پیرمرد و دریا

13.000 تومان23.000 تومان

عصاره همه زندگی و هنر نویسنده

نویسنده:

تعداد صفحات کتاب: متغیر

حجم فایل:  متغیر

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب پیرمرد و دریا pdf

دانلود کتاب پیرمرد و دریا pdf

کتاب پیرمرد و دریا از ارنست همینگوی در نگاه اول، به شکل فریب‌ آمیزی یک داستان ساده به نظر می‌آید. داستان معمولی یک ماهی‌گیر کوبایی که وارد دشوارترین چالش زندگی خود می‌شود.

این رمان کوتاه اگرچه حجم نسبتا کمی دارد، اما سرشار از درام است و به شکلی تمثیلی، استقامت انسان در سخت‌ترین دوران زندگی را به نمایش می‌گذارد. همینگوی با خلق سانتیاگو، شخصیت اصلی داستان، یکی از متمایزترین شخصیت‌های ادبیات آمریکا را به تصویر می‌کشد. سانتیاگو شخصیتی است که تلاش می‌کند شجاعت لازم برای عبور از شادی‌ها  و غم‌هایی را به دست بیاورد که زندگی (دریای داستان) پیش روی او می‌گذارد.

داستان کتاب پیرمرد و دریا درباره سانتیاگو، پیرمردی ساده و فقیر است که اکنون ۸۴ روز شده که نتوانسته ماهی صید کند. مانولین نیز شاگرد اوست. پسری که به اجبار والدینش، مجبور به کارکردن در کنار ماهی‌گیرهای دیگر شده اما چون والدینش، سانتیاگو را آدمی بدشانس و بدبیار به حساب می‌آورند او را مجبور می‌کنند در کنار فرد دیگری به ماهی‌گیری برود. با این حال مانولین مانند خانواده‌اش فکر نمی‌کند. او پیرمرد را دوست دارد و در تمام مدتی که سانتیاگو دست خالی از دریا برمی‌گردد هر شب به کلبه او سر می‌زند، برایش غذا می‌برد، وسایلش را مرتب می‌کند و با او مشغول گپ و گفت می‌شود. رابطه پیرمرد و پسر فراتر از چیزی است که دیگران بتوانند آن را درک کنند.

کتاب پیرمرد و دریا یکی از تاثیرگذارترین رمان‌های تاریخ ادبیات است که به هر علاقه‌مندی در این حوزه پیشنهاد می‌شود. آرامش حاضر در سراسر داستان به همراه مفاهیم عمیقی که در آن گنجانده شده، تجربیات چندین ساله همینگوی در زندگی را بازتاب می‌دهد. اهمیت این اثر به حدی است که بسیاری از منتقدین آن را با کتاب خرس ویلیام فاکنر و موبی دیک هرمن ملویل هم‌طراز دانسته‌اند.

نقد کتاب پیرمرد و دریا pdf

کتاب پیرمرد و دریا، آخرین داستان ارنست همینگوی است که در زمان حیاتش به انتشار می رسد. داستانی که مشخصا برآمده از جریان فسلفی و روانشناسی قرن بیستم است و اتفاق تازه ای را در ادبیات داستانی زمانه اش ایجاد می کند. این داستان تقریبا کوتاه در سال ۱۹۵۲ منتشر می شود و باعث اهدای جایزه نوبل به همینگوی در سال ۱۹۵۴ می شود که البته همینگوی به بهانه اینکه در سقوط هواپیما در افریقا صدمه دیده، برای دریافت این جایزه به مراسم نوبل نمی رود.

داستان، غم انگیز است اما بدبینانه نیست. برعکس، همینگوی نشان می‌دهد که همیشه و در همه حال حتی در رنج و محنت هم امیدی وجود دارد؛ رفتار انسان می‌تواند شکست را به پیروزی تبدیل کند و به زندگی‌اش معنا ببخشد. سانتیگو وقتی از ماهیگیری بر می‌گردد بیشتر از گذشته لایق احترام و ارزش است و همین موضوع است که مانولین کودک را به گریه می‌اندازد: ستایشی که برای این پیرمرد مصمم قائل است حتی بیشتر از ستایشی‌است که برای معلم ماهیگری‌اش قائل است. «آدمی نابود می‌شود اما هیچ گاه شکست نمی‌خورد» این همان جمله معروفی‌است که از زبان سانتیگو در میان اقیانوس در می‌آید.

این جمله شعار و رمز زندگی ارنست همینگوی است. تمام شخصیت‌های داستان‌های همینگوی؛ از گاوباز و شکارچی و قاچاقچی گرفته تا ماجراجویان دیگرش دارای مهمترین مشخصه قهرمان‌های همینگوی هستند: شجاعت. سانتگوی کتاب پیرمرد و دریا هم از همین آدم‌های شجاع است. مرد فروتنی‌است؛ در کلبه‌ی درب و داغانی زندگی می‌کند و تختواب‌اش را روزنامه‌ها تشکیل می‌دهند و توی دهکده اسم و رسمی دارد. آدم تنهایی‌است؛ سال‌ها پیش همسرش را از دست داده و تنها خاطره‌ای که برایش باقی مانده؛ یاد شیرهایی‌است که هنگام پیاده روی‌های شبانه روی عرشه کشتی بخار در سواحل آفریقا دیده است.

و یاد بازیکنان بیسبال آمریکایی مثل جو دایمگیو و یاد مانولین، پسر بچه‌ای که زمانی با او می‌رفته ماهیگیری و حالا به اصرار پدر و مادرش مجبور است پیش ماهیگیر دیگری کار کند. ماهیگیری برای سانتیگو آن مفهومی را ندارد که برای همینگوی و خیلی از شخصیت‌های دیگرش دارد، یعنی فقط یک ورزش یا تفریح یا راهی برای بردن جایزه و مقابله با یک نبرد درست و حسابی نیست؛ بلکه نیازی‌است حیاتی، کاری که با تلاش و مشقت بسیار برای این انجام می‌دهد که شکمش را سیرکند. نبرد سانتیگو با نیزه‌ماهی او را تبدیل می‌کند به آدمی شگفت انگیز که به سادگی و با فروتنی تمام مثل قهرمان‌ها رفتار می‌کند و بی‌آنکه لاف بزند یا که مغرور شود؛ تنها به سادگی مسئولیتش را انجام می‌دهد…

کتاب پیرمرد و دریا pdf روایتی نمادین است که هرچند تعداد شخصیت‌های داستان کم اند ولی دیالوگ‌ها بسیار زیبا و معنی دار هستند.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1218 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیرمرد و دریا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *