در خدمت و خیانت روشنفکران

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
در خدمت و خیانت روشنفکران جلداول (nbookcity.com)

دانلود کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران

کتاب حاضر از کتب معروف و بحث برانگیز جلال آل احمد است، آل احمد که خود از روشنفکران و نویسندگان معاصر محسوب می شود، در کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران جلد اول می کوشد با ادبیات و ذهنیت خودش به واکاوی معنای روشنفکری و بررسی خاستگاه و زادگاههای آن بپردازد.

و از طرفی می پرسد و به چالش می کشد که جریان روشنفکری در ایران چه خدمت ها و خیانت هایی کرده اند. کتاب بدلیل سبک نگارشش هنوز تازه است و خواندنش از مناظر گوناگون مفید . جلال کتاب را با این شعر نیما آغاز می کند: من دلم سخت گرفته است از این ، مهمانخانه ی مهمان کش روزش تاریک ، که بجان هم،نشناخته انداخته است : چند تن ناهموار ، چند تن خواب آلود ؛ چند تن ناهشیار . . .

خلاصه کتاب

کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران مانیفست فکری جلال آل احمد است که بعد از قیام پانزده خرداد و برملا شدن خیانت روشنفکران غربزده ایرانی و آشکار شدن چهره حقیقی آنها، جلال بر آن شد که در عقاید و ایدئولوژی های گذشته خود تجدید نظر کند و دیگر بار به اصالت و هویت گذشته فرهنگی خود که همانا بازگشت به خویشتن و سنت اسلامی است رجوع نماید و از حزب بازی و سیاست گرایی بی اصالت دست بردارد که حاصل این بینش فکری جدید او، در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» تجلی یافته است. در این مقاله سعی شده است که اغلب فصول این کتاب مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و به درون مایه و محتوای آن با نظری انتقادی نگریسته شود.

کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران که حجمی حدود 600 صفحه را به خود اختصاص داده، کتابی است که از نظر بن مایه غنی و از نظر فکری قابل تأمل است. این کتاب که در یک پیش درآمد و هفت فصل تنظیم شده، گاه در هر فصل تنها به یک موضوع و گاه به چند موضوع پرداخته است. آنچه در پیش درآمد این کتاب مورد بحث قرار گرفته، تلاش نویسنده در زمینه سازی و فراهم کردن تمهیدی برای ورود به بحث اصلی کتاب که پیرامون عنصر روشنفکر می چرخد، است.

فصول کتاب عبارتند از:

  1. روشنفکر چیست؟ کیست؟
  2. روشنفکر خودی است یا بیگانه؟
  3. زادگاه های روشنفکری.
  4. روشنفکران سنتی: نظامیان و روحانیان
  5. روشنفکران ایرانی کجا است؟
  6. نمونه های اخیر روشنفکری
  7. روشنفکر و امروزه روز

رهبر انقلاب درباره این اثر می گوید:

بعد از 28 مرداد، از لحاظ نشان دادن انگیزه های یک روشنفکر در مقابل یک دستگاه فاسد، سکوت عجیبی در فضای روشنفکری هست. خیلی از کسانی که در دهه 20 مورد غضب دستگاه قرار گرفته بودند، در دهه 30 به همکاران مطیع دستگاه تبدیل شدند! آل احمد در کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران، از همین روشنفکری دهه 30 حرف می زند. آل احمد این کتاب را در سال 43 شروع کرده که تا سال 47 ادامه داشت، سال 47 که آل احمد به مشهد آمد، ما ایشان را دیدیم.

به مناسبتی صحبت از این کار شد، گفت مدتی است به کاری مشغولم. بعد فهمیدیم که از سال 43 مشغول این کتاب بوده است. او از ما در زمینه های خاصی مطالبی می خواست که فکر می کرد ما از آنها اطلاع داریم. آنجا بود که ما فهمیدیم او کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران را دارد می نویسد. این کتاب بعد از فوتش منتشر شد. آن کتاب، کتابی نبود که در رژیم گذشته اجازه پخش داشته باشد؛ کتاب صددرصد ممنوعی محسوب می شد و امکان نداشت پخش شود.

تعداد بازدید: 631 بار

Jalal Al e Ahmad جلال آل احمد2

عنوان کتاب: در خدمت و خیانت روشنفکران جلد اول

نویسنده: جلال آل احمد

تعداد صفحات کتاب: 220 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.89 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

نوشته‌های مشابه

روشنفکر ایرانی هنوز از جمع خلایق بریده است دستی به مردم ندارد و ناچار خود را هم دربند مردم نمی داند.به مسائلی می اندیشد که محلی نیست وارداتی است و تا روشنفکر ایرانی با مسایل محلی محیط بومی خود آشنا نشود ...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1110

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *