بر جاده های آبی سرخ جلداول

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
بر جاده های آبی سرخ جلد اول (nbookcity.com)

دانلود کتاب بر جاده های آبی سرخ جلداول

داستان کتاب بر جاده های آبی سرخ جلداول بر اساس سرگذشت “میرمهنای دغابی” ـ از سرداران شجاع دریای جنوب ـ  توسط نادر ابراهیمی نویسنده معروف ایرانی نگاشته شده است. “میرمهنای دغابی”، یکی از روسای عرب ایران در دوره ی سلطنت کریم خان زند و ضابط بندر ریگ بود و با کریم خان رابطه ی خوبی نداشت.

میرمهنا در دوره ی کریم خان به نواحی اطراف تعرض می کرد. زمانی که صادق خان زند، جمعی را برای دستگیری او فرستاد، وی به جزیره ی خارکو گریخته، آن جا را متصرف شد و چون آن جزیره آب شیرین نداشت، مصمم به تصرف جزیره ی خارک، که در دست هلندی ها بود، شد و جزیره و قلعه ی آن را گرفت (1179 هـ ق) و دارایی آن ها را به یغما برد و جمعی از ایشان را کشت و یا اسیر کرد و بدین طریق به دوره ی تسلط هلندی ها در خلیج فارس پایان داد. پس از این فتح، میرمهنا به راهزنی و دریازنی پرداخت تا آن که کریم خان برای دفع او زکی خان زند را به بندر ریگ فرستاد. در این اثنا میرمهنا به بصره فرار کرد و در آن جا به قتل رسید و دو جزیره ی خارک و خارکو به تصرف کریم خان درآمد.

بخشی از متن کتاب 

میر مهنا، بلندبالا، سینه ستبر، خوش چهره، گردن کشِِ گردن کشیده، با پوزخندی كه در خواب هم از لبانش نمي‌گريخت، و نگاهي همچون گل آتشِ خاكستر از تنِ خويش تكانده – سوزان ، خطرناک ، سرخ، با آن فَدَکِ سرمه یی كه تا پايين زانوهايش مي‌آمد، چه خیال ها در دلِ دخترانِ ریک و مضافات برمی انگیخت، و عجب سواداساز بود؛ با پای برهنه راه رفتن، به تلخی لبخند زندنش، وگاه، به هنگام نشاط، با جمله‌یی، چشمکی، متلکی، دل رهگذری یا فروشنده‌یی را خوش کردن.

«دیگر می دانم. نامش سلیمه است.»

مروری بر کتاب

داستان بلند ” بر جاده های آبی سرخ ” حکایت جوانمردی و رشادت دلاورمرد جنوبی گمنامی است به نام “میرمهنای دوغابی” هم او که خواب و آرامش را قریب یک دهه از استعمارگران هلندی، انگلیسی، پرتغالی و عثمانی ربود، تا برای همیشه خلیج فارس از دستبرد اشغالگران در امان بماند.

نویسنده، زنده یاد نادر ابراهیمی، با پانزده سال مطالعه پیرامون زندگی این مبارز جنوبی وطن خواه به خوبی از عهده ی شناسایی و معرفی نهضت مقاومت وطن پرستانه میرمهنای دوغابی برآمده است. شاخصه ی آثار این نویسنده حب وطن و وطن خواهی است وقتی با کش وقوس داستان همراه می شوی، مبارزه و عشق به وطن در دل شخصیت ها و قهرمانان جاری است.

تعداد بازدید: 3,339 بار

Nader%20Ebrahimi%20 %D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%20%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85%DB%8C 6

عنوان کتاب: بر جاده های آبی سرخ جلد اول

بر جاده های آبی سرخ براساس زندگی میر مهنای دُغابی

پنج جلد در سه مجلد

جلد اول کتاب های اول، دوم و سوم

نویسنده: نادر ابراهیمی

تعداد صفحات کتاب: 403 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.27 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در کتاب سطل شما چقدر پر است؟ دادن انرژی مثبت به خود و دیگران با مثال پر کردن سطل بیان شده است. کتاب مذکور، در جای خود کتاب خارق العاده و بی نظیری است، و توسط کسی نوشته شده که او را پدربزرگ علم روانشناسی مثبت می‌نامند؛ به همین خاطر است که جزو پرفروش...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 4007
در روزگاران قدیم که هنوز ماشین اختراع نشده بود، مسافرت ها بسیار طول می کشید. در آن زمان، در یکی از شهرهای کشور عزیزمان، ایران مردی به نام اکبر زندگی می کرد. اکبر مرد خوبی بود. وضع مالی خوبی داشت و به کسانی که گرفتاری داشتند کمک مالی می کرد.
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 1703

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *