آزادی و خیانت به آزادی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
آزادی و خیانت به آزادی (nbookcity.com)

دانلود کتاب آزادی و خیانت به آزادی

کتاب آزادی و خیانت به آزادی یکی از مهم ترین کتاب های تاریخ ایده ها در آثار برلین است. این کتاب از بسیاری از نوشته های بعدی آیزایا برلین واضح تر است و بسیار قانع کننده است.

برلین متقاعد شده بود که با وجود تمجید از آزادی ، روشنگری در واقع با آن دشمنی دارد و ضد روشنگری زمینه های فکری قوی تری برای دفاع و گسترش آزادی ارائه می دهد. حتی کسانی که با این تشخیص تفکر مدرن مخالفند باید با آن روبرو شوند.

آیزایا برلین یکی از برجسته‌ترین متفکران این روزگار است، و اقبال به او در جهان، چه در میان متخصصان و روشنفکران و چه از سوی خوانندگان عمومی، در دهه‌های اخیر پیوسته رو به فزونی بوده است. نوشته‌هایش راهگشای ما در فهم و دست‌ و پنجه نرم‌ کردن با مشکلاتی در عالم سیاست و جامعه و فرهنگ است که بدون حل یا دست‌کم درک عمیق‌تر آنها، تلاشمان برای رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر بیهوده خواهد بود و همچنان اسیر کج‌ فهمی‌ها و تعصبات موروثی خواهیم ماند.

خلاصه کتاب

آزادی و خیانت به آزادی مجموعه ی شش گفتاری است که آیزایا برلین هفته ای یک بار در 1951 در برنامه ی سوم رادیو بی بی سی ایراد کرد. این سخنرانی ها سرآغازی بود بر شهرت برلین به عنوان فیلسوف و روشنفکر و اندیشه نگار. برلین بیش از هر چیز به مفهوم آزادی اندیشیده است. شش گفتار این کتاب هم هرکدام به یک متفکر قرن هجدهم اختصاص دارد؛ هلوسیوس، روسو، فیشته، هگل، سن سیمون و دومستر.

صفت مشترک هر شش نفر این است که همگی درباره ی آزادی بشر بحث کرده اند، ولی با کمال شگفتی، عقایدشان نهایتاً ضد آنچه معمولاً آزادی فردی یا سیاسی خوانده می شود از کار درمی آید. مترجم کتاب برای آشنایی خوانندگان با اندیشه ی برلین درآمدی به کتاب افزوده است که تلخیص و ترجمه ای است از دائرة المعارف فلسفه ی استنفورد.

بخشی از متن کتاب

از همه اندیشه هایی که در دوره موضوع بحث من سر برآوردند، نظام فلسفی هگل شاید بزرگترین تأثیر را در اندیشه معاصر گذاشته باشد. نظام هگلی منظومه اساطیری پهناوری است که، مانند بسیاری از چنین منظومه ها، دارای قدرت بزرگ هم برای روشن ساختن و هم برای پیچیده کردن و ابهام افکندن در هر موضوعی است که به آن نزدیک می شود. هم نور به ارمغان آورده است و هم تیرگی و شاید تیرگی بیش از نور، اما موافقتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

به هر تقدیر، نظام فکری هگل مانند جنگلی بسیار تاریک است، و کسانی که گام به درون آن می گذارند بندرت بازمی گردند تا به ما بگویند چه چیزی دیده اند. و حتی در مواردی که بازمی گردند. مانند معتادان به موسیقی واگنر، گوششان ظاهرا تا ابد با صداهایی مأنوس شده غیر از هارمونی های قدیمتر و ساده تر و عالیتری که در گذشته شنیده اند. بنابراین، هیچ گاه به یاری اصطلاحهای نوپدید نظام یادشده، آسان نمی توان فهمید که دیدی که آنان کسب کرده اند، براستی عبارت از چیست.

نقد کتاب آزادی و خیانت به آزادی

کتاب آزادی و خیانت به آزادی سخنرانی های مشهور یکی از مختصرترین و دقیق ترین متفکرین عصر حاضر است. آیزایا برلین در این کتاب راجع به خود آزادی بحث می کند. مساله ای که امروز حتی به لحاظ مفهومی پر از مناقشه است. هاردی همچنین به عنوان ضمیمه این نسخه جدید ، یک متن آشکار از “دو مفهوم” بر اساس اولین پیشنویس های برلین باقی مانده اضافه کرده است ، که برخی از موضوعات مطرح شده در مقاله را روشن می کند. و در پیشگفتاری جدید ، مورخ انریکه کراوز منشا ایده آزادی منفی برلین را در رد این ایده که ایجاد اسرائیل را برای یهودیان تنها دو انتخاب باقی گذاشت ، ردیابی می کند: مهاجرت به اسرائیل یا کنار گذاشتن هویت یهودی.

تعداد بازدید: 516 بار

Isaiah%20Berlin%20 %D8%A2%DB%8C%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%20%D8%A8%D8%B1%D9%84%DB%8C%D9%86

عنوان کتاب: آزادی و خیانت به آزادی

شش دشمن آزادی بشر

نویسنده: آیزایا برلین

مترجم: عزت الله فولادوند

تعداد صفحات کتاب: 262 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 7 روز قبل
تعداد بازدید: 334
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 551

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *