تحلیل رفتار متقابل

(1 بررسی مشتری)

قیمت اصلی 70.000 تومان بود.قیمت فعلی 49.000 تومان است.

به همراه متن کامل بازی ها

نویسنده:

مترجم: اسماعیل فصیح

تعداد صفحات کتاب: 366 صفحه

حجم فایل: 44.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

دانلود کتاب تحلیل رفتار متقابل pdf

کتاب تحلیل رفتار متقابل ابزاری در اختیارتان قرار می دهد که علاوه بر خودشناسی، می توانید بیشتر و بهتر آدم‌ها را درک کنید و تعامل مناسب و درستی با دیگران برقرار کنید.

«والد» «بالغ» و «کودک» الفبای تحلیل رفتار متقابل هستند. بعد از یادگیری این زبان در فصول اولیه با کسب تجربه و به مرور زمان می‌توانید به راحتی به دلایل پشت صحنه‌ی تعارضات و درگیری‌های درونتان پی ببرید و با خودتان و احساساتتان به صلح برسید. علاوه بر این به شیوه‌ای کاملا جدید با بقیه آدم‌ها ارتباط برقرار کنید. پیش‌نویسِ زندگی‌تان را از نو بنویسید و بجای بازی با آدم‌های زندگی‌تان، «صمیمیت» را جایگزین آن کنید.

نویسنده کتاب تحلیل رفتار متقابل، یک سری الگوهای رفتار اجتماعی نا سالم را به عنوان بازی تعریف می‌کند. این رفتارهای تکرار شونده و منحرف اصولاً برای به دست آوردن نوازش هستند اما در عوض احساسات منفی را تقویت می‌کنند و مانند ماسک جلوی بروز مستقیم احساسات و افکار را می‌گیرند. اریک برن برای این بازی‌ها اسم‌های آشنایی انتخاب کرده‌است. وی معتقد است رفتارهای نا سالم نتیجه تصمیمات محدودکننده‌ای است که در کودکی به دلیل علاقه به زنده ماندن گرفته شده‌اند.

این تصمیمات در چیزی که برن آن را پیش‌نویس (یک نقشه از قبل کشیده شده برای اینکه زندگی چگونه زندگی شود) می‌نامد به اوج می‌رسند. عوض کردن پیش‌نویس زندگی هدف روان درمانی مبتنی بر نظریه تحلیل رفتار متقابل است. برن معتقد بود که این بازی‌ها در خانواده‌ها جاری و ساری هستند به این معنا که هر خانواده‌ای الگوی بازی‌های منحصر به فرد خود را دارد که نسل به نسل از طریق یادگیری منتقل می‌شود. او بازی‌ها را از نظر شدت به سه درجه تقسیم کرد.

به این معنا که هر فرد با الگویی که از خانواده خود می‌آموزد یک بازی واحد را ممکن است با شدت درجه یک، که در نهایت مقداری مشکلات میان فردی ایجاد کند، درجه دو، که منتج به مشکلات عدیده در زمینه‌های مختلف شود، درجه سه که مشکلات جدی از قبیل مشکلات قانونی نظیر زندانی شدن، قتل و … ایجاد کند، اجرا نماید. کتاب تحلیل رفتار متقابل اریک برن یکی از شناخته شده ترین عوامل تشخیص رفتار انسان هاست که بعد از فروید منتشر شد و هم اکنون نیز در حال توسعه است.

نقد کتاب تحلیل رفتار متقابل pdf

اریک برن در این اثر آموزنده، پایه و اساس روشی منطقی برای درک و تحلیل رفتارهای انسان را بنیان می نهد. تحلیل رفتار متقابل، نظریه ای در روانشناسی است که به تعاملات یا «رفتارهای متقابل» میان یک فرد و افراد دیگر می پردازد. قاعده ی اساسی در این نظریه این است که انسان ها، موجوداتی اجتماعی هستند و یک فرد، وجودی چندوجهی دارد که در مواجهه با افراد مختلف، دچار تغییر و تحول می شود.

اریک برن، مفهوم و اسلوب تحلیل رفتار متقابل را در اواخر دهه ی 1950 گسترش داد و این تئوری از همان زمان، به اثرگذاری خود در دنیای روانشناسی ادامه داده است. کتاب تحلیل رفتار متقابل مواجهات شما با افراد، و درکتان از خودتان را غنی می کند. کتابی تحول آفرین که به اعماق تمامی روابط ما نفوذ می کند.

اریک برن اینگونه بیان می کند که اگر شخصی همانند دوران کودکی فکر، احساس و درک داشته باشد، یعنی در بعد کودک رشد کرده و فعلا نیز در این بعد قرار دارد. به بیان ساده تر این گونه افراد به جای این که واکنش های عقلانی و منطقی در مواجهه با دیگران داشته باشند، واکنش های عجیبی از جمله داد و بیداد کردن، خیال پردازی کردن، شانه خالی کردن از وظایف و… که بیشتر در کودکان مشاهده می شود را از خودشان بروز می دهند.

البته این مورد همیشه شامل مسائل منفی نیست؛ بلکه فردی که در بُعد کودک قرار گرفته است، ویژگی های روحیه خلاق، شوخ طبع، سرشار از انگیزه، پر تحرک و… دارد. یعنی اگر این قسمت از شخصیت در فردی نمایان باشد، او لذت وافری از زندگی خواهد برد. نویسنده کتاب تحلیل رفتار متقابل معتقد است که سه نوع حالت کودکی می تواند در تحلیل رفتار متقابل وجود داشته باشد.

یکی دیگر از حالات درونی که ممکن است از دوران کودکی با هر فرد همراه باشد، بعد والد است. در واقع این حالت تاثیر رفتار های والدین بر روی کودک است، که در بزرگسالی بروز می کند. به بیان ساده تر، هر آن چیز که کودک از والدین خود در حافظه دارد، باعث ایجاد حالت والد می شود. البته ممکن است در بزرگسالی فرد با مواجهه با افراد دیگر، بعد والد خود را تغییر دهد. زمانی که فردی، در جایگاه پدر یا مادر قرار بگیرد، این حالت های درونی که تحت تاثیر والدین در کودکی و افراد دیگر در بزرگسالی بوده است را از خود بروز دهد.

کتاب تحلیل رفتار متقابل pdf یکی از بهترین کتابهای موجود در حوزه روانشناسی و روانشناختی است که با چندبار خواندن آن به درک بهتری از مطالب خواهید رسید.

آنچه خواندید...

کد محصول (SKU): 1248 دسته‌بندی: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

1 دیدگاه برای تحلیل رفتار متقابل

  1. سعید (خریدار محصول)

    چرا صفحات ۱۰ و ۱۱ خالیه

    • Parniya

      سربرگه و شروع بخش اول

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *