رام کردن خشم سرکش

آخرین ویرایش: 2 روز قبل
کتاب رام کردن خشم سرکش

دانلود کتاب رام کردن خشم سرکش

در کتاب رام کردن خشم سرکش با استفاده از پژوهش‌هایی که روی مدارهای خشم در مغز انسان انجام شده، عوامل محرک خشم بررسی می‌شوند.

پس از آن می‌بینیم که هنگام بروز یک واکنش عصبی، چه اتفاقاتی در بدن ما می‌افتد. بعد از بررسی علمی عصبانیت، به بخش اصلاحات می رسیم.

در ادامه، فعالیت‌ها و تمرینات آگاهی‌ دهنده و روشن‌گری معرفی می شوند که به ما کمک می‌کنند تا واکنش‌های عصبی منحصر به‌ فرد و شخصی خود را بشناسیم.

خلاصه کتاب

فیث جی هارپر در کتاب رام کردن خشم سرکش، به مخاطبان کمک می‌کند تا احساس خشم و عصبانیت را در کنترل خود در آورند. در حقیقت نویسنده در تلاش است تا با آشنا کردن مخاطبان با دلایل علمی ایجاد چنین حسی، به آن‌ها کمک کند تا بتوانند به بهترین نحو این حس را کنترل کنند. 

همانطور که می‌دانید احساس خشم و عصبانیت در گذشته به شدت به انسان‌ها کمک کرده است و ما امروزه، بخشی از حضور و زندگی‌مان را مدیون همان خشم گذشتگان هستیم. اما امروزه دیگر خطرهایی که در گذشته وجود داشت، جان انسان‌ها را تهدید نمی‌کند.

دلیلی برای خشمگین شدن وجود ندارد. راه‌حل این است که بیاموزیم چگونه احساساتمان را تحت کنترل خودمان درآوریم. «هیچ چیز به اندازه‌ی عصبانیت مرا عصبانی نمی‌کند». ممکن است حرف خنده‌داری به نظر برسد، اما نویسنده کتاب رام کردن خشم سرکش کاملا به آن اعتقاد دارد. 

از نظر او، علت اصلی ناراحتی افراد از عصبانی شدن، این است که از خودشان منزجر می‌شوند و احساس بسیار ناخوشایندی از پشیمانی، حسرت، عذاب وجدان و… به آن‌ها دست می‌دهد. او معتقد است که آدم‌های عصبانی خودِ ما هستیم.

ما آدم‌های بسیار دردمندی هستیم، که با اتفاقات و پدیده‌های این دنیا محاصره شده‌ایم و اجازه نداریم احساسات ملایم‌تری مانند غم یا ترس را از خود بروز دهیم و این احساسات سرکوب شده به شکل خشم نمایان می‌شوند. 

خیلی از ما در خانواده‌‌های خشن و پرتنشی بزرگ شده‌ایم که خشم و عصبانیت سلاح اصلی رسیدن به خواسته‌های اعضای خانواده بوده است. کسانی هم بین ما هستند که با عصبانیت خود دست و پنجه نرم می‌کنند و ناامیدانه سعی می‌کنند تا واکنش عصبی از خود نشان ندهند؛ چه در برخورد با دیگران و چه در برخورد با خودشان. 

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

حرف‌های هارپر در کتاب رام کردن خشم سرکش ممکن است گاهی تمام ذهنیتی که سال‌ها جامعه، خانواده و روان‌شناس‌ها در ذهن‌تان ایجاد کرده‌اند را به هم بریزد. از نظر او عصبانیت عیب و ایراد نیست. آنچه اهمیت دارد، نحوه‌ی به‌ کارگیری عصبانیت در موقعیت‌های مختلف است. 

نیازی نیست از احساس عصبانیت یا اعتراف به آن پرهیز کنیم. لزومی ندارد احساس خشم خود را سرکوب کنیم تا از واکنش‌های مخرب آن در امان بمانیم. به همین دلیل باید درک بهتری از خشم داشته باشیم تا بتوانیم در جنبه‌های مختلف زندگی از آن کمک بگیریم.

نکته‌ی مهمی که هارپر در کتاب رام کردن خشم سرکش روی آن تاکید دارد این است که عصبانیت در واقع یک واکنش است؛ نه فقط واکنشی به شرایط یا احساسات دیگر، بلکه واکنشی به سایر مشکلات روحی در انسان. 

پس با تمام این حرف و حدیث‌ها، اگر عصبانی شدن واقعا ایرادی نداشته باشد، می‌توانیم عصبانی باشیم، آن هم در حالی که حال‌مان همچنان خوب است! در کتاب حاضر، درباره‌ی اینکه چگونه احساس عصبانیت را به سمت روابط بهتر و فعالیت‌های اجتماعی قویتر هدایت کنیم، بحث شده است.

همچنین راهکارهایی ارائه داده که نشان می‌دهد با واکنش های عصبی درست و واقعی خود در زمان عصبانی شدن طوری کنار بیاییم که دچار به هم‌ ریختگی روانی نشویم یا خشم را در خود خفه نکنیم.

بخشی از متن کتاب

در کتاب رام کردن خشم سرکش می‌خوانیم: به خاطر داشته باشید که «عصبانیت» عنوان یا برچسبی احساسی است که مغز ما آن را برای توضیح فعال‌سازی واکنش استرس ارائه می‌دهد. می‌توانید هم‌زمان با عصبانیت یک واکنش گریز یا توقف هم داشته باشید.

علاوه‌ بر‌ این، قطعاً می‌توانید عصبانی باشید و همراه با این احساس دیگر عواطف، از قبیل ترس و اضطراب، را نیز در خود شناسایی کنید. توضیحات من دربارۀ این مطلب را تحمل کنید. قول می‌دهم وقتی به مدارهای خشم فرگشتی و همچنین همه نظریه هایی که در باب عصبانیت به‌عنوان احساس درجه دو و امثال آن مطرح شده برسیم بحثمان قابل‌فهم‌تر بشود. 

عصبانیت فقط این نیست که قیافۀ خشن و جنگنده‌ای داشته باشیم. احساسات و عواطف در بسیاری از موارد خوب است، ولی گاهی بیش ‌از حد می‌شود. آمیگدال یا بادامه عالی‌ترین بخش مغز ما به‌لحاظ عملکرد نیست. این بخش از مغز اغلب تمایل دارد دربارۀ چیزهایی که به‌خصوص برای ما مناسب نیست، احساسات مثبت بفرستد.

صفحه 24 کتاب رام کردن خشم سرکش

(شیرینی‌ها خوش‌مزه‌اند. اما همه را بخورم؟ نه.) علاوه‌ بر این، بادامه اغلب دوست دارد برای چیزهایی که واقعاً برای ما خطرناک نیست احساسات منفی بفرستد. همۀ احساسات صرفاً اطلاعاتی هستند که بدن می‌فرستد برای جلب توجه ما به آنچه در اطرافمان در حال وقوع است و کمک به ما در تعیین نحوۀ نشان دادن واکنش و این چیز خوبی است. 

تمامی احساسات سودمندند. حتی احساسات نامتعارف، مزخرف و ناخوشایند هم برای ما مفیدند. وقتی احساسات در واکنش به لحظات حال بروز می‌کنند، بیانگر وضعیت ما هستند. وقتی اتفاقات ناگواری برایمان رخ می‌دهد، آن تجربیات تلخ را در قالب حافظۀ زندگی‌نامه‌ای رویدادی ‌(ای‌اِی‌ام) رمزگذاری می‌کنیم.

موقعیت هایی که اتفاقات بد گذشته را به یادمان می‌آورند باعث فعال شدن واکنش‌های حیاتی در ما می‌شوند تا دوباره آسیب نبینیم. درحقیقت، توانایی ما برای نشان دادن واکنشی قوی برابر ‌خاطرات ‌ای‌اِی‌ام تا اندازه‌ای یک مزیت فرگشتی مهم برای انسان‌هاست. 

مغز انسان گذشته را به ‌خاطر می‌آورد به خیال اینکه آینده است و برای جلب توجه ما، براساس آنچه به ‌خاطر می‌آورد‌، احساساتی مثل عصبانیت، اضطراب و ترس را بروز می‌دهد.

نقد کتاب رام کردن خشم سرکش

کتاب رام کردن خشم سرکش که در زمینهٔ خودیاری است با زبانی ساده و عامیانه در مورد خشم و شیوه‌های موثر برای کنترل آن می‌گوید. هارپر عصبانیت را به خودی خود امری منفی نمی‌داند، بلکه اعتقاد دارد عصبانیت واکنشی اجتناب‌ ناپذیر است.

اما از آن‌ جایی‌ که بروز خشم می تواند در امور و تصمیمات حیاتی انسان تاثیرگذار باشد، در کتاب به معرفی روش‌های انتزاعی و علمی مختلفی پرداخته که می‌تواند به خواننده کمک کند تا خشم خود را کنترل کرده و واکنش‌های آرامی داشته باشد. 

اگر به‌ دنبال یک کتاب مختصر و مفید دربارهٔ کنترل خشم هستید، این اثر برای شروع عالی‌ست. کتاب رام کردن خشم سرکش باعث می شود تا نگاه درستی به ریشه‎ های اصلی خشمگین شدنتان داشته باشید.

کتاب های پیشنهادی

فیث جی هارپر نویسنده کتاب رام کردن خشم سرکش

عنوان کتاب: رام کردن خشم سرکش

روش های علمی درک و کنترل عصبانیت

نویسنده: فیث جی هارپر

مترجم: نگار عطائی آشتیانی

تعداد صفحات کتاب: 98 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

کتاب اسطوره اولین اثر از مجموعه داستان فانتزی The Drenai Series است. این مجموعه شامل یازده کتاب است که از سال 1984 تا 2004 به نگارش درآمده‌اند. فضای داستان‌های این مجموعه کاملاً اساطیری و فانتزی است و مخاطب...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 514
تیچ نات هان در کتاب هنر برقراری ارتباط با بکارگیری تجربه بالایی که با زوجین، همکاران و در درگیری‌های بین‌المللی داشته است، عناصر گره‌گشا و سازنده‌ی روابط سالم و آگاهانه را برای شما بیان می‌کند. هم‌چنین او مسائل و موضوعات مهم و پیش پا افتاده‌ای را در برقراری ارتباط با هم‌نوع به شما می‌آموزد.
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 2559

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *