیدا کنید، سوال های زیر به شما کمک می‌کند:

  • پدر و مادر خود را توصیف کنید.
  • مهم ترین نصیحت هایی که پدر و مادرتان به شما داشته اند، چه بود؟
  • از کدام ویژگی های خود راضی هستید و از کدام خصوصیت رضایت ندارید؟
  • بدترین احساسی را که معمولا در زندگی خود داشته اید، توصیف کنید.
  • آرزو داشتید پدر و مادرتان چه کاری را به شکل دیگری انجام می‌دادند؟
  • اگر در خیال خود بتوانید چیزی را تغییر دهید، آن چیست؟
  • در زندگی بیشتر از همه به دنبال چه هستید؟

متن پشت جلد کتاب

وقتی که اریک برن و سپس کلود استینر تئوری تحلیل رفتار مقابل را ابداع کردند و شرح دادند، باور اصلی‌شان بر این بود که ما «شاهزاده و شاهزاده خانم به دنیا می‌آییم و بعدها به واسطه‌ی آنچه که بر ما می‌گذرد ممکن است تبدیل به قورباغه شویم» و این باور بر خلاف اصل رایج روانپزشکی آن روز بود که ادعا می‌کرد ناخوشی ذهنی و عاطفی ریشه در درون فرد و وضعیت اساسی وجودی او دارد.

در کتاب پیش نویس های زندگی در تحلیل رفتار متقابل کلود استینر به شرح مفصل این مفاهیم می‌پردازد تا نشان دهد مردم ذاتا خوب هستند اما در سال های اول زندگی تحت تأثیرهای مثبت و منفی اطرافیان الگویی به نام “پیش نویس زندگی” را طرح ریزی می‌کند.

بنابراین، کودکان تصمیم می گیرند (هر چند ناخودآگاه) که شاد باشند یا غمگین، برنده باشند یا بازنده و قوی باشند یا وابسته؛ آنها پس از اتخاذ این تصمیم، بقیه‌ی زندگی خود را صرف محقق ساختن انتخاب‌شان می کنند. با مطالعه‌ی کتاب پیش نویس های زندگی در تحلیل رفتار متقابل می‌توانید از این تصمیم های خودآگاه و ناخودآگاه آگاه شوید و در صورت نیاز، آنها را تغییر دهید.

بخشی از متن کتاب پیش نویس های زندگی

مرد و زن هر دو نیاز دارند که در روندی همکارانه با هم کار کنند و به عنوان موجودات انسانی قدرت کامل‌شان را باز پس گیرند. لازم است که زنان قدرت بالغ خود و توانایی برای تفکر منطقی را بازیابند و کاری که می‌خواهند را انجام دهند و از ناجی‌گری دست بردارند. از حمایت‌گری و دادن نوازش‌هایی که به آنها باز پس داده نمی‌شود دست بکشند و به خصوص از عشق ورزیدن به افرادی که عشق‌شان را به اندازه‌ای مساوی به آنها باز پس نمی‌دهند، دست بردارند.

بیشترین علاقه‌شان این نباشد که فقط با عشقی که دریافت می‌کنند همتا شوند. بنابراین می‌توانند از حس رنجیدگی از مردان دست بردارند و عشق مضاعف خود را برای خودشان و دیگرانی که این عشق را به آنها باز می‌گردانند، به کار گیرند. لازم است که مردان والد حمایت‌گر خود را برای خود و برای دیگران پرورش دهند تا بتوانند با احساسات خود تماس داشته باشند و به خصوص با پروفسور کوچولو و کودک طبیعی درونشان ارتباط برقرار کنند.

وقتی مردان و زنان استفاده کامل از قدرت حالت منِ متفاوت خود را اصلاح کنند، می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند: والد حمایت‌گر به والد حمایتگر، والد حمایتگر به کودک، بالغ به بالغ، پروفسور کوچولو به پروفسور کوچولو، و کودک طبیعی به کودک طبیعی. واضح است که داشتن تمامی این خصیصه‌ها پایه و اساس بهتری برای ایجاد و ساخت رابطه عاشقانه برابر و دو طرفه است. (ص278 کتاب پیش نویس های زندگی در تحلیل رفتار متقابل)

زن حامی خانواده زندگی‌اش را صرف مراقبت و تغذیه هرکسی به جز خودش می‌کند. مدتی طولانی، بسیار بیش از چیزی که دریافت می‌کند می‌دهد و این نابرابری را می‌پذیرد زیرا احساس می‌کند کم اهمیت ترین عضو خانواده است و فقط به اندازه‌ای که دیگران را تأمین می‌کند با ارزش است. این عدم کفایت و نابسندگی به واسطه رسانه‌های گروهی، تلویزیون، مجله‌های زن که زن را در نقش زن خانه‌دار و مادر نشان می‌دهد بیشتر پذیرفته می‌شود.

نوازش و معنای زندگی را به خاطر خودش و کارهایش دریافت نمی‌کند، بلکه بیشتر به خاطر خانواده، همسر و فرزندانش می‌باشد. این پیش نویس را انتخاب می‌کند زیرا امن است و با آن می‌تواند از خطر کردن برای مواجهه با ترس مستقل بودن و یک شخصیت کامل بودن اجتناب کند. در این پیش نویس می‌ماند زیرا هر زمانی که عصیان کند و کاری که می‌خواهد را انجام دهد شوهر و فرزندانش از او عصبانی می‌شوند.

با اینکه در مثلث نجات همۀ نقش‌ها را ایفا می‌کند بیشتر با نقش ناجی آشناست. در تلاش برای پس گرفتن چیزی از خانواده‌اش اغلب زیاد حرف می‌زند (برای جلب توجه) و تلاش می‌کند در همسر و فرزندانش به دلیل اینکه به نظر می‌رسد به اندازه کافی او را دوست ندارند، احساس گناه ایجاد کند و به او چیزی را که می‌خواهد بدهند، حتی اگر آن را درخواست نکند. (ص281 کتاب پیش نویس های زندگی در تحلیل رفتار متقابل)

به علاوه از عشقبازی با همسرش امتناع می‌کند به بهانه اینکه بسیار خسته است یا سردرد دارد. به این امید که در عوض چند نوازش حمایت‌گرانه دریافت کند. مجله‌های زن می‌خواند، به مدل‌های ترکه‌ای در لباس‌های پرزرق و برق غبطه می‌خورد و احساس می‌کند در مقایسه با آنها خوب نیست. در دور و تسلسل معیوب پختن غذاهای خوشمزه و رژیم گرفتن…

نقد کتاب پیش نویس های زندگی در تحلیل رفتار متقابل pdf

کتاب پیش نویس های زندگی در تحلیل رفتار متقابل یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین کتاب‌های دکتر استینر است که دکتر علی بابایی‌زاد، روان‌درمانگر و متخصص در زمینه تحلیل رفتار متقابل، با همان دقت و ظرافت شناخته‌ شده و مثال‌ زدنی‌شان برای جامعه مخاطبان ایرانی علاقه‌مند به مباحث روانشناسی و خودشناسی انتخاب کرده‌اند تا به تکمیل حلقه‌ای از حلقه‌های گمشده در تحلیل رفتار متقابل برای مخاطب‌های فهیم و جویای دانش فارسی‌زبان بپردازند.

یک کودک خردسال گویا ناخودآگاه راجع به خوشحالی و ناراحتی، ‌برنده‌ بودن یا بازندگی، و قدرتمندی یا وابستگی، در همان سن تصمیماتی را می‌گیرد و باقی زندگی‌اش را صرف تحقق‌ بخشیدن به آن تصمیمات – هرچند نادرست – می‌‌کند. اگر پیش نویس های زندگی او نامطلوب و بازنده باشد نتیجه‌ی آن در طول زندگی مصیبت و در انتها سوگمایش خواهد بود مگر اینکه فرد با تصمیمی آگاهانه در جهت تغییر آن خودشناسی کند.

برخی افراد در برابر پیش نویس های زندگی خود مقاومت کرده و طغیان می‌کنند یا به طور کامل برخلاف آن عمل می کنند. این اتفاق به خصوص در دوران نوجوانی روی می‌دهد، مانند دختری که والدینش به طور دائم به او گفته باشند که تو هرگز موفق به ادامه تحصیل نخواهی شد، ولی او به سختی تلاش کند تا وارد دانشگاه شود.

شاید با یک نگاه سطحی به نظر می‌رسد که این شخص از نمایشنامه زندگی خود رهایی یافته، اما در حقیقت او فقط پیام های پیش نویس های زندگی خود را وارونه کرده است. چنین افرادی پس از مدتی یا در یک مرحله خاص از زندگی و یا در دورانی بحرانی، دوباره به نمایشنامه زندگی خود باز می‌گردند. انتخاب رفتارهای ضد نمایشنامه ممکن است به علت شکست خوردن در پیشنویس زندگی یا داشتن دستورهای متفاوت نمایشنامه ای از پدر و مادر باشد.

رهایی از پیش نویس های زندگی تنها در صورتی امکان پذیر است که فرد از نمایشنامه خود آگاه شود و تصمیم به تغییر آن بگیرد و رفتارهای ضدپیشنویس زندگی برای این روند راه حل مناسبی نخواهد بود.

آنچه خواندید...

کد محصول (SKU): 1222 دسته‌بندی: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیش نویس های زندگی در تحلیل رفتار متقابل”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *