طرح بزرگ

19.000 تومان41.000 تومان

نویسنده: استیون هاوکینگ

با همکاری لئونارد ملودینو

تعداد صفحات کتاب: متغیر

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب طرح بزرگ pdf

دانلود کتاب طرح بزرگ pdf

استیون هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ، بدون طرح حتی یک معادله ی علمی، به ژرف ترین مسائل کیهان شناسی مدرن می پردازد.

جهان هستی چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟ چرا ما اینجا هستیم؟ چرا به جای عدم، ماده وجود دارد؟ ماهیت واقعیت چیست؟ چرا قوانین طبیعت با نظمی درست در کنار هم قرار گرفته اند و به ما اجازه می دهند که وجود داشته باشیم؟ و درنهایت، این طرح باشکوه جهان هستی از کجا و چگونه شکل گرفته است؟

بنیادی ترین سوالات درباره ی منشأ کائنات و خودِ زندگی که زمانی فقط در حوزه ی فلسفه مطرح می شدند، اکنون به قلمروی بحث و مجادله ی دانشمندان، فیلسوفان و خداشناسان مبدل گشته اند. هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ، با زبانی ساده و جذاب، آخرین یافته های علمی در مورد اسرار و شگفتی های کائنات را به مخاطبین بی شمار خود ارائه می کند.

استیون هاوکینگ و لئونارد ملودینو کتاب حاضر را با هدف پاسخ دادن به پرسش‌هایی به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند که پیامد اکتشافات اخیر و پیشرفت‌های نظری مطرح شده‌اند. این اکتشافات و پیشرفت‌ها شما را به سوی تصویری جدید از جهان و جایگاه انسان در آن هدایت کرده‌اند. تصویری که بسیار متفاوت با تصویر سنتی و حتی متفاوت با تصویری است که همین یک یا دو دهه پیش ترسیم شده است. با این حال، ردپای طرح‌های اولیه از این مفهوم جدید را می‌توان از حدود یک قرن پیش دنبال کرد.

خلاصه کتاب

زمینهٔ پژوهشی استیون هاوکینگ کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی است و او در کتاب طرح بزرگ pdf، عمیق‌ترین پرسش‌ های کیهان‌ شناسی مدرن را پیش کشیده و با طرح تئوری‌های شناخته شده فیزیک امروز، از «نظریه_ام» و نسبیت عام و نسبیت خاص گرفته تا فرضیهٔ پل دیراک و اصل عدم قطعیت هایزنبرگ… کوشش کرده به یک نظریه کامل که بتواند جهان هستی را تعریف و توجیه کند، برسد.

استیون هاوکینگ می‌نویسد: ما در دنیایی حیرت‌ انگیز و گیج‌کننده زندگی می‌کنیم. می‌خواهیم معنای آنچه را که در پیرامون خویش می‌یابیم بدانیم و دوست داریم بپرسیم: سرشت جهان چیست؟ جایگاه ما در آن کجاست؟ از کجا آمده‌ایم و آمدنمان از بهر چه بوده‌ است؟ منشأ جهان چیست و چرا به صورت کنونی‌اش درآمده‌است؟ جهان چگونه به پایان خواهد رسید؟ آیا جهان دیگری هم هست؟

او با نگاهی گذرا به یونان قدیم و ارزشی که به قوانین طبیعت قائل بودند به زمانه کپرنیک و آیزاک نیوتن رسیده و با عبور از آن دوران، آلبرت اینشتین و اروین شرودینگر و ماکس پلانک را دُور زده تا نظریهٔ خود را بیان کند و فیزیک و متافیزیک را بهم پیوند دهد. نویسنده کتاب طرح بزرگ می گوید: ممکن است روشی که کیهان بوجود آمده هماهنگ با قوانین دانش باشد که در این صورت نیازی نیست به خدا متوسل بشویم تا تصمیم بگیریم که کیهان چگونه آغاز شده‌ است.

اگر ما یک فرضیه همه‌جانبه و کامل را در مورد پیدایش عالم کشف کنیم این مهم‌ترین پیروزی انسان خواهد بود چون ما قادر خواهیم بود که فکر خدا را بخوانیم… بشر، راز خلقت جهان را گشوده‌است. جهان می‌تواند بطور خود بخود (خود با خود)، خودش را از هیچ بوجود آورَد، بعلاوه می‌تواند در حالت‌های متفاوت ایجاد شده باشد و همه مشاهدات و محاسبات بر این نظر صحه می‌گذارد.

نقد کتاب طرح بزرگ pdf

نویسنده کتاب طرح بزرگ، در پاسخ به پرسش لری کینگ که می‌پرسد آیا خداوند جهان را خلق کرده؟ می‌گوید «خداوند ممکن است وجود داشته باشد ولی علم می‌تواند جهان را بدون نیاز به خلق کننده توضیح دهد». ملادینوف در این مصاحبه در جواب مجری که از او پرسید آیا شما و هاوکینگ خدا ناباور هستید، می‌گوید «خیر». هم هاوکینگ و هم ملادینوف بر روی این مسئله تأکید می‌کنند که کتابشان اصلاً مدّعی وجود یا عدم وجود آفریدگار نیست.

ملادینوف توضیح می‌دهد که این دو مقوله از هم جدا هستند. او می‌افزاید که دانش فیزیک امروز، جهان را بدون نیاز به آفریدگار توضیح می‌دهد ولی این ربطی به مقوله ایمان ندارد. ملادینوف در مقابل این حرف چاپرا که او را به جبر متهم کرده‌ است، پاسخ می‌دهد که جبری که آنها در کتاب بیان کرده‌اند متفاوت از جبر فلسفی متعارف است؛ و صرفاً برای تأکید بر پیروی همه پدیده‌ها از قوانین علمی است.

به نظر هاوکینگ، با حاکمیت قوانین مربوط به کوانتوم، کائنات می‌تواند از هیچ، بدون نیاز به دخالت یک موجود فوق طبیعی، به وجود بیاید. اینکه بر اساس فیزیک کوانتوم، یک فوتون می‌تواند وجود داشته باشد بدون اینکه کائناتی موجود باشد و به محض تبدیل تصادفی فوتون به جفت الکترون – پوزیترون جرقه اولیه زنجیر تشکیل الکترون‌های بیشتر زده می‌شود.

در فصل نهایی کتاب طرح بزرگ pdf، هاوکینگ بر اساس مدل طراحی شده توسط جان کانوی، ریاضیدان و استاد کمبریج، به نام «بازی حیات» نشان می‌دهد که به محض شکل گرفتن پیکربندی یا موقعیت آغازین در یک سیستم که قوانین معینی بر آن حاکمند، این قوانین خواهند بود که تعیین می‌کنند چه اتفاقی در آینده بیفتد.

پیشگویی‌های نظریه‌ نیوتون با تصویری که ما از طریق تجربه جهان اطراف خود، از واقعیت می‌سازیم، سازگاری دارد. با این حال اتم‌ها و مولکول‌های تنها، به گونه‌ای کاملا متفاوت با آنچه در زندگی روزمره تجربه می‌کنیم، رفتار می‌کنند. فیزیک کوانتوم مدل جدیدی از واقعیت بیرونی است، که تصویری از جهان را به ما ارائه می‌‌کند. در این تصویر، بسیاری از مفاهیم بنیادی مربوط به درک مستقیم ما از واقعیت بیرونی، دیگر معنی ندارند.

کتاب طرح بزرگ pdf، سفری طوفانی در فیزیک پایه و کیهان شناسی است و برای علاقه مندان به این حوزه پیشنهاد می شود. 

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1442 نویسنده:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح بزرگ”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *