خواجه تاجدار

قیمت اصلی 86.000 تومان بود.قیمت فعلی 63.000 تومان است.

دو جلد در یک مجلد

نویسنده:

مترجم: ذبیح الله منصوری

تعداد صفحات کتاب: 1293 صفحه

حجم فایل: 124.77 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب خواجه تاجدار pdf

دانلود کتاب خواجه تاجدار pdf

کتاب خواجه تاجدار یکی از کتابها و ترجمه های بی نظیر با نصر شیوا و سهل و روان اثر جاودان استاد ذبیح الله منصوری است.

این رمان تاریخی به زیبایی وقایع دوران صفویه و نادر شاه و افشاریه تا زمان زندیه و قاجاریه را روایت کرده است. به طوری که خواننده خود را در داستان احساس کرده و با نادر شاه همراه شده و به فتح هندوستان و سرکوب افغانهای شورشی و تادیب ترکهای عثمانی و فتح انکارا و سرکوب ازبکها و تثبیت قدرت مرکزی ایران می روید و در کل انگار نه انگار که کتاب میخوانید بلکه مثل آن است که دارید فیلم سینمایی را بر پرده سینما می بینید.

کتاب خواجه تاجدار رُمانی تاریخی است که با ترجمه و اقتباس از نوشته‌ای که در مقدمه کتاب به فردی فرانسوی بنام ژان گِور منتسب گردیده بدست آمده‌ است. بسیاری از اهل فن بر این باورند که چنین نویسنده‌ای وجود خارجی ندارد و این کتاب نیز مانند بیشتر ترجمه‌های منصوری (از جمله کتاب خداوند الموت) ساخته و پرداخته ذهن خود اوست.

با این حال به‌ هیچ‌ وجه نمی‌توان از جذابیت متن این کتاب و شیوه بیان آغشته به زیبایی‌های ادبی آن چشم‌ پوشی کرد. وقایع و اتفاقات با چنان جزییات و ریزبینی‌ هایی توصیف شده‌اند که گویی در پیش چشمانتان در حال رخ دادن هستند. لحن روایی به‌کار رفته در متن کتاب خواجه تاجدار آن‌چنان است که با وجود اتفاقات ناگوار و خشونت‌ آمیزی که در طول داستان رخ می‌دهد، هم چنان برای شما جذاب خواهد بود و یک لحظه هم از خواندن آن دست نخواهید کشید.

این کتاب به رخدادهای تاریخی ایران از هنگام مرگ نادرشاه افشار تا پایان زندگی آقامحمدخان قاجار به دیدی داستان‌گونه و با اعمال متد داستان پردازی و بسط داستان توسط مترجم می‌پردازد. داستان کتاب از شب تولد آقا محمد خان قاجار آغاز و با مرگ وی به پایان می‌رسد.

در بخشی از کتاب خواجه تاجدار می خوانیم: محمدحسن خان به همسرش گفت: حاکم استرآباد گرچه مردی است بی‌غرض اما هر چه باشد حاکمی است که از طرف نادرشاه گماشته شده و تو می‌دانی که نادرشاه با آنها خوب نیست و اگر تو در استرآباد با مردم رفت‌وآمد کنی حاکم نسبت به تو ظنین خواهد شد و تصور خواهد کرد تو از طرف من مأمور هستی که زمینه توطئه‌ای را فراهم سازی. اگر تو مثل یکی از زن‌های استرآبادی بودی و مثل آنها یک چادر بر سر می‌انداختی که از سر تا نوک پا تو را می‌پوشانید کسی تو را نمی‌شناخت.

و چون نمی‌فهمید که زن من و خواهر محمدخان قوانلو هستی نسبت به تو بد گمان نمی‌شد. جیران گفت: من نمی‌توانم یک چادر روی سر خود بیندازم که تا نوک پای مرا پوشاند. من از کودکی آزاد زندگی کرده‌ام و پیوسته روی من، گشاده بوده و تو خود به من گفتی مقدس‌تر از حریم کعبه جایی در جهان وجود ندارد معهذا زن‌ها در حال زیارت کعبه، با اینکه در احرام هستند باید روی خود را بگشایند، درصورتی‌که غیر از زن‌ها، ده‌ها هزار مرد، مشغول زیارت می‌باشند. با این وصف چگونه انتظار داری که من بعد از ورود به استرآباد خود را مثل زن‌های استرآبادی بکنم و از سر تا پای خود را بپوشانم.

نقد کتاب خواجه تاجدار pdf

برخی بر این باورند که گرچه چهره‌های این کتاب همگی تاریخی‌اند ولی همه رخدادهای کتاب خواجه تاجدار بر پایه راستینگی‌ های تاریخی نیست. قهرمان این کتاب آغامحمدخان قاجار است و نویسنده کوشیده‌ است که خونریزی‌ها و ددمنشی‌ هایی را که او و پیروان و یارانش انجام داده بودند را توجیه کند.

ذبیح الله منصوری از پیروان مکتب بسط و اقتباس در ترجمه بود و به پروراندن داستان در ترجمه اعتقاد داشت؛ نکته‌ای که باعث شده بود بسیاری از منتقدین از جمله رضا براهنی و حسینعلی مستعان نقدهای جدی به او وارد سازند. او علاوه بر مترجمی، نویسنده و روزنامه‌نگاری پرکار بود. به جرأت می‌توان منصوری را یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های فرهنگی ایران در سال‌های 1300 تا 1365 قلمداد کرد. اسماعیل حدادیان مقدم از نگاه ترجمه‌پژوهی آثار او را شبه ترجمه معرفی می‌کند.

در کتاب خواجه تاجدار، نویسنده با استناد به اسناد و پژوهش های مورخین خارجی و داخلی، بررسی دقیق و جمع بندی آنها به همه ابهامات و سوالات علاقه مندان رویدادهای تاریخی در خصوص زندگی آقا محمدخان قاجار از جمله علت خواجه شدن، لئامت و خسیس بودن بیش از حد آقا محمدخان پاسخ داده است.

دومین ویژگی کتاب حالت داستان گونه بودن آن است که باعث می شود مطالعه تاریخ برای مخاطب لذت بخش شود و کسالت بار نباشد. سومین ویژگی کتاب متن بسیار ساده و روان آن می باشد که به قدری کتاب را جذاب کرده که در خواننده کشش لازم را ایجاد می کند. البته نقدهای زیادی هم به بسیاری از وقایع و اغراق ها شده است که از حوصله این معرفی مختصر خارج است.

مطالعه کتاب خواجه تاجدار pdf را به همه تاریخ دوستان عزیز و همه کسانی که قبلا از آثار ذبیح الله منصوری خوانده اند، پیشنهاد می کنیم.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1360 نویسنده: برچسب: ,

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خواجه تاجدار”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *