در جستجوی زمان از دست رفته

38.000 تومان64.000 تومان

مجموعه داستان هفت جلدی

نویسنده:

مترجم: مهدی سحابی

تعداد صفحات کتاب: متغیر

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب در جستجوی زمان از دست رفته جلد اول pdf

دانلود کتاب در جستجوی زمان از دست رفته pdf

کتاب در جستجوی زمان از دست رفته با خلق شخصیت‌های به‌ یاد ماندنی در ذهن مخاطب سعی بر افزایش جذابیت خود دارد.

کارکترهایی نظیر: شالرز سوان، گیلبرت سوان، خاندان ثروتمند و اشرافی گرمانتس و… همگی افرادی هستند که از نظر جایگاه اجتماعی، شغل، ثروت و تحصیلات با یکدیگر در تضاد کاملند اما مارسل پروست، این نویسنده‌ی خلاق توانسته با زیرکی هرچه تمام داستان زندگی این افراد را به یک‌دیگر گره بزند و درست به شیوه‌ای که کاملا از ذهن مخاطب به دور است؛ این شخصیت‌های متضاد را به شکلی باور نکردنی در سرنوشت یکدیگر قرار می‌دهد.

شیوه‌ی هوشمندانه‌ی پروست در خلق این اثر درست همان چیزیست که مخاطب در طول زندگی خود به دفعاتی مکرر با آن برخورد می‌کند و همین ویژگی باعث شده تا ذهن و تجربه‌های مخاطب بتواند با آن در سطح عمیقی ارتباط برقرار کرده و به ادامه‌ی مطالعه‌ی کتاب جذب شود. در نهایت می‌توان گفت کتاب در جستجوی زمان از دست رفته تنها یک رمان عاشقانه یا اجتماعی نیست.

بلکه می توان آن را داستانی دانست که همه‌ی آدم ها خود را در درون آن پیدا می کنند، نقاط مشترکی که همگی ما در طول روزمرگی‌هایمان با تمامی وجود آن‌ها را لمس می‌کنیم و شاید همین ویژگی به تنهایی برای آن‌ کافی باشد که بتواند این اثر را به یکی از اثار جاودانه‌ی ادبیات کلاسیک تبدیل کنند. این رمان در ۷ جلد نوشته شده که هرکدام نامی مستقل دارند. گذشته از خطوط کلی داستانی که این کتاب‌ها را به هم می‌پیوندد، هر کدام از ۷ جلد از بسیاری دیدگاه‌ها کامل و مستقل‌اند.

در واقع آنچه داستان نامیده می‌شود تنها رشته‌ای است برای به هم پیوستن لحظه‌هایی که هر کدام به تنهایی از مکان‌ها و شخصیت‌های اصلی کتاب‌اند، از همین روست که اغلب دربارهٔ کتاب در جستجوی زمان از دست رفته گفته می‌شود که می‌توان آن را از هر صفحه‌ای که باشد آغاز کرد. این رمان، رکورد گینس طولانی‌ترین رمان تاریخ را در اختیار دارد.

طرف خانه سوان

در این بخش راوی از کودکی و پیوند خود با مادرش سخن می‌گوید و از کتابهایی که خوانده: همچون رمان فرانسوا پسر صحرا اثر ژرژ ساند. یکی از بخش­ های مهم ”کومبره“ شبی است که مادر راوی در اتاق او می­‌مانَد. راوی مستأصل بازگشت مادر به اتاق است، و وقتی مادر بر می­‌گردد، خود را در دامن او می‌­اندازد. وقتی انتظار می‌­کشد، قلبش سرشار از ”آشوب و مسرت“ است و صحنۀ ورود مادر به تنش میان دو احساس دامن می­‌زند.

هرآنچه که انتظار داشته است –حضور مادر، صدای آرام­بخش او، بوسۀ او- برآورده می‌­شود، ولی تماماً احساس رضایت نمی­‌کند، چراکه می­‌داند این ماجرا تکرار نخواهد شد. این لحظات پیچیده و ترس آمیخته با حسرتی تماماً قانع‌­نشده، و وارستگی آمیخته با ناامیدی، درس بزرگی دربارۀ زودگذریِ زمان و امیال به او می­‌دهد که بعدها نقش مهمی در پرورش روحی او دارد…

در سایه دوشیزگان شکوفا

در جلد دوم کتاب در جستجوی زمان از دست رفته راوی به یادآوری زندگی آدمهایی که در پاریس با آنان آشنایی داشته می‌پردازد. مانند کاردار نورپوآ، کوتار که پزشک نامداری است و در فرهنگستان همه او را می‌شناسند، برگوت که راوی در داستانسرایی بسیار او را می‌پرستد، برما بازیگر نمایشنامه، ژیلبرت سووان، اودت دوکرسی، شارل سووان. پس از وابستگی و دلباختگی‌های چندی سرانجام راوی دل می‌کند و به شهری که بسیار دوست دارد، بالبک، می‌رود…

طرف گرمانت 1 و 2

در این جلد – که راوی وارد دنیای اشراف شده است – برای نخستین بار ماجرای دریفوس مطرح می‌شود که تقریبا تا پایان رمان همراه خواننده است و صفحه‌ های بسیار زیادی به آن اختصاص دارد. آلفرد دریفوس، افسر فرانسوی کلیمی بود که در وزارت جنگ فرانسه خدمت می‌کرد. او بر مبنای یک شباهت ساده خط، متهم به جاسوسی برای آلمان شد و پس از دستگیری و محاکمه به جزیره‌ای تبعید شد. در ادامه می‌بینیم که راوی از پاریس برمی‌گردد سرزده به سراغ مادربزرگ می‌رود اما دیدن او شگفت‌زده می‌شود.

گذر زمان شاید از راوی فردی بالغ ساخته باشد اما مادربزرگ را به پیرزنی پریشان تبدیل کرده است. این موضع راوی را بسیار شگفت‌زده می‌کند. مفهوم گذر زمان در این قسمت به زیبایی به تصویر کشیده شده و خواننده ناخودآگاه به یاد عنوان رمان می‌افتد. طرف گرمانت را می‌توان در دو جمله خلاصه کرد که یکی در آغاز و دیگری در پایان کتاب، تحول و دگردیسی یک اندیشه، و به تبع آن یک جهان را بیان می‌کنند…

سدوم و عموره

راوی در جلد چهارم کتاب در جستجوی زمان از دست رفته سقوط می‌کند. سقوط به این معنا که تمام تفکراتش درباره اشراف و به طور کلی شخصیت آدمی به هم می‌ریزد. حتی می‌توان گفت خودش را گم می‌کند و از کار خودش سر در نمی‌آورد که چرا تا به این اندازه مثلا شیفته اشراف بود و دلش می‌خواست وارد این طبقه شود. روند این سقوط در جلد قبل آغاز شده بود اما در این جلد راوی با سرعت بیشتری این سرازیری را طی می‌کد و به ناامیدی کامل از اشراف می‌رسد.

راوی در اینجا مقداری از جنبه پنهان هر شخصیت را فاش می‌کند و به ما نشان می‌دهد که هرکس ممکن است چهره‌های متفاوتی داشته باشد. از این لحاظ می‌توان گفت جلد چهارم جلد شگفتی‌هاست و خواننده مدام ابروهایش بالا می‌رود و با خود فکر می‌کند که انتظار این اتفاق یا این رفتار از فلان شخصیت را نداشتم.

اسیر

از ابتدای کتاب در جستجوی زمان از دست رفته تا به حال عشق به صورت‌های مختلف در رمان ظاهر می‌شد. در همان ابتدا عشق سوان را خواندیم و سپس ماجراهای عاشقی راوی با دختر سوان را شاهد بودیم. در ادامه با دوشیزگان شکوفا و گل سرسبد آن یعنی آلبرتین آشنا شدیم. اما رابطه راوی با آلبرتین مقداری پیچیده بود و زیاد هم به آن پرداخته نمی‌شد. راوی درگیری‌های دیگری داشت اما در پایان جلد سدوم و عموره، عشق میان راوی و آلبرتین در حال شکوفایی بود.

مدت زمانی طولانی، آلبرتین هوش و حواس راوی را ربوده بود اما تلاش برای نزدیک شدن به آلبرتین با شکست روبه‌رو می‌شد تا اینکه سرانجام این دو بسیار به هم نزدیک شدند. نتیجه این نزدیکی در ابتدای کتاب اسیر خودش را نشان می‌دهد و خواننده در اولین جملات این جلد می‌بیند که آلبرتین همراه با راوی زندگی می‌کند. مادرِ راوی برای مدتی به کومبره رفته تا در کنار عمه بزرگ باشد.

راوی از این فرصت نهایت استفاده را برده و آلبریتن عزیز و دوست‌داشتنی را پیش خود آورده. آن بوسه شیرین کودکی را، که راوی از مادرش می‌گرفت، اکنون از آلبرتین می‌گیرد. سراسر این جلد ششم  (رمان اسیر) درباره رابطه راوی و آلبرتین است. لذت‌های عاشقانه و صحنه‌های زیبایی در این جلد خلق شده که شاید بهترین نمونه آن، مشاهده خواب آلبرتین باشد. راوی لذت بی‌اندازه‌ای از این کار می‌برد و حتی بیدار شدن آلبرتین را هم عاشقانه زیر نظر دارد.

گریخته (آلبرتین گمشده)

در جلد ششم کتاب در جستجوی زمان از دست رفته نخست راوی بیهوده می‌کوشد به روش‌های گوناگون آلبرتین را به خانه برگرداند. از سوی دیگر، آلبرتین از اسب می‌افتد و جان می‌سپارد. و درادامه رمان، راوی پس از دیدار با دلباخته پیشین خود ژیلبرت سوان که اینک با نام فرزند خواندگیش دوشیزه فورشویل شناخته می‌شود، آلبرتین را از یاد می‌برد تا آزاد و رها به ونیز برود.

زمان بازیافته

سرانجام به آخرین جلد کتاب از شاهکار طولانی مارسل پروست رسیدیم. این جلد شگفتی می‌آفریند و جالب است بدانید آخرین فصل آخرین جلد کتاب در جستجوی زمان از دست رفته بعد از اولین فصل اولین جلد کتاب نوشته شده است. پروست مابقی رمان را پس از این نوشته است. تردید نداشته باشید هر خواننده‌ای بعد از اتمام این جلد که به معنای اتمام کتاب نیز می‌باشد، برای همیشه با احترام از مارسل پروست یاد خواهد کرد.

آلبرتین اسیر شد، گریخت و در نهایت فوت کرد. اما راوی همچنان در سفر و در جستجوی زمان از دست رفته اش است. مرگ آلبرتین در جلد قبل باعث خلق توصیفات دردناکی شد که روی هر خواننده‌ای تاثیر خواهد گذاشت. چه بسا راوی را هم به مرز جنون کشاند اما او تقریبا توانسته «فراموش» کند و از این درد هم بگذرد.

در این جلد می‌بینیم راوی دوباره سری به محفل دوستان اشرافی خود می‌زند و در تلاش است مرگ آلبرتین را یاد ببرد. مارسل پروست با این جلد نشان داد که تا چه اندازه هنرمند بزرگی است. تنها با خواندن کتاب در جستجوی زمان از دست رفته متوجه می‌شویم که پروست چطور همه جنبه‌های رمان از نظر ساختاری را رعایت و در نهایت شاهکار خلق کرده است.

از متن کتاب در جستجوی زمان از دست رفته

دوباره در میان انبوه رهگذران، از عرض خیابان گابریل گذشتیم. مادربزرگم را روی نیمکتی نشاندم و رفتم تا کالسکه‌ای پیدا کنم. هم‌اویی که همواره حتی برای داوری درباره بی‌اهمیت‌ترین کسان خود را در دلش جا می‌دادم، اکنون به روی من بسته بود، بخشی از جهان بیرونی شده بود، و بیشتر از هر رهگذر غریبه‌ای ناگزیر بودم از خود او پنهان کنم که درباره حالش چه نظری دارم، و به او نگویم که چقدر نگرانم. هیچ نمی‌توانستم در این‌باره با او خودمانی‌تر از یک غریبه حرف بزنم.

یکباره همه دغدغه‌ها، همه غصه‌هایی را که از زمان کودکی‌ام برای همیشه به او سپرده بودم به خودم برمی‌گردانید. هنوز نمرده بود. امّا من دیگر تنها بودم. و حتی اشاره‌هایی که به خانواده گرمانت، به مولیر، به بحث‌هایمان درباره محفل کوچک و ردورن‌ها کرده بود حالتی بی‌پایه، بی‌علت و خیالی به خود می‌گرفت، چه از نیستی همان موجودی برمی‌آمد که شاید فردا دیگر وجود نداشت، و آن اشاره‌ها دیگر هیچ معنایی برایش نمی‌داشتند، همان نیستی که مادربزرگم به زودی آن می‌شد – بی‌توانِ درک چنان اشاره‌هایی.

نقد کتاب در جستجوی زمان از دست رفته pdf

این رمان، با خاطرات خوش کودکی راوی میان سال خود آغاز می شود. مارسل، راوی و شخصیت اصلی کتاب در جستجوی زمان از دست رفته، همزمان با توصیف داستان زندگی خود، شخصیت هایی به یاد ماندنی را نیز به مخاطب معرفی می کند: شارلز سوان، که رابطه ای محکم با فاحشه ای به اسم اودت برقرار می کند؛ دختر این دو نفر به اسم گیلبرت سوان، که معشوقه ی مارسل است؛ خانواده ی اشرافی گرمانتس که شامل مردی فاسد به اسم بارون دو شارلس، پسرعمویش رابرت و البته آلبرتین می شود؛ کسی که مارسل به او دلبستگی شدیدی پیدا می کند.

زندگی مارسل، آینه ی جهان نمایی از انسان های سالم و فاسد است. او در طول اتفاقات این رمان، طیف وسیعی از نادانی ها و بیچارگی های بشر را به چشم خود می بیند. او در پست ترین حالت روحی خود، زمان را از دست رفته می یابد و احساس می کند که زیبایی و معنی، از هر آنچه که تا به حال به دست آورده، بسیار محو و دور شده است. او همچنین از فکر نگارش کتابی که همیشه امیدوار به نوشتنش بوده، بیرون می آید.

اما در یک مهمانی پس از جنگ، راوی به واسطه ی حوادثی در حافظه ی ناخودآگاهش، درمی یابد که همه ی زیبایی هایی که در طول عمرش تجربه کرده است، به شکلی جاودانه و ابدی، زنده و حاضر هستند. زمان دوباره مفهوم پیدا می-کند و مارسل برای نوشتن رمانش، با زمان مرگ خود به مسابقه برمی خیزد؛ رمانی که نتیجه اش کتابی است که مخاطب این اثر در دست خود دارد. مارسل کتاب در جستجوی زمان از دست رفته، چیزی اختراع نمی کند بلکه همه چیز را تغییر می دهد؛ او با انتخاب، ترکیب و تبدیل حقایق، پیوستگی نهانی و اهمیت جهانی آن ها را آشکار می سازد.

نویسنده کتاب در جستجوی زمان از دست رفته را در سال‌های 1908 تا 1922 نوشت و از سال 1913 تا 1927 منتشر کرد. سه جلد آخر این رمان پس از مرگ او منتشر شد.

چرا باید کتاب در جستجوی زمان از دست رفته را بخوانیم؟

این رمان چندان به تشریح کلاسیکِ یک «داستان» نمی‌پردازد؛ بلکه از ورای داستان اصلی به تحلیل ادبی، هنری، فلسفی و اجتماعی جامعهٔ فرانسه در اواخر سدهٔ نوزدهم و اوایل سدهٔ بیستم میلادی پرداخته است. این کتاب، بیشتر از آنکه حالت‌های بیرونی را توصیف کند، ژرفای درونی را می‌کاود.

علت شهرت این رمان را ژرفا و گسترهٔ اندیشهٔ نویسنده و ظرافت و حساسیت هنر آن دانسته‌اند. به‌علاوه، نحوهٔ استفاده مارسل پروست از زبان فرانسه و جمله‌سازی او که شکلی نو در ادبیات فرانسه بود، آن را از سایر آثار ادبی هم‌زمانش متمایز می‌کند. بخش‌هایی از کتاب در جستجوی زمان از دست رفته را می‌توان کاوشی درمورد نمادگرایی و مفاهیمی مانند فریب، حسادت و رنج دانست.

این رمان حاوی بسیاری از جزئیات واقع‌گرایانه است، اما تمرکزی بر توسعهٔ یک طرح فشرده یا منسجم ندارد، درعوض رمانی با خصلت چندگانگی است. راوی این مجموعه‌رمان درون‌نگر و منفعل است و باعث ایجاد کنش از سوی دیگر شخصیت‌های اصلی هم نمی‌شوند.

خواندن کتاب در جستجوی زمان از دست رفته pdf را به دوستداران ادبیات داستانی فرانسه و قالب رمان پیشنهاد می‌کنیم.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1316 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “در جستجوی زمان از دست رفته”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *