مردی در تبعید ابدی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
مردی در تبعید ابدی (nbookcity.com)

دانلود کتاب مردی در تبعید ابدی

مردی در تبعید ابدی عنوان رمانی از نادر ابراهیمی است که بر اساس داستان زندگی محمدصدرشیرازی- ملاصدرای شیرازی (صدر المتألهین) نوشته شده است. ابراهیمی با نثری فاخر و استوار و با ذوقی مثال زدنی علاوه بر پرداختن به داستان زندگی ملاصدرای شیرازی، همزمان سیر تکوینی اندیشه ها و تفکرات عرفانی فلسفی او را نیز منعکس می کند و مخاطب علاوه بر آشنایی و شناخت با زندگی شخصی ملاصدرا و بررسی تمام ابعاد شخصیت او، با چگونگی بروز و ظهور مراحل شکل‎گیری تفکرات و اندیشه های فلسفی عرفانی و همچنین حکمت نظری ملاصدرای شیرازی نیز آشنا می شود.

در بررسی شخصیت های مهم و تاثیرگذار رمان می توان از این سه نفر به طور ویژه نام برد که ملاصدرا شاگرد آن ها بوده و همواره با افتخار از آن یاد می کرده است: میرمحمد باقر استرآبادی (میرداماد) شیخ بهاءالدین عاملی (قاضی القضات) و ابوالقاسم میرفندرسکی این کتاب در شانزده فصل جداگانه، اما به هم پیوسته، شکل گرفته است و سطرهای اولیه متن با دیالوگی از فاطمه، همسر ملاصدرای شیرازی، چنین آغاز می شود: «-آقا! خسته ایم و بیمار. تن دختر نو رسیده ام در تب می سوزد. شکایت نمی کنم و تا این لحظه می دانید. که گله نیز نکرده ام. با شما بودن، چون شما صبور بودن را می طلبد. اما به خاطرتان می آورم که ماه ها است آواره ایم آقا! از هیچ سو سکونتگاهی، راهی نیست که اگر باشد هم مسدودش کرده اند. مگر شما، آقا چه گفته اید و چه کرده اید که دشمناتان به چنین عذابی مهمان تان کرده اند؟»

چکیده کتاب

مردی در تبعید ابدی با خوانش کاوه یانقی منتشر شده است.  نادر ابراهیمی گاهی از ادامه روایت رمان باز می ماند و به روایت اندیشه ها و تفکرات ملاصدرای شیرازی در باب حکمت و فلسفه شیعی از جمله حرکت جوهری، تقدم وجود بر ماهیت و سایر مباحث مورد علاقه او می پردازد. استقرار ملاصدرا در روستای کهک از توابع قم تنها در فصل «از راه به منزلگاه» برای مخاطب روایت می شود.

پایان بخش رمان، رسیدن نامه حاکم شیراز به روستای محل سکونت ملاصدرا« کهک» است که در آن از ملاصدرای شیرازی خواسته شده است به شهر شیراز بازگردد و در مدرسه ای که برای تربیت شاگردان زیرنظر وی در نظر گرفته شده مشغول تدریس شود و ملای فلسفه وحکمت روزگار با این پیشنهاد موافقت می کند و عازم شیراز می شود. توضیحات نویسنده در مورد نامه حاکم شیراز از مستندات تاریخی نامه فوق می کاهد و آن را تا حدودی ساخته و پرداخته ذهن مردم کوچه و بازر جلوه می دهد. اما نویسنده مراجعه ملاصدرا به شیراز را با قاطعیت در پایان رمان می آورد.

بخشی از متن رمان

گرفته‌ای ابراهیم‌خان! چه چیز باز امروز آزرده‌ات کرده است که شمشیر من نمی‌تواند آن را به دو نیمه کند؟ – گرفتگی از رخم پیداست قره‌خان؟ – از نگاهت، از چشمانت، از رخسارت، از قدم برداشتنت، سلام گفتنت و پاسخ سلام دادنت. از همه چیز. پنهان داشتن اندوه بسیار دشوارتر از مخفی کردن شادی است. اشک هنگامی که باید فرو بریزد، می‌ریزد اما خنده را می‌توان مهار کرد و تو می‌دانی که ما چنین می‌کنیم که در محضر سلاطین زنده می‌مانیم.

ابرهیم قوام همچنان در خویش به دارالحکومه‌ی شیراز می‌رسد. شاه‌عباس یک سال و اندی است که در قزوین بر ایران هنوز پاره‌پاره پادشاهی می‌کند. اما با همه جوانی سخت در خط آن است که از آن تکه تکه تاریخی چهل تکه ماندگار و یک‌دست به زیبایی تمام بدوزد و باقی بگذارد.

نقد و بررسی کتاب مردی در تبعید ابدی

مردی در تبعید ابدی کتابی شیرین و جذاب است که به بازخوانی سرگذشت و شرح حوادث زندگانی صدرالمتالهین می پردازد و آنرا در قالب داستان هایی جذاب و لذت بخش به خوانندگان خود می نوشاند. کتابی تاریخی فلسفی.. فهم بخش هایی از داستان برای افرادی که زیاد فلسفه نمی دانند کمی سخت است. فایل pdf این کتاب از همین صفحه برای کاربران vip شهر کتاب قابل دانلود می باشد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 2,511 بار

Nader Ebrahimi نادر ابراهیمی5

عنوان کتاب: مردی در تبعید ابدی

براساس زندگی ملاصدرای شیراز صدرالمتالهین

نویسنده: نادر ابراهیمی

تعداد صفحات کتاب: 277 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.47 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

رولف دوبلی نویسنده، کارآفرین و رمان نویس مشهور سوئیسی است  که در ۱۵ ژوئیه ۱۹۶۶ در لوتسرن سوئیس متولد شد. او با کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شهرت بالایی دست یافت. وی پس از نوشتن...
بروزرسانی: 2 ساعت قبل
تعداد بازدید: 35121
بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 108

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *