خداوند الموت

قیمت اصلی 62.000 تومان بود.قیمت فعلی 52.000 تومان است.

حسن صباح

نویسنده:

مترجم: ذبیح الله منصوری

تعداد صفحات کتاب: 928 صفحه

حجم فایل: 81.38 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

دانلود کتاب خداوند الموت pdf

کتاب خداوند الموت حسن صباح، یک کتاب خوب برای آشنایی با مقطعی از تاریخ ایران و تلاش های عاقلانه و برنامه ریزی شده یک فرقه برای رسیدن به هدف است.

نقدهای متعددی به این کتاب وارد شده‌ است. برخی نقدها در مورد درستی محتوای آن هستند. برای نمونه در مورد قتل خواجه نظام‌الملک در کتاب می‌خوانیم: «وقتی محمد طبسی به نهاوند رسید به او گفتند خواجه در شکارگاه است و او به قرق رفت و تقاضای ملاقات کرد. در محضر خواجه وی ناگهان دید که یکی از دو غلام‌بچه با خنجر به وی حمله کرد و او را به قتل رساند.»

اما در واقع خواجه نظام‌الملک در شب جمعه دوازدهم ماه رمضان سال ۴۸۵ هجری قمری در راه بغداد در محلی به نام صحنه توسط یک از فدائیان حسن صباح به نام بوطاهر ارانی به قتل رسیده‌ است. از سویی دیگر، برخی منتقدان معتقدند که نویسنده‌ای به نام پل آمیر در تاریخ فرانسه وجود نداشته و خداوند الموت تماماً زاییدهٔ ذهن منصوری است. همچنین از محمدعلی امیرمعزی نیز نقل شده که این کتاب در اصل یک مقاله بوده که «ملحقات خود منصوری آن را به صورت آن کتاب قطور درآورده است».

حسن صباح از ایرانیانی بود که در دوره سلجوقی قیام کردند. مذهب وی و پیروانش شیعه اسماعیلیه نزاریه بود که شاخه‌ای از پیروان امامان است اما به هفت امام اعتقاد داشتند و امامت را بعد از جعفر صادق حق فرزند وی اسماعیل دانسته و مهدی موعود امام (آخر الزمان) را از نسل او دانند.

نهضت حسن صباح  بهترین نمونه تاریخی در  رابطه با تجزیه و تحلیل یک  مناسبات فرقه ای تمام عیار از نوع شرقی آن  است. هرچند این نهضت  برای مبارزه با خلفای  عباسی ، یا کسانی که از سلاطین و امرای محلی ایران بودند اما از خلقای عباسی گوش شنوا داشتند، شکل گرفته بود ولی بلحاظ مناسبات داخلی تماما بشکل یک فرقه تمام عیار اداره میشد.

حسن صباح در قلعه الموت،  منطقه ای واقع در جنوب غربی دریای مازندران که منطقه ای کوهستانی بشمار می آید و در دنیای قدیم یکی از مراکز بزرگ داروسازی بشمار میرفت، زندگی میکرد. وی یک آریایی نژاد محسوب میشد و پیروانش اسم او را بدون علی ذکره السلام بر زبان نمی آوردند و او را خداوند الموت می نامیدند. حسن صباح در واقع رهبر و امام فرقه باطنی از مذهب اسماعیلیه بشمار میرفت.

حسن صباح در راس یک تشکیلات مذهبی و یک فرقه تمام عیار قرار داشت که قوانین خاص خود را در آن پیاده میکرد. آنچه که در این فرقه ساری و جاری میگشت  تماما برداشت هایی بود که حسن صباح از قران و اسلام داشت  و هر اجباری در درون تشکیلات  به سنت و کتاب خدا نسبت داده  میشد. با این عنوان که قرآن علاوه بر معنای ظاهری  دارای معانی باطنی نیز هست و استخراج این معانی تنها در توان حسن صباح است، بدین ترتیب انجام هر عملی را در درون فرقه توجیه میکرد.

سواستفاده از مذهب متاسفانه در تمامی تشکل هایی  که انگیزه های مذهبی دارند اغلب مسیر مبارزه را به سمت فرقه گرایی با نقض فاحش حقوق بشر در مناسبات درون گروهی  سوق داده است. هر چند چنین سازمان هایی در بدو تشکیل، بصورت یک فرقه مذهبی شناخته شده نبودند، ولی در روند مبارزه، ماهیت فرقه ای در آنها بدلیل داشتن رهبران مذهبی و کاریزما  و برداشت های شخصی از دین و مذهب، نهایتا ماهیت  فرقه یی پیدا کرده و مناسبات فرقه ای در تمامی ساختار تشیکلاتی آن شکل میگرفت.

داستان حسن صباح درسهایی از تاریخ است و اینکه چگونه در هر عصر و دوره ای  با برداشت های غلط از اسلام و مذهب،  باب فرقه گرایی در گروههايي که با هدف مبارزه شکل گرفته اند  باز شده و مسیر آن عوض  میشود و کار به زندان و شکنجه و کشتار اعضاء همان تشکیلاتی منجر میشود که روزی آنها با صداقت تمام و برای مبارزه ای تمام عیار   قدم در این راه گذاشته اند.

بخشی از متن کتاب

حسن صباح می دانست که زندگی را بدرود خواهد گفت و بدون واهمه از مرگ ، انتظار آن را می کشید . هنگامی که حس کرد مرگ نزدیک است ”بزرگ امید” جانشین خود و داعیان را که آن موقع در الموت حضور داشتند طلبید و گفت: من وصیت خود را کرده ام و آنچه باید بگویم گفتم، اکنون بر آنچه راجع به اصول بر زبان آوردم چیزی نمی افزایم. برای اینکه هر چه بگویم تکرار چیزهایی است که شما شنیده اید.

آنچه می خواهم بگویم راجع است به دو نفر که من تا امروز نام آنها را به عنوان این که حقی بزرگ بر گردن من دارند نگفته ام. ولی اکنون که مرگ را نزدیک می بینم حس می کنم که هرگاه حقی را که آن دو نفر بر گردن من و در نتیجه بر گردن باطنی ها و درنتیجه بر گردن اقوام ایرانی دارند بر زبان نیاورم با شرمندگی خواهم مُرد برای اینکه با شرمساری از این جهان نروم نام آن دو را می گویم.

یکی از این دو نفر ”ناصر خسرو علوی قبادیانی” است و دیگری ”مؤید الدین شیرازی سلمانی”. بزرگ امید گفت ای خداوند منظور تو از ناصر خسرو علوی قبادیانی همان شاعر معروف است که گویا در بلخ زندگی را بدرود گفت. حسن صباح گفت بلی هم او را می گویم که از بزرگان روزگار بود.

بزرگ امید گفت ای خداوند حقی که ناصر خسرو علوی قبادیانی و مؤید الدین شیرازی سلمانی بر گردن تو و در نتیجه باطنی ها و اقوام ایرانی دارند چیست؟ حسن صباح گفت این دو بر گردن من حق تعلیم و ارشاد دارند و این دو بودند که مرا تشویق کردند که برای رستگاری اقوام ایرانی قیام کنم و این ها بودند که به من فهمانیدند که در بین اقوام ایرانی زبان فارسی باید جانشین زبان عرب بشود.

نقد کتاب خداوند الموت pdf

کتاب خداوند الموت pdf اثری از نویسنده فرانسوی، پل آمیر است که به شرح زندگی و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی یکی از بنیانگذاران فرقه اسماعیلیه، می‌پردازد. این کتاب را می‌توانید با ترجمه ذبیح‌الله منصوری بخوانید و با بخشی از تاریخ ایران، فرقه باطنی، نحوه حکومت حسن صباح و تلاش او برای رهاندن مردم ایران از سلطه خلفای عباسی آشنا شوید.

آمیر همچنین در کتاب خداوند الموت بر اساس مطالعات خود این طور استنباط کرده که نهضت حسن صباح برای مخالفت با قوم عرب به وجود آمده است، در صورتی که حسن صباح و پیروانش مسلمان بودند و همه‌ی واجبات دینی را به جا می‌آوردند. در حقیقت اینطور می توان گفت که صباح با قوم عرب دشمنی نداشت و صرفا مخالف حکومت خلفای بنی‌عباس بود و سعی داشت تا ایران را سلطۀ خلفای عباسی برهاند.

در حقیقت پل آمیر در کتاب خداوند الموت دوره‌ای از تاریخ ایران را به تصویر می‌کشد که تا به امروز گمان می‌کردید آگاهی کاملی از آن دارید. اما بعد از مطالعه این کتاب متوجه خواهید شد که از وقایع و اخبار بسیاری در آن دوره اطلاع نداشتید. البته توجه داشته باشید، با وجود این که قسمت‌های اصلی این کتاب بر اساس نص تاریخ نوشته شده است.

اما پل آمیر با استفاده از مطالعات خود در کشور فرانسه و ممالک دیگر قسمت‌هایی را وارد کتاب کرده که جنبۀ تخیلی نیز دارند. به عنوان مثال در این کتاب روایتی مربوط به اعلام قیامه‌القیامه از طرف حسن صباح وجود دارد که صحیح نیست، چرا که قیامه‌القیامه بعد از صباح و از طرف داعی حسن دوم اعلام شده است.

کتاب خداوند الموت PDF اثری برای تمام علاقه‌مندان به تاریخ ایران است. اگر دوست دارید درباره ایران در دوران خلافت خلفای عباسی و حکومت‌های وابسته به آن دوران بدانید، این کتاب انتخاب مناسبی برای شما است.

آنچه خواندید...

کد محصول (SKU): 1359 دسته‌بندی: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خداوند الموت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *