باج گیری عاطفی

قیمت اصلی 60.000 تومان بود.قیمت فعلی 46.000 تومان است.

وقتی اطرافیان از ترس، تعهد و احساس گناه برای استثمار شما استفاده می کنند

نویسنده: سوزان فوروارد

مترجم: منیژه شیخ جوادی (بهزاد)

تعداد صفحات کتاب: 422 صفحه

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب باج گیری عاطفی pdf

دانلود کتاب باج گیری عاطفی pdf

کتاب باج گیری عاطفی به شما کمک می کند الگویی بسیار مخرب و گیج کننده را بشناسید و آن را اصلاح کنید.

تابه‌حال اصطلاح باجگیری عاطفی را شنیده‌اید؟ از این عبارت چه برداشتی دارید و فکر می‌کنید چطور خودش را نشان می‌دهد؟ بسیاری از افراد دوست دارند دیگران را به خدمت بگیرند و گاهی این کار را به گونه‌ای انجام می‌دهند که در نهایت به روح و روان دیگران آسیب های جدی وارد می‌کنند. شاید بتوان گفت بزرگترین جفایی که یک نفر می‌تواند در حق دیگران انجام دهد، باج گیری عاطفی است.

در بسیاری از موارد ما بدون اینکه حتی آگاه باشیم، با دیگران و خصوصا افراد نزدیک زندگی‌مان این رفتار را می‌کنیم و پیامدهای مخرب آن را در نظر نمی‌گیریم! زمانی که صحبت از باج گیری عاطفی می‌شود، باید یک خط را در نظر گرفت که دو سر آن به عنوان دو قطب عمل می‌کنند. در این حالت یک فرد به عنوان فرد باجگیر عاطفی شناخته می‌شود و در مقابل او فرد مهر طلب وجود دارد که نسبت به تهدیدهای دیگری و یا طرد شدن از سوی او بسیار آسیب‌پذیر و شکننده است.

بنابراین هر وقت بحث باج گیری عاطفی به میان آمد باید بدانیم که باجگیری و مهر طلبی هر دو به یک اندازه در ایجاد شدن آن موثرند. برای مثال زمانی که همسر شما، شما را تهدید به رفتن و ترک کردنتان می‌کند و شما با تمام وجود هر کاری می‌کنید که در کنار شما بماند، در واقع این حالت مهر طلب شما، حالت‌های باجگیر او را تقویت می‌کند.

به این صورت با یک چرخه باطل و تکراری مواجه می‌شوید که شما را به دام می‌اندازد. پس این چرخه با وجود هر دو این ویژگی‌ها ایجاد می‌شود. اغلب کسانی که به باجگیری روانی روی می‌آوردند، از نزدیک‌ترین افراد زندگی شما مانند مادر و پدر، همسر یا نامزد، خواهر و برادر، والدین و فرزندان، دوستان صمیمی و … هستند.  پس افراد باجگیر عاطفی به راحتی می‌توانند اشخاص مهر طلب را به استثمار بگیرند و از این طریق به خواسته‌های خودشان برسند.

خلاصه کتاب

سوزان فوروارد در کتاب باج گیری عاطفی دست به افشاگری بزرگی زده است. زمان آن رسیده تا تله‌های ذهنی و بازی‌های روانی افراد فرصت‌ طلب و سودجو را بشناسید و از میراث شخصیتی، مالی و اجتماعی خود دفاع کنید. این کتاب که با نام فرعی «وقتی اطرافیان از ترس، تعهد و احساس گناه برای استثمار شما استفاده می‌کنند» نوشته شده، بخش زیادی از محتوای آن را نشان می‌دهد.

کتاب باج گیری عاطفی در چهار بخش نوشته شده است. پیشگفتار این کتاب شامل تجربیات شخصی نویسنده است که او را به نوشتن این کتاب تشویق کرده است. در اینجا با نمونه‌های واقعی باجگیری عاطفی و تعریف کلیات این پدیده‌ی اجتماعی و روانشناسی آشنا می‌شویم.

بخش اول کتاب «شناخت عمل باج گیری» است. در این بخش یاد می‌گیریم که چطور باج گیری عاطفی را تشخیص دهیم. سپس با شش پدیده‌ی مرگ‌بار در باج گیری و روابط بین افراد آشنا می‌شویم. نویسنده در این بخش روش‌های افراد باج گیر و البته راه‌های مقابله با این افراد و ترفندهای آن‌ها را هم معرفی می‌کند.

نام بخش دوم کتاب «تبدیل آگاهی به عمل» است. حالا که به شناخت کامل و جامعی از باج گیری عاطفی رسیده‌اید، زمان آن رسیده تا این آگاهی را به مرحله‌ی عمل برسانید. در این بخش نویسنده راهکارها و روش‌های مختلفی را برای مقابله با باج‌گیری عاطفی معرفی می‌کند که می‌تواند در رشد و بهبود شخصیت فردی و اجتماعی افراد تاثیر زیادی داشته باشد.

کلام آخر این کتاب هم یادداشت کوتاهی از نویسنده خطاب به تمام کسانی است که حالا باج گیری را شناخته‌اند و توانسته‌اند تغییراتی در رفتارهای خود و دیگران ایجاد کرده‌اند.

آیا شما یک باج گیر هستید؟

هرگونه تهديد مبتنی بر عيان و بيان‌ کردن امری مخفی و شخصی که منتهی به احتمال آسیب‌ رسانی به فرد ديگری شود باج‌گیری است که همگان در ابعاد اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی با آن آشنا هستند. اما چرا از واژۀ باج ‌گیری عاطفی استفاده می‌کنیم؟ به دو دليل:

  1. دلیل انجام‌ دادن کارهای مخالفِ ميل و نظر و خواستۀ باج‌دهنده ايجاد عواطف منفی سنگين خودمخربی است که باج‌دهنده را تحت فشار عاطفی، تعارض و جنگ درونی با خود قرار می‌دهد. ايجاد عواطف و احساسات ابزار باج‌ گیری عاطفی است. اگر به جملات ابتدای اين متن توجه کنيد، می‌بینید که هرکدام از ما ممکن است پس از شنيدن يکی از جملات بالا از زبان غریبه‌های مظلوم‌نما يا آشنايان هميشه طلبکار، به‌ويژه افراد مهم زندگی‌مان، دچار احساس گناه يا دِين يا ترس از دست دادن شويم و برای رفع اين احساسات هر امتيازی بدهيم. امتيازاتی که باعث تخفيف يا تخريب تصمیم‌گیری‌های مستقل ما، کاهش احساسات مثبت نسبت به پذيرش خودمان يا خود ناکارآمدی عاطفی، اجتماعی و اقتصادی ما می‌شوند.
  2. آنچه باید مخفی بماند اتهام عاطفی است. همۀ اين کارها را می‌کنیم تا متهم به عواطف منفی، بی‌وفایی، قدرنشناسی، بی‌لیاقتی، بی‌عرضگی و مهم‌تر از همه بی‌عاطفگی نشويم.

می‌دانم که بسياری از شما نه‌تنها اين شرایط باج  عاطفی را در سرگذشت و زندگی امروز خود به ياد می‌آورید بلکه عدۀ  بسيار اندکی از شما صادقانه اعتراف خواهيد کرد که در مواردی باج‌گیر عاطفی بوده‌اید. اين وضعيت بسيار متداول و درعين‌حال ناسالم نيست. هر مظلومی، به‌عنوان سرکوب شده، ميل دارد تا روزی ظالم و سرکوبگر شود و هر باج‌دهندۀ عاطفی باج ‌گیری عاطفی را به‌خوبی ياد خواهد گرفت.

نقد کتاب باج گیری عاطفی pdf

کتاب باج گیری عاطفی، اولین بار در سال 1997 به چاپ رسید. باج گیران عاطفی می دانند که چقدر رابطه مان با آنها برایمان مهم است. آنها از نقاط ضعف و شخصی ترین اسرار ما آگاهی دارند. چنین افرادی می توانند والدین، شریک، رئیس، همکار، دوست و یا معشوق ما باشند. و صرف نظر از این که چقدر به ما اهمیت می دهند، از این اطلاعات خود درباره ی ما استفاده می کنند تا ما را مجبور به کارهایی کنند که خودشان می خواهند.

سوزان فوروارد در این کتاب پرفروش، روابط را به شکلی دقیق کالبدشکافی می کند تا به قربانیان باج گیری عاطفی بیاموزد که چگونه می توان با افراد باج گیر مواجه شد. او در این کتاب با ارائه ی گام هایی مشخص، تمرین هایی کاربردی و تکنیک های ارتباطی آزموده شده، به ما کمک می کند تا به فردی قوی تر تبدیل شویم و چرخه ی باجگیری عاطفی را بشکنیم.

سوزان فوروارد به شما کمک می‌کند تا الگوی صحیح ارتباطی را یاد بگیرید تا بتوانید روابط مخربتان را شناسایی کرده و آنرا اصلاح نمایید. کتاب باج گیری عاطفی را بسیار توصیه می‌کنیم.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1449 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “باج گیری عاطفی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *