کاخ تنهایی

قیمت اصلی 32.000 تومان بود.قیمت فعلی 26.000 تومان است.

(خاطرات ثریا)

نویسنده:

با همکاری لویی والانتن

مترجم: امیرهوشنگ کاووسی

تعداد صفحات کتاب: 306 صفحه

حجم فایل: 31.23 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب کاخ تنهایی pdf

دانلود کتاب کاخ تنهایی pdf

کتاب کاخ تنهایی، یکی از زندگینامه های جذاب و خواندنی به قلم ثریا اسفندیاری (همسر دوم شاه) می باشد.

ثریا کسی بود که در ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ زمانی که موج اول کودتا شکست خورد، همراه با شاه از رامسر به عراق و سپس ایتالیا گریخت و چند روز بعد ناباورانه پس از سقوط دولت مصدق به ایران بازگشت. زندگی زناشویی ثریا با شاه دوام چندانی نداشت. چند سال پس از این ازدواج، مطابق با آزمایش‌های پزشکی مشخص شد که او نمی‌تواند با شاه صاحب فرزند شود و به این ترتیب سلطنت ایران بی‌ولیعهد می‌ماند. با وجود رابطه عاشقانه‌ای که میان او و شاه برقرار بود، سرانجام ازدواج آنان به جدایی انجامید.

ازدواج و جدایی‌ای که به یک درام سیاسی‌ عاشقانه تبدیل شد. ثریا از زمان ازدواج با شاه، به دلیل زیبایی منحصربفردش مورد توجه گسترده مطبوعات داخلی و خارجی بود. تصویر او بارها روی جلد مجلات و روزنامه‌های غربی به‌عنوان ملکه ایران رفته و شهرتش جهانی شده بود. او در زمانی به دربار ایران راه یافت که دوره بهار مطبوعات بود. در آن دوران، ده‌ها روزنامه و مجله برای فروش بیشتر، عکس‌های نویسنده کتاب کاخ تنهایی را چاپ می‌کردند و اخبار سفرها و دیدارهایش را بازتاب می‌دادند. ثریا برای شاه محبوبیت آورده بود اما شاه ولیعهد می‌خواست و همین باعث پایان این ازدواج شد.

خاطرات اعضای خانواده‌های سلطنتی، به‌خصوص زنانی که به دلایلی همچون طلاق از دربار شاهی رانده می‌شوند، همواره مورد توجه افکار عمومی و علاقه‌مندان به تاریخ شخصیت‌ها بوده است. حتما نمونه پرسروصدای دایانا، همسر سابق ولیعهد انگلستان را به خاطر دارید. خاطرات اعضای جداشده از خانواده‌های سلطنتی که دریچه‌ای است به اندرونی کاخ‌ها، همیشه علاقه‌مندان خاص خودش را دارد. ثریا اسفندیاری نیز از این گروه جدا نمانده است. او خاطراتش را در کتاب کاخ تنهایی، در سال ۱۹۹۱ میلادی منتشر کرد.

خاطرات ثریا را می‌توان نمونه‌ای موفق از «سایه‌ نویسی» نیز دانست. چنانچه خانم اسفندیاری در مقدمه کتابش شرح داده، او این خاطرات را به کمک لویی والانتن از روزنامه‌نگاران فرانسوی نوشته است. این روشی رایج در نوشتن خاطرات است که صاحب خاطرات، کتابش را با همکاری و کمک یک نویسنده تهیه می‌کند. آن نویسنده را اصطلاحا «سایه‌نویس» می‌نامند.

اگرچه ثریا یک ملکه با علایق و کنش‌های سیاسی نبود اما خاطرات ثریا یا به عبارت دیگر سایه‌نویسی آقای والانتن برای ملکه سابق ایران، خالی از اطلاعات مفید درباره تاریخ سیاسی ایران نیست. کتاب کاخ تنهایی به‌خصوص برای شناخت بهتر از شخصیت محمدرضا پهلوی و روان‌شناسی شخصیت او و همچنین وقایع دوران زمامداری دکتر مصدق و کودتای مرداد۱۳۳۲ منبعی قابل ارجاع است.

نقد کتاب کاخ تنهایی pdf

کتاب کاخ تنهایی اثری به قلم، ملکه‌ی دوم ایران است که آن را با همکاری لویی والانتن به رشته‌ی تحریر در آورد. ثریا دختر خلیل خان از ایل بزرگ بختیاری بود و ترکیب چهره‌ی پدری بختیاری و مادری آلمانی، به او چهره‌ای زیبا و متفاوت بخشیده بود. او در جشن سفارت ایران در انگلیس با شمس پهلوی که به دنبال عروسی برای برادرش، محمدرضا بود، آشنا شد. شاه از عکس او استقبال کرد و ثریا که آرزوی بازی در سینما و حضور در هالیوود را داشت، درست مانند پرنسسی که پایش را از قصه‌ها بیرون گذاشته، با لباس عروسی در کاخ شاه ظاهر شد.

پادشاه شدیدا شیفته‌ی عروس جدیدش بود اما مشکلات زیادی در انتظار ثریا و محمدرضا بود. بسیاری از تجار و بازرگانان موظف بودند هدایایی را برای جشن عروسی شاه که حسابی تدارکش را دیده بود و خوراک و نوشیدنی‌هایش را از بلژیک سفارش داده بود، به تهران روانه کنند. اما هنوز زمان زیادی از عشق شاد و رویایی آنها نگذشته بود که سلطنت بار دیگر خود را با بحران جانشینی روبرو دید.

ثریا اسفندیاری نتوانست هیچ فرزندی اعم از دختر و پسر برای شاه بیاورد و همزمان شدن نازایی همسر دوم محمدرضاشاه با حوادثی مانند مسئله نفت و کودتای 28 مرداد، پایه‌های سلطنت او را متزلزل ساخته بود. شاه تا یک سال پس از کودتای 28 مرداد 1332 مسئله بچه دار نشدن را جدی نگرفته بود اما پس از آن همراه ثریا برای درمان به آمریکا سفر کرد. با این حال، چند پزشک بعدا پادشاه را متقاعد کردند که ثریا نمی تواند ولیعهدی برای او به دنیا بیاورد و در اسفند 1336 شاه و ثریا طلاق خود را اعلام کردند. کتاب کاخ تنهایی جزییات این اتفاقات را از دید ملکه‌ی سابق ایران دربردارد.

ثریا اسفندیاری مدتی در ایتالیا زندگی کرد و با یک کارگردان ایتالیایی زمینه‌های یک زندگی مشترک را آغاز کرده بود که او نیز در حادثه‌ای هواپیمایی درگذشت. ثریا 3 آبان 1380 در سن 69سالگی بر اثر سکته مغزی در پاریس درگذشت و او رادر قبرستانی در مونیخ آلمان دفن کردند.

 اهمیت کتاب کاخ تنهایی pdf تنها به خاطر سبک نگارش و خاطرات بودنش نیست، بلکه بیان آن دارای یک رنگ “سور رئال” می باشد به عبارت بهتر خاطره در درون یک خاطره بیان می شود.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1362 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کاخ تنهایی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *