شب سراب

قیمت اصلی 50.000 تومان بود.قیمت فعلی 38.000 تومان است.

با اقتباس از کتاب بامداد خمار

نویسنده:

مترجم: ندارد

تعداد صفحات کتاب: 480 صفحه

حجم فایل: 3 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

دانلود کتاب شب سراب pdf

رمان حاضر دیدگاهی دیگر از کتاب بامداد خمار است. داستان این دو کتاب مشترک است؛ اما کتاب بامداد خمار از دید شخصیت زن داستان است و کتاب شب سراب از دید شخصیت مرد داستان می باشد.

این کتاب چیزی به خواننده یاد می دهد که در کتاب قبلی ممکن است درکش نکرده باشد: همیشه تمام مسائل آنطوری نیست که ما فکر می کنیم و باورش کردیم. کتاب شب سراب نشان می دهد که پیش داوری و یک تنه به قاضی رفتن کار اشتباهی ست. این کتاب برایتان شیرینی یادآوری نوشته های بی همتای کتاب بامداد خمار را خواهد داشت.

از آن جایی که همیشه در نقل قول «من راوی» روایت کننده فقط می تواند از وقایعی که شاهد آنهاست سخن بگوید، در نتیجه به نوعی جای خالی افکار و احساسات بقیه شخصیتهای داستان، کاملاً مشهود می باشد. ناهید ا پژواک در کتاب خود از همان طریق روایت «من راوی» استفاده کرده ولی این بار از دید «رحیم». پس تمام وقایع زندگی این مرد و مادرش که در کتاب اول اشاره خاصی به آن نشده بود، در کتاب دوم نقش می بندد.

ولی، به طوری که کوچکترین اشکالی از لحاظ زمانی و مکانی و گفتگوهای رد و بدل شده بین اشخاص پیش نیاید، همین داستان را از نگاه شوهر محبوبه پرداخت کرده و واکنش او را در موارد متعدد نشان داده است. به طور حتم اگر کتاب اول از زاویه دید دانای کل نوشته می شد و این نویسنده بود که به جای محبوبه، در مورد رفتار این زوج قضاوت می کرد؛ هرگز جایی برای پرداخت کتاب شب سراب باقی نمی ماند، چرا که در آن شکل روایتی، به طور موازی و زندگی هر دو نفر بررسی می شد و نویسنده حق داشت به تخیل و افکار هر دو رجوع کند و به عنوان شخصیتی برتر و از دیدی بالا روی زندگی آنها قضاوت نماید.

در هر حال، این فن نویسندگی این امکان را ایجاد کرده است که بتوان ماجرا را از دید شخصیت متقابل هم بررسی کرد.

نقد کتاب شب سراب pdf

کتاب شب سراب نیز درست از همان زمانی شروع می شود که «بامداد خمار» شروع شده است. در کتاب اول مخاطب با خانه اشرافی و خانواده متمول محبوبه و خواستگاران او آشنا می شود و به رفت و آمدهای پی در پی اش به مغازه رحیم، و کتاب دوم با خانه فقیرانه و شروع کار رحیم در مغازه نجاری آغاز می شود. وی در ابتدا فقط نامی از پدر محبوبه شنیده است چرا که او مشتری آن مغازه محسوب می شده است. رحیم در عین فقر و نداری و یتیمی، شخصیتی کاملاً مثبت دارد و به قول معروف سرش به کار خودش گرم است.

تا اینکه مادرش به وی پیشنهاد ازدواج می دهد و او این کار را خیالی بیش نمی داند، چرا که با وضعیت موجود آنها جایی برای عروس نیست. پس رحیم تمام فکرش کار و پیشرفت در حرفه نجاری می باشد تا اینکه اولین برخورد میان او و محبوبه پیش می آید. دختر به عنوان یک مشتری به مغازه رفت و آمد می کند و می انگارد که شاگرد نجار نیز به وی علاقه دارد. (از دید کتاب اول) اما از دید رحیم ماجرا به شکل دیگری برداشت می شود. او اصلاً در فکر چنین مسایل نیست و رفتار محبوبه را حمل بر بچگی اش می کند. (از دید کتاب شب سراب)

نویسنده کتاب دوم، با آگاهی کامل به متن اول و با تکیه بر همه رفتار و گفتار آدمهای «بامداد خمار» تمام آن جزییات را از دید رحیم دوباره مورد بررسی قرار می دهد که خود این مسأله احتیاج به دقت و حوصله بسیاری دارد. از دگر سو «پژواک» کوشیده تا کاملاً با نثر «حاج سیدجوادی» پیش برود تا در جاهایی که دیالوگهای رحیم و محبوبه را از کتاب اول تکرار می کند دچار مشکلی نشود. تمام شکها و سوء تعبیرهایی که محبوبه نسبت به رحیم دارد و انگار که وی به او خیانت می کند در کتاب شب سراب از دید رحیم کاملاً متضاد عنوان می شود.

رحیم در دنیای خودش است و بی خبر از تصورات محبوبه، و محبوبه در دنیای خیالی خویش غرق است و هر رفتار شوهرش را به بی مهری وی نسبت می دهد و از هر رفتار او و مادرش، برداشت دیگری دارد. دلیل گویای این مطلب در جامعه کنونی به وفور دیده می شود که گاه چه سوءتفاهم هایی، چه فجایعی را به بار می آورد در حالی که تمام آنها جز تصورات غلط زوجهای جوان چیز دیگری نیست.

مهمتر از همه نگاه ظاهری به ماجرا و پی نبردن به عمق قضیه و عدم بحث دوطرفه، در مورد یک واقعه مشترک، به اوهام و سوءتفاهم های احتمالی دامن زده و پایه اختلافات بعدی را بنا می گذارد. به فرض در کتاب اول آمده است که در یک گردش عصرانه محبوبه می بیند رحیم به زنی لبخند می زند. در حالی که در کتاب شب سراب از دید رحیم ماجرا به شکل دیگری روایت می شود. هنگامی که رحیم در حین گردش می خواهد برای محبوبه چغاله بادام بخرد، زنی ناگهان یک چغاله کش می رود و همین ماجرا موجب لبخند رحیم می شود.

کتاب شب سراب pdf دقیقا نقطه مقابل بامداد خمار است. یعنی به نوعی رحیم را از تمام اتهاماتی که در کتاب قبلی بهش زده شده بود، پاک کرده!

آنچه خواندید...

کد محصول (SKU): 1217 دسته‌بندی: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “شب سراب”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *