سال مرگ ریکاردو ریش

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
سال مرگ ریکاردو ریش (nbookcity.com)

دانلود کتاب سال مرگ ریکاردو ریش

سال مرگ ریکاردو ریش  اثر ژوزه ساراماگو رمانی است که در آن به شیوه استعاری، مصاف فکری نویسنده با “فرناندو پسوآ “(شاعر پرتغالی) و “بورخس ” به تصویر کشیده شده است.

در این رمان، دکتر “ریکاردوریش “با کشتی “هایلند بریگید “به “لیسبون “برمی‌گردد” .ریکاردوریش “از کتابخانه “هایلند بریگید “کتابی به امانت گرفته که فراموش می‌کند آن را به کتابدار برگرداند و از این رو کتاب را با خود به “لیسبون “آورده است .نام کتاب “خداوند هزار تو “نوشته “هربرت کوئین “ایرلندی است . این کتاب درواقع همان است که “خورخه لوئیس بورخس “یک نسخه از آنرا در اختیار داشته وبه خانمی امانت داده.

مروری بر داستان

قهرمان “سال مرگ ریکاردو ریش “در سراسررمان مشغول خواندن “خداوند هزار تو”ست.البته از صفحات اول آن جلوتر نمی‌رود. دکتر ریکاردوریش در پایان کتاب، رمان “خداوند هزار تو “را زیر بغل می‌گذارد و با خود به آن دنیا می‌برد تا بشریت را از دست یک “معما “راحت کند . در “سال مرگ ریکاردو “هزار توهای بی‌شماری که استعاره از “پیچیدگی “است می‌توان یافت. روایت رمان هم که به شیوه تداعی‌های گوناگون و در پاره‌ای از مواقع “جریان سیال ذهنی “است، یادآور هزار توست ;همین طور جمله نخست و پایانی کتاب که هر دو یکی است” :

این جا دریا به پایان می‌رسد و خشکی آغاز می‌شود .” یادآور می‌شود “پسوآ “عقیده داشت که باید به تماشای دنیا قناعت کرد و عاقل کسی است که به تماشای دنیا قناعت کند . اما “ساماراگو “گویی در این رمان پسوآ را به تماشای زشتی‌های دنیا ازجمله ظهور فاشیسم وحمله ایتالیا به اتیوپی فرامی‌خواند . تهدیدهای بزرگ، مثل خورشید همه ی جهان را دربرمی گیرند اما ریکاردو ریش، در زیر سایه ی خودش پناه گرفته است. ریکاردو ریش، پس از گذراندن 16 سال مطالعه و تحقیق در رشته ی پزشکی در برزیل، اکنون به لیسبون بازگشته و خیابان های باران زده ی این شهر را زیر پا می گذارد.

او آرزوی داشتن زنی اشرافی و دست نیافتنی به نام مارسندا را در سر می پروراند اما این لیدا-خدمتکار هتل-است که با او رابطه ی عاشقانه دارد. شاعر و دوست قدیمی ریکاردو، فرناندو پسوئا، برای دیدن او می آید در حالی که هنوز همان لباسی را بر تن دارد که شش هفته ی پیش، او را با آن دفن کردند. سال 1936 است و ابرهای سیاه فاشیسم به شکل تهدیدآمیزی در حال گرفتن آسمان زندگی آن ها هستند. رمان سال مرگ ریکاردو ریش، به گفت وگویی شگفت انگیز و پیچیده درباره ی هنر، حقیقت، شعر، فلسفه، سرنوشت و عشق بین شخصیت های داستان می پردازد.

درباره نویسنده کتاب

ژوزه ساراماگو، نویسنده ی پرتغالی، برنده ی جایزه-ی نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۸ میلادی است. ساراماگو در دهکده ای کوچک در شمال لیسبون در خانواده ای کشاورز به دنیا آمد، او دو سال بعد به همراه خانواده به لیسبون رفت و تحصیلات دبیرستانی خود را برای امرار معاش نیمه تمام گذاشت و به شغل های مختلفی نظیر آهنگری، مکانیکی و کارگری روزمزدی پرداخت. اگرچه اولین رمان او به نام کشور گناه در ۱۹۴۷ به چاپ رسید. منحصربه ‌فرد ترین ویژگی آثار ساراماگو عدم کاربرد نشانگان سجاوندی به صورت متداول و استفاده از جملات بسیار طولانی است، که گاه در درون آن زمان نیز تغییر می‌کند.

او از میان علائم نگارشی تنها از نقطه و ویرگول استفاده می‌کند و از سایر علامات که مثلاً جمله سئوالی را مشخص می‌کند یا آن را در گیومه می‌گذارد و… مطلقاً می‌پرهیزد. گفتگوهای شخصیت‌های داستان را پشت سرهم می‌نویسد و مشخص نمی‌کند که کدام جمله را چه کسی گفته و به ندرت یک پاراگراف را تمام می‌کند. ساراماگو به همراه ژان مورو عضو هیئت داوران پنجاه و چهارمین دورهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین بود.

تعداد بازدید: 1,390 بار

José Saramago ژوزه ساراماگو2

عنوان کتاب: سال مرگ ریکاردوریش

نویسنده: ژوزه ساراماگو

مترجم: عباس پژمان

تعداد صفحات کتاب: 623 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.08 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

نوشته‌های مشابه

رمان بینایی با ماجرای انتخابات در یک روز بارانی شروع می شود. در ساعات اولیه ی روز کسی برای رای دادن مراجعه نمی کند. مسئولین زیربط به شدت نگران می شوند که اگر این اتفاق ادامه پیدا کند مشروعیت حکومت زیر سوال...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 6129
در یک روز عادی و پشت چراغ قرمز ناگهان راننده یک اتوموبیل بینایی‌اش را از دست می‌دهد و نظم چهار‌راه را به هم می‌ریزد و کم‌کم این کوری دامن تک‌تک مردمان شهر را می‌گیرد. تمام اشخاصی که بیماران یک چشم‌ پزشک در شهر...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 9725

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *