روشنفکران و جامعه

قیمت اصلی 117.000 تومان بود.قیمت فعلی 97.000 تومان است.

آنجا که روشنفکران خطا می کنند‮‬

نویسنده: توماس سوئل

مترجمان: شروین صولتی و شایان صولتی

تعداد صفحات کتاب: 829 صفحه

حجم فایل: 82.28 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب روشنفکران و جامعه pdf

دانلود کتاب روشنفکران و جامعه pdf

در کتاب روشنفکران و جامعه، توماس سوئل تعریفی از روشنفکر میکند که با توجه به اثری که در جامعه میگذارد تناسب دارد.

روشنفکر واقعاً کیست؟ آیا روشنفکر به فردی گفته میشود که از زمانه ی خود جلوتر است و دیدگاه هایی متفاوت از عموم جامعه دارد؟ یکی از تعریف های روشنفکر این است: روشنفکران آن گروه از فرهیختگان جامعه هستند که بی آنکه تکلیفی سیاسی ورای فعالیتی در محدوده حرف هایشان به آنها واگذار شده باشد، در اموری دخالت میکنند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند که به منافع و مصالح عمومی جامعه بستگی دارد.

کتاب روشنفکران و جامعه به نقش و تاثیرات روشنفکران در جوانب گوناگون زندگی میپردازد و به آن نقدی جدی دارد. از دید توماس سوئل با توجه به آنچه تا به امروز شاهد بوده ایم، دیدگاه ها و نظرات روشنفکران، نه تنها واقع بینانه و با توجه به حقیقت نبوده، بلکه سوگیرانه و با توجه به منافع و اعتقادات شخصی این افراد بیان شده است.

و طبعاً با توجه به اطلاعاتی که در اختیار خواننده ی خود میگذارد، به نفع جامعه و مردمانش نبوده و باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه شده است. از دید نویسنده روشنفکران قبل از آنکه در حوزه ای اظهار نظر کنند، باید در این حوزه تخصص و دانش کافی داشته باشند و از آنجایی که آنها تقریباً درباه ی همه ی موضوعات جامعه نظرات و عقاید خود را بیان میکنند بنابراین شاهد مشکلاتی هستیم که از فقدان دانش و نگاه همه جانبه نشأت گرفته است.

توماس سوئل یکی از اصلی ترین عوامل را در اظهارنظر درباره همه چیز بدون داشتن تخصص، «متوجه نبودن عواقب» برای روشنفکران میداند. اینکه به قول نسیم طالب آنها پوست در بازی ندارند و با توجیه اینکه خطا کردن در راه توسعه و با توجه به پیشنهادات روشنفکران به دست آمده، آسیب دیده اند.

خلاصه کتاب روشنفکران و جامعه

ویراست حاضر کتاب روشنفکران و جامعه pdf، که بسیاری از مطالب آن اصلاح و تا حد زیادی بسط داده شده، نه تنها حاوی چهار فصل جدید درباره ی روشنفکران و نژاد، بلکه حاوی اضافات، اصلاحات و بازآرایی سایر فصلها است. مطالب جدید شامل نقدی بر مفهوم عدالت از دیدگاه جان رالز و بررسی مجدد موضوعی به نام نظریه ی نشت اقتصادی در پی برنامه ی کاهش مالیات برای قشر مرفه است.

با این حال مضمون و ساختار اصلی کتاب روشنفکران و جامعه، تغییر نکرده و با مطالب جدید و پیامدهای حاصل از آن غنی تر نیز شده است. این موضوع به ویژه در بخش پایانی مشهود خواهد بود، چراکه تا حد زیادی اصلاح شده و شامل خلاصه ای از موضوع های اصلی مورد بحث این کتاب است.

احتمالاً هیچ دورانی در تاریخ نبوده که روشنفکران چنین نقش پررنگی را در جامعه در مقایسه با دورانی که ما در آن به سر میبریم، ایفا کرده باشند. وقتی مولدان اندیشه، یا چنانکه باید گفت روشنفکران، در اطراف خود گروه عظیمی از اشاعه دهندگان اندیشه های خود داشته باشند (چه روزنامه نگار، معلم، کارمند قوه ی قضاییه یا محقق و سایر اعضای نزدیک به طبقه ی روشنفکر) میتوانند بر روند تحول اجتماع تأثیری شگرف یا سرنوشت ساز بگذارند.

البته این اثرگذاری مسلماً به شرایط موجود بستگی دارد، از جمله آنکه آیا روشنفکران به عنوان ابزار تبلیغاتی در حکومت های استبدادی به کار میروند یا در نشر اندیشه های خود آزاد هستند. به عنوان مثال برای بررسی اندیشه های ابراز شده توسط نویسندگان برجسته ای مانند ایلیا ارنبورگ در دوران حکومت کمونیستی شوروی، دلیل مهمی وجود ندارد زیرا این اندیشه ها صرفاً اندیشه های مجاز یا مورد تأیید دیکتاتوری شوروی بودند.

به طور خلاصه بررسی تأثیر روشنفکران در کتاب روشنفکران و جامعه، شامل بررسی تأثیر آنان در کشورهایی است که بیش از هر زمانی برای این اثرگذاری آزادی عمل داشتند یعنی در کشورهای دموکراتیک امروز. بنا به دلایلی بسیار متفاوت در بررسی الگوهای کارکرد روشنفکران، به روشنفکران بزرگی مانند میلتون فریدمن کمتر از هر عضو کم اهمیت تر طبقه ی روشنفکر توجه شده.

صرفاً به این دلیل که پروفسور فریدمن از بسیاری جهات با روشنفکران زمان خود تفاوت داشته؛ از لحاظ آثار علمی که جایزه ی نوبل را برایش به ارمغان آورد و نیز از این نظر که مفسر مشهوری در خصوص موضوعات روز بود، انتظار میرفت منتقدان بیطرف روشنفکران زمان ما به جای تحقیق متمرکز بر الگوهای عمومی به پروفسور فریدمن که در این خصوص از استثنائات آشکار است، بسیار بیشتر توجه میکردند.

الکساندر سولژنیتسین شخصیت برجسته ی دیگر در تاریخ روشنفکری، اخلاقی و سیاسی زمان خود به قدری با روشنفکران معاصرش تفاوت داشت که کارکردش در تحقیقات مربوط به الگوهای عمومی این حیطه مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفت.

از آنجا که هدف کتاب روشنفکران و جامعه pdf، بررسی الگوها است، فقط به روشنفکران دوره ی معاصر محدود نمیشود بلکه شامل الگوهایی است که در بسیاری موارد به مدت دست کم دو قرن نام آنها در طبقه ی روشنفکران مورد بحث و تبادل نظر بوده است. این کتاب شامل بررسی الگوهای عمومی است بنابراین تلاش نمیکند تا تک تک جزئیات را توضیح دهد. در عین حال صرفاً مجموعه ای از نقدهای وارده بر برخی روشنفکران نمیباشد.

بخشی از متن کتاب

قانون رابینسون پتمن، تبعیض قیمت را جز تحت شرایط خاص غیرقانونی کرد. اما به محض اینکه یک مورد مبنی بر اینکه قیمت های متفاوتی برای مشتریان مختلف اعمال شده بود مطرح شد، شرکت متهم باید ثابت میکرد که استثنائات (مانند تفاوت هزینه در خدمات رسانی به آن مشتریان خاص که برای توجیه تفاوت قیمت کافی است) اعمال میشود.

ظاهراً چون کلمه ی هزینه پیچیدگی هایی دارد که میتواند دست و پای حسابداران، اقتصاددانان و وکلا را در هر دو طرف در بحثی بی پایان نگه دارد، احتمالاً هم برای شاکی و هم متهم ممکن نیست که هیچ چیز را با قاطعیت ثابت کند. این بدان معنی است که متهم یا در آن پرونده ها محکوم میشود یا در غیر این صورت آنها را خارج از دادگاه با هر شرایطی که میتوان مذاکره کرد، باتوجه به عدم امکان اثبات بیگناهی خود در بسیاری از موارد، حل وفصل میکند.

هرچند مساله اساسی تر این است که وظیفه ی اثبات برعکس سنت قانونی که قرنها در بیشتر انواع مختلف پرونده ها به کار برده میشد بر عهده ی متهم قرار داده میشود. همان اصل قانونی نتیجه محور که وظیفه ی اثبات را بر دوش متهم می می گذارد، بعدها در پرونده های دادگاهی شامل سیاستها و قوانین حقوق مدنی دوباره ظاهر شد.

صرفاً بر طبق آمار وظیفه ی اثبات، بر عهده ی کارفرما قرار میگیرد که نشان دهد دلیل در اقلیت بودن زنها به عنوان نیروی کار، تبعیض نیست. هیچ وظیفه ی اثباتی برعهده ی کسانی که یک توزیع ثابت یا اتفاقی موفقیت ها یا پاداشها را بین گروه های نژادی یا سایر گروهها در غیاب تبعیض به صورت پیش فرض قرار میدهند، وجود ندارد.

نقد کتاب روشنفکران و جامعه pdf

نویسنده در کتاب روشنفکران و جامعه pdf با لحنی هشدار دهنده، با توجه به حقیقت اطلاعات اتفاقاتی که در طول تاریخ روشنفکران رقم زده اند، از کسانی که از آنها تأثیر می پذیرند: چه کسانی که دنباله رو هستند و چه کسانی که سیاست گذار و قانون گذار هستند، میخواهد که چشم بسته به حرفشان اعتماد نکنند و قبل از هرگونه اقدامی به خوبی همه جوانب آن را بسنجند.

البته طبعاً این بدان معنا نیست که در همه موارد گروه روشنفکران اشتباه فکر میکنند و نظرات اشتباهی دارند بلکه منظور این است که نباید بدون اعتبارسنجی آن دیدگاهها در راستایشان اقدامی انجام داد.

نه تنها کتاب روشنفکران و جامعه، بلکه هر کتاب و اندیشه ی دیگری را در ابتدا بهتر است که بدون سوگیری (چه مثبت و چه منفی) خواند و متوجه جان کلام نویسنده شد و بعد با نگاهی پرسشگرانه آن را بررسی کرد. چراکه انسان با توجه به ماهیت وجودی همواره در ابراز دیدگاه هایش سوگیری دارد و انسانی که بتواند حقیقت کتاب یا کلام را دریابد و آن را از ناخالصی هایش جدا کند، هوشمند و پیروز است.

توماس سوئل در کتاب روشنفکران و جامعه pdf نه تنها سوابق روشنفکران را در مواردی که از آنها دفاع کرده اند بررسی می کند، بلکه انگیزه ها و محدودیت هایی را نیز تحلیل می کند که در آن دیدگاه ها و دیدگاه های آنها ظاهر شده است.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1428 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “روشنفکران و جامعه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *