روانکاوی لئوناردو داوینچی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
روانکاوی لئوناردو داوینچی (nbookcity.com)

دانلود کتاب روانکاوی لئوناردو داوینچی

کتاب روانکاوی لئوناردو داوینچی در شش فصل نوشته شده است که در ادامه‌ی یکدیگر هستند و نمی توان کتاب را به صورت بخش بخش و مجزا خواند.

زیگموند فروید در این فصل‌ها به تدریج به روایت و تشریح شخصیت داوینچی می پردازد و شبیه به یک استاد دانشگاه که با یافتن نمونه‌ای اقدام به تشریح آن برای دانشجویانش می کند، داوینچی را با توجه به ویژگی‌های جذاب و قطعا یادداشت‌های بسیاری که داوینچی از تفکرات خود برجای گذاشته است نمونه‌ای ارزشمند جهت تشریح یافته است.

خلاصه کتاب

فروید در بخش اول کتاب روانکاوی لئوناردو داوینچی به مبحث واپسزدگی یا سرکوب می پردازد که به عنوان یکی از سازوکارهای دفاعی انسان بشمار می رود: برای کنار آمدن با اضطراب که در عین حال دردناک است من (ego) باید چند نوع واکنش دفاعی را پرورش دهد که مهم‌ترین آنها واپسزدگی است. در واپسزدگی، من انرژی خود را بسیج می کند و افکار ناخوش‌آیند را بر نهاد (id) می راند. خاطره‌ای ناخوش‌آیند یحتمل آنجا می ماند. در بخش دیگر فروید به مسئله والایش غرایض سرکوب شده می پردازد که در روانکاوی به معنای ارضاء تکانه‌ای است که هدف آن حفظ شده، اما موضوع آن از صورت قابل اعتراض از دیدگاه اجتماعی به صورت موضوعی با ارزش والا تبدیل شده است.

فروید در کتاب روانکاوی لئوناردو داوینچی به بحث در خصوص رؤیای کودکی داوینچی می پردازد، رؤیایی که به زعم او کلید شناخت لئوناردو و آثار او را به دست می دهد. در این رؤیا لئوناردو سوار بر بال خیال و در دورانی که فاصله او از حیث زمانی با دوران کودکی‌اش محل تأمل است، به طرح مسئله‌ای می پردازد که فروید روانکاو آن را نمونه‌ای ژرف برای تحقیق می‌داند و همچنین روانکاو را قادر می سازد تا در فحوای آن بستری مناسب برای تحلیل روانکاوانه بیابد. فروید در ابتدا می‌کوشد تا با طرح رؤیای کرکس لئوناردو به ژرفنای افکار او دست یابد تا بتواند به بررسی اتهاماتی که برخی از همعصرانش به وی نسبت داده‌اند بپردازد.

او شکل‌گیری این رؤیا را وامدار موارد مختلفی می‌داند. گذران دوران کودکی بدون حضور پدر و با مادری فقیر و محجور، مادری که با بوسه‌های آتشین خود پسر را در جای همسر از دست رفته خویش نهاد، موجب شد تا افکار و رفتارهای شهوانی در کودک زودهنگام آهنگ فعالیت ساز کنند و از آن روی که رشد همزمان افکار شهوانی و رشد اندامی صورت نپذیرفت کودک ناچار شد تا آن را والایش کند، از نیروی عظیم آن در خلق آثار هنری بی‌شماری بهره گیرد، آثاری که در عین هنری بودنشان از افکار ناهوشیار خالقشان نیز بهره‌ور بودند که تنها دید روانکاوانه فروید را بدان راه بود.

بخشی از متن کتاب

استحاله نیروی محرک روانی به اشکال متفاوتی از فعالیت‌ها یحتمل به همان اندازه ناچیز، بدون هیچ کاستی، همانقدر قابل تغییر است که نیروهای فیزیکی. مثال لئوناردو به ما می‌آموزد که چه تعداد چیزهای دیگر را باید در اين فرایندها دنبال کرد. عدم عشق ورزی تا پیش از احراز دانش کامل از شی مورد علاقه متضمن وقفه‌ای است که زیان‌آور است. هنگامی که شخص در نهایت به شناخت دست پیدا می‌کند. به واقع نه عشق می ورزد و نه متنفر می شود؛ در ورای عشق و نفرت باقی می ماند.

در عوض عشق ورزیدن، تحقیق کرده است. یحتمل از اين رو است که زندگی لئوناردو در مقایسه با هنرمندان و مردان بزرگ زمان خویش بسیار تهی‌تر از عشق بود. به نظر می‌رسد که امیال طوفانی از جنس سوزان و روح لرزان که در تحت آن دیگران بهترین دوران زندگانی خود را تجربه می کنند، وی را ترک گفته است.

همچنان هنگامی که نظر لئوناردو را دنبال می کنیم به نتایج دیگری دست می یابیم. به جای عمل و تولید شخص تنها به تحقیق می‌پردازد. او که شروع به درک عظمت جهان و نیازهایش می‌کند به زودی وجود ناچیز خود را به دست فراموشی می‌سپارد. هنگامی که مورد تحسین قرار می‌گیرد و به واقع خاضع می‌گردد. به راحتی فراموش می کند که خود نیز جزئی از این نیروی زندگی است. و درحد شخصیت خود این حق را دارد که تلاشی به جهت تغییر جریان اساسی مقدر جهان نماید. جهانی که در آن  وجودی ناچیز کم شگفت انگیزتر از وجودی بزرگ نیست.

نقد کتاب روانکاوی لئوناردو داوینچی

کتاب روانکاوی لئوناردو داوینچی تحلیل زندگی داوینچی هنرمند برجسته عصر رنسانس ایتالیا و جهان به همراه ۳۰ تصویر از نقاشی های وی از زبان زیگموند فروید می باشد. داوینچی را کهن‌الگوی «فرد رنسانسی» دانسته‌اند. وی فردی بی‌نهایت خلاق و کنجکاو بود. او نظریات خود را در مجموعه یادداشتهایی که بالغ بر هزاران صفحه می باشند، ثبت کرده است. او طرحهای مبتکرانه‌ای را برای ساخت سلاحهایی مانند توپ‌های بخار، ماشین‌های پرنده و ادوات زرهی ارائه کرده بود، هرچند که بسیاری از آنها هرگز ساخته نشدند.

داوینچی اولین طراح هواپیما و صدها اثر معماری دیگر به‌شمار می‌رود. یکی از طرح‌های ابتکاری او لباس غواصی و زیر دریایی جنگی است. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت داوینچی معروف است، کیلومتر شمار و چیزهای دیگر را طراحی یا اختراع کرد و با استفاده از خط معکوس برای طراحی‌های خود یادداشت‌هایی را نوشته است، که آنها را فقط در آینه می‌توان خواند. شهرت جهانی داوینچی بیشتر به‌خاطر نقاشی‌های شام آخر و مونالیزا است.

تعداد بازدید: 843 بار

Sigmund%20Freud%20 %D8%B2%DB%8C%DA%AF%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AF%20%D9%81%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF 4

عنوان کتاب: روانکاوی لئوناردو داوینچی

نویسنده: زیگموند فروید

مترجم: پدرام راستی

تعداد صفحات کتاب: 71 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب راز به قلم راندا برن است و احتمالاً شما هم نام آن را شنیده‌اید. کتابی که در باب قانون جذب و رسیدن به آرزوها و اهداف شما راهنمایی‌تان می‌کند. کتابی که در سال 2006 به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب تابستان و پاییز سال شناخته شد و مخاطبین بسیاری داشت.
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 39312
تعداد آدم های بدقلق و ناسازگار در جهان کم نیست. افرادی که ممکن است به هر شکلی با زبان کنایه یا طعنه به ما نیش بزنند یا شروع به فریاد کشیدن کنند و از حمله‌ی زبانی لذت ببرند. در مقابل عده‌ای از افراد هستند که...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3732

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *