جنس دوم

45.000 تومان50.000 تومان

دوره دو جلدی

جلد اول: حقایق و اسطوره ها

جلد دوم: تجربه عینی

نویسنده:

مترجم: قاسم صنعوی

تعداد صفحات کتاب: متغیر

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب جنس دوم جلد اول pdf

دانلود کتاب جنس دوم pdf

سیمون دو بووار در کتاب جنس دوم به بررسی کاملی از روند شکل گیری شخصیت اجتماعی و رتبه‌بندی زن در طول تاریخ می‌پردازد.

نگاه دوبووار در این کتاب، فقط تاریخی محض نیست و از منظر زیست شناسی، روانشناسی، اجتماعی و فلسفی نیز به مسئله چگونگی کهتر شدن مقام زن از مرد پرداخته است. این که چرا از ابتدای تاریخ مرد عنان برتری به دست گرفت و زن به عنوان جنس دوم نقش خود را پذیرفت. دیدگاه دوبووار در پرداخت به چیستی زن و مرد بسیار جالب و تفکر برانگیز است. جزییاتی که دوبووار به آنها پرداخته بسیار دقیق‌اند خصوصا برای خواننده زن، با اینکه کتاب حدود ۶۹ سال پیش نوشته شده اما هنوز در پاره‌ای از موقعیت‌ها برای خواننده امروزی شرایط و احساساتی یکسان را در بردارد.

مانند «تناقضی که هنوز هم ادامه می‌یابد آشکار می‌شود: زنی که به کامل‌ترین وجه جزو اجتماع می‌شود، زنی است که کمترین امتیازها را دارد» یا «هربار که زن به مثابه فرد بشری رفتار می‌کند گفته می‌شود که از نر تقلید می‌کند» یا اصلی‌ترین و عمده‌ترین بحث کتاب جنس دوم که در مورد یکسان نبودن آموزش، آزادی، اختیارات و امکانات برای جنس زن از ابتدای تاریخ است. این مسئله باعث عقب ماندن چندین ساله زن از مرد شده است و ناعدالتی که هنوز هم با وجود بهتر شدن شرایط برای زنان ادامه دارد و توقع نابه‌جای مردان: اکنون که به آزادی بیشتری رسیدید پس زودتر خودی نشان بدهید و ثابت کنید که جنس ضعیف‌تری نیستید!

یعنی جبران تمام این چندهزار سال تنها در دهه اخیر! البته که در ادامه متوجه می‌شویم تمام این تبعیض‌ها تبدیل به نوعی عادت و پذیرش در نوع زن شد که بی‌چون‌ و چرا نقش کهتری خود را پذیرفت و به صورت ژن‌های تکاملی به نسل‌های آتی هم انتقال داد. در واقع جامعه با نسبت دادن عادات، اخلاق و رفتارهای خاصی به زن او را محدود کرد و زن با مدارای بی نظیر خود به آنها عادت کرد! به زنجیر کشیدن افراد آسان‌تر است تا برداشتن زنجیر از آنان. زن بورژوا به زنجیرهایش وابستگی دارد، زیرا به امتیازهای طبقاتی‌اش علاقه‌مند است.

به این ترتیب است که خصلت‌های خاص زنان، به زیان خود آن‌ها، به بیراهه کشانده شده است و عوامل اخلاقی و ظریف طبیعت زن، وسایلی برای به بردگی گرفتن و رنج دادن او می‌شود. باید بپذیریم که ما نیز از ابتدای تاریخ نقشی را که با زور و سرکوب بر ما تحمیل شده بود پذیرفتیم. البته که فشار اجتماعی جایی برای اعتراض و حرکت خلاف جریان را باقی نمی‌گذاشت و چه بسا فرزندان دختری که با تربیت مادری مطیع (که نقش خود را به عنوان کهتر پذیرفته) بزرگ شده‌اند خود راهی به جز ادامه و ترویج این جایگاه اجتماعی نداشتند. این متحد نبودن زنان مسبب طولانی‌تر شدن دوره احقاق حق نکردن و پذیرش جنس دوم شدن آنها شد.

هنوز هم امروزه با پدیده‌ای مانند زنان علیه زنان مواجه هستیم که البته این عدم اتحاد در جنس زن در مقابل اتحاد مستحکم مردان شاید به دلیل همان شخصی و محدود کردن زن در خانه و کار کردن و تشکیل گروه‌های اجتماعی توسط مردان از ابتدای تاریخ باشد. دوبووار به خوبی در کتاب جنس دوم نشان می‌دهد که تمام این سرکوب‌ها و محدود کردن زن در طول تاریخ چطور منجر به تغییر نقش اجتماعی و از آن بدتر شخصیت درونی و فردی ما زنان شده است. «زن زاده نمی‌شوند؛ به صورت زن در می‌آیند.» حتی مسیر علایق و آرزوها، تجارب و بهره بردن از زندگی را با یک روند تکاملی در تمام زنان تغییر داده است. از این رو خواندن کتاب برای زنان دردناک است:

نقد کتاب جنس دوم pdf

آگاهی همیشه برابر با رنج بردن است اما بهترین راه برای باز شدن چشم، تلاش برای تغییر است. از همه این‌ها گذشته، قلم دوبووار به شدت قوی و بی‌رحمانه جدی است! لحنی که بنا به تعریف عرف زنانه نیست و کاملا تحقیقی و علمی و در چهارچوب دانستنی‌های زنانه و تلفیق گزارش‌ها و مقاله‌های متفاوت نوشته شده است. دوبووار همچنین اولین زنی است که در دانشگاه فلسفه خواند و این جسارت را در نوشته‌هایش هم می‌توان یافت. البته که بعضی اوقات کتاب جنس دوم کمی متعصبانه و اغراق گرایانه نوشته شده اما بعد از خواندنش متوجه می‌شویم که این تعصب بی‌دلیل هم نیست!

کتاب جنس دوم، شاهکار سیمون دوبووار، تحلیلی قدرتمند از پندار زن در غرب و پژوهشی انقلابی درباره ی نابرابری و بیگانه پنداری است. بووار در ابتدا این سوال را مطرح می کند: «زن چیست؟» او استدلال می کند که مرد، جنسیت اصلی در نظر گرفته شده در حالی که زن، «آن یکی جنسیت» تلقی می شود. او در جایی از کتاب می گوید: «بنابراین نوع بشر مذکر است و مرد، زن را نه آن طور که هست، بلکه به نسبت با خودش تعریف می کند.» بووار، تبعیت جنس مونث از مذکر را در گونه های مختلف حیوانات بررسی و این موضوع را از نظر تولید مثل تجزیه و تحلیل می کند.

او همچنین فیزیولوژی مرد و زن را مقایسه کرده و نتیجه می گیرد که نمی توان ارزش ها را بر پایه ی فیزیولوژی بنیاد نهاد و مسائل بیولوژیکی را باید در قالب های هستی شناسانه، اقتصادی، اجتماعی و فیزیولوژیکی به بحث گذاشت. این کتاب پیشگامانه از بووار، بعد از گذشت چندین دهه همچنان تأثیرگذاری زمان انتشار اولیه ی خود را حفظ کرده و به یقین، الهام بخش نسل های آینده ی زنان و مردان نیز خواهد بود.

کتاب جنس دوم pdf اثری است برای تمام زنان و برای تمام اندیشمندان. این کتاب به درک بهتر ما از زنانگی کمک می‌کند.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1295 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جنس دوم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *