چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم

قیمت اصلی 34.000 تومان بود.قیمت فعلی 28.000 تومان است.

فلسفه رواقی مارکوس اورلیوس

راهنمای شفاف برای افرادی که با سختی های روزگار مواجهند، به دنبال آرامش هستند و می خواهند برتر باشند

نویسنده: دونالد رابرتسون

مترجم: محدثه احمدی

تعداد صفحات کتاب: 221 صفحه

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم pdf

دانلود کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم pdf

در کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم فلسفه رواقی توضیح داده شده که حتی برای کسایی که به فلسفه علاقه ندارند هم جالب خواهد بود.

دونالد رابرتسون با بررسی دقیق زندگی «مارکوس اورلیوس»، امپراتور مشهور روم و فیلسوف رواقی، دستورالعمل‌های بسیار مفیدی به دست آورده است که در هشت فصل می‌خوانید. بد نیست به این موضوع اشاره کنم که فلسفه‌ی رواقی به عنوان یکی از کهن‌ترین مکاتب روم باستان، به شما می‌آموزد که:

  • چگونه هدفی در زندگی پیدا کنید.
  • چگونه با ناملایمات مواجه شوید.
  • خشم درون خود را چگونه مغلوب کنید.
  • خواسته‌هایتان را تعدیل کنید.
  • منابع سالم شادی را پیدا کنید.
  • با شکیبایی و وقار، درد و بیماری را تاب بیاورید.
  • در مقابل اضطراب شجاع باشید.
  • با فقدان کنار بیایید و حتی با فناپذیری خود مواجه شوید و در عین حال آرامش خود را حفظ کنید.

خلاصه کتاب

فلسفه‌ی رواقی، علی‌رغم قدمت باستانی خود، برای همه‌ی ابنای بشر در تمام اعصار، حرف‌هایی برای گفتن دارد. امروزه نیز، اصول این فلسفه مخاطبین خاص خود را دارد و ابداً به چشم اندیشه‌هایی منسوخ و تاریخ مصرف گذشته نگریسته نمی‌شود. دونالد رابرتسون از جمله نویسندگانی است که در جهت معرفی اندیشه‌ی رواقی، آثاری بس خواندنی و ارزنده به رشته‌ی تحریر درآورده که کتاب چگونه مانند یک امپراتور فکر کنیم، یکی از بهترینِ این آثار است.

نویسنده، ضمن بررسی آرا و عقاید مارکوس اورلیوس به عنوان مهم‌ترین متفکر رواقی، از آنچه فلسفه‌ی رواقی برای عرضه به انسانِ عصرِ ما دارد، سخن گفته است. کتاب پیش رو، از منظری، نسخه‌ی بازنویسی شده‌ی کتاب تأملات از مارکوس اورلیوس است. بازنویسی‌ای که البته، با توجه به نیازهای مخاطب امروزی صورت گرفته است.

با مطالعه‌ی کتاب چگونه مانند یک امپراتور فکر کنیم، خواهید آموخت که برای سامان دادن به وضعیت زندگی خود، به بهترین شکل ممکن از خرد خویش یاری بگیرید. همچنین، شیوه‌ی اخلاقی زیستن را به شما می‌آموزد، و چگونگیِ سازش با نیروهای خیر و شر طبیعت را یادتان می‌دهد. مخلص کلام اینکه از این کتاب، زیستن به شیوه‌ی امپراتوری خرمند و حکیم را فرا خواهید گرفت که سخنان گوهربارش، از پس سده‌ها، همچنان در گوش آدمیان طنینی زیبا و تسلی‌بخش دارد.

نکوداشت های کتاب

  • دونالد رابرتسون در کتاب چگونه مانند یک امپراتور فکر کنیم، تصویری گیرا و اثرگذار از اندیشه‌ی مارکوس اورلیوس ارائه داده است… نثر روان و خواندنی رابرتسون از جمله مهم‌ترین عوامل در جذابیت این اثر است.
  • این کتاب اثری فوق‌العاده و مهم است که مطالعه‌ی آن، برای تمام علاقه‌مندان به آشنایی با مکتب فلسفی رواقی‌گری، ضروری تلقی می‌شود.
  • در این کتاب خواندنی با زندگی شگفت انگیز یکی از بزرگ‌ترین متفکران تاریخ، مارکوس اورلیوس رومی، آشنا خواهید شد.
  • کتابی فوق‌العاده که اصول فلسفه‌ی رواقی را به زیباترین شکل ممکن بیان می‌کند.
  • کتاب چگونه مانند یک امپراتور فکر کنیم راهنمایی جذاب و درخشان برای آشنایی با اصول خرد رواقی است.

بخشی از متن کتاب

روزی موشی شهری، به دیدن پسر عمویش در روستا رفت و با غذایی ساده و روستایی از او پذیرایی شد. یک تکه نان و مقداری جو خشک. اما موش شهری به سلیقه ساده و خوراک دهاتی پسرعمویش خندید. شروع به فخرفروشی درباره تجملات و وفور در شهر کرد و اصرار داشت موش روستایی برای یک زندگی خوب با او به شهر برود.

موش روستایی قبول کرد و به خانه ای بازگشتند که موش شهری در آن مخفی شده بود تا همچون شاهان از بهترین ضایعات میز غذای صاحب خانه بخورد. اما دو سگ صدای پایشان را شنیدند و سریع وارد اتاق شدند و پارس کردند. دو موش هم از ترس جانشان سریع مخفی شدند. وقتی به آغوش امن سوراخ موش بازگشتند و نفسشان بالا آمد، موش روستایی وحشت زده از مهمان نوازی پسر عمویش تشکر کرد ولی گفت باید سریع به خانه روستایی و محقرش بازگردد.

اگرچه رفاه روستا ساده بود ولی آرامش و آسایش خانه خود و آن زندگی ساده را به خطرهای شهر ترجیح میداد. عادتهای خطرناک موش شهری اصلاً نماد یک زندگی خوب نبودند و تاوان بسیار سنگینی داشتند. موش روستایی گفت ترجیح میدهد همانند یک کشاورز غذا بخورد، ولی خطر سگهای گرسنه را به جان نخرد. مارکوس به جنبه اخلاقی این داستان فکر میکند و میگوید: به خطر و بیم همیشگی زندگی موش شهری توجه کنید که دلیلی جز حرص ندارد.

به نظر من مارکوس اورلیوس، خودش را موش روستایی و برادرش لوسیوس را موش شهری میداند. از نظر مارکوس لذاتی که لوسیوس را گرفتار خود کردند پوچ و مصنوعی بودند، ولی او در زندگی خود شادی هایی نیز داشت. ما نباید گول جدیت مراقبه ها را بخوریم که تمرین های نیمه رسمی در خود دارد. نباید فکر کنیم نویسنده، شخصیت تاریک و افسرده ای داشته است.

نامه های شخصی او ثابت میکنند مارکوس مرد خوش خلق و به شدت مهربانی بوده که در جوانی به ورزشها و سرگرمی های بسیار متنوعی می پرداخته است. او دوستدار نقاشی، بوکس، کشتی، دوومیدانی، شکار پرندگان و گزار بود و «تاریخ قیصرها» اضافه میکند در بازیهای توپی مختلف، بسیار ماهر بوده است. البته با گذر زمان و افزایش مسئولیت هایش زندگی خود را وقف مدیریت امور دولتی و یادگیری فلسفه رواقی کرد تا اعمالش هدایت شده باشند.

نقد کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم pdf

کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم اولین بار در سال 2019 منتشر شد. «رابرتسون» در این کتاب به مخاطبین خود نشان می دهد که «مارکوس اورلیوس» چگونه از بینش های فلسفی و اقدامات درمانی استفاده می کرد تا کنترل خود بر عواطفش را گسترده تر سازد و سختی های بزرگ را تحمل کند. «رابرتسون» سپس مخاطبین را راهنمایی می کند تا بتوانند همین روش ها را در زندگی خود به کار ببندند.

کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم با ترکیب داستان هایی جذاب از زندگی «مارکوس اورلیوس» و اطلاعاتی ارزشمند از روانشناسی مدرن، فلسفه ی «رواقی گری» را به شکلی کاربردی و همه فهم توضیح می دهد و راهنمایی عالی را برای مواجهه با چالش های اخلاقی و روانشناختی زندگی مدرن ارائه می کند.

دونالد رابرتسون در مقدمه‌ی اغلب آثارش، به صراحت اذعان کرده که فلسفه، در نزد وی، یک رشته‌ی نظری خشک نیست؛ بلکه عرصه‌ای برای تأمل‌ورزی در باب شیوه‌های تعالی آدمی در جنبه‌های گوناگون زندگی است. به همین خاطر است که او از میان تمام دستگاه‌های فلسفی شرق و غرب، مفتون مکتب فلسفی رواقیون شده است. چه، مطابق تعریف خاص رابرتسون از فلسفه، رواقی‌گری اوج خرد فلسفی به شمار می‌رود.

کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم به شکلی منحصر به فرد، تاریخ، فلسفه و روانشناسی را ترکیب می کند.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1470 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *