شاید عروس دریایی

آخرین ویرایش: 11 ماه قبل
شاید عروس دریایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب شاید عروس دریایی

کتاب شاید عروس دریایی، اولین رمان آلی بنجامین است که نوجوانان از خواندنش لذت خواهند برد و بزرگترها درکش خواهند کرد:

  • اگر موجودی زهر داشته باشد، دلیل بر بد بودن آن نیست، زهر نوعی دفاع از خود است و وقتی موجودی بیشتر زهر دارد، باید آنرا بیشتر ببخشیم؛ چون نیاز بیشتری به آن زهر دارد…
  • خداحافظی یک کلمه جادویی نیست، هیچ راه از پیش تعیین شده ای برای خداحافظی با کسی که دوستش داری وجود ندارد، خداحافظی به ما برای زندگی جدید، یک فرصت می‌دهد و آن چیز مهم، این است که بخشی از کسی را که دوست داری برای همیشه درونت نگه داری!

آلی بنجامین در خانه‌ای قدیمی در اطراف نیویورک بزرگ شد؛ خانه‌ای که دیگران اعتقاد داشتند محل رفت‌ و آمد اشباح است. وقتی بچه بود، با حشرات و قورباغه‌ها سرگرم بود. این داستان را هم از آنجا که او خیلی دلبستهٔ طبیعت بود، نوشته است.

خلاصه کتاب

در کتاب شاید عروس دریایی، دو دوست صمیمی به نام‌های فرنی و سوزی به قدری به هم نزدیک بودند که می‌توانستند مدت‌ها در مورد همه چیز با هم صحبت کنند، اما درست زمانی که سوزی به فرنی دلایلی با هم قهر بودند اتفاقی غیرمنتظره و تلخ برای فرنی رخ داد؛ او با وجود اینکه شناگر قابلی بود در دریا غرق شد.

سوزی با بهت، کنجکاوی و انبوهی از سؤالات مواجه شد؛ او باورش نمی‌شد که غرق شدگی علت واقعی مرگ فرنی باشد؛ به همین دلیل عقب نشینی نکرد و طرحی برای اثبات چیزی که در ذهنش می‌گذشت تهیه کرد. حتی اگر برای این کار لازم به سفر به دور دنیا باشد، سوزی می‌خواست حقیقت را کشف کند؛ سفر عجیب و احساسی او، به جستجو در معنای زندگی، مرگ و شگفتی‌های جهان هستی ختم می‌شود.

الی بنجامین در اولین رمانش به نوجوانان این نکته‌ی اساسی را یادآور می‌شود که همیشه می‌توان در زندگی عشق و امید را پیدا کرد. در کتاب شاید عروس دریایی سوزی غمگین است چون فرنی یک دوست فوق العاده بود که می‌توانستند با هم از همه چیز و همه کس حرف بزنند. همه چیزهایی که دیگران آنها را درک نمی‌کردند! سوزی پر از اندوه و سوال است اما این سوالات او را به حقیقتی می‌رساند که زندگی‌اش برای همیشه تغییر می‌کند!

نکوداشت‌های کتاب

  • رمان الی بنجامین به شکلی غیرعادی خوب و راضی کننده است.
  • اثری فوق العاده خوش ساخت و پراحساس.
  • یادآور آثار جنیفر ال هولم و شارون کریچ، کتاب شاید عروس دریایی نمونه‌ای درخشان از فراز و نشیب‌های ابتدای نوجوانی است.

بخشی از متن کتاب

بعد از ارائه گزارش علوم، همه مِدوسا صدایم می‌زدند. تمام آن روز به همین شکل گذشت؛ اما این ماجرا فقط به روز ارائه گزارش ختم نشد و دوباره فردای آن روز تکرار شد. این موضوع یکی از دلایلی بود که تصمیم گرفتم ناهارها را با خانم ترتن بگذرانم. دم در ایستادم و گلویم را صاف کردم. او که انگار خوشحال بود، گفت: «اه سوزی! بیا تو.»

صندلی دیگری را پشت میزش قرار داد و به آن اشاره کرد. وقتی می‌نشستم پرسید: «چطوری؟» به کفش هایش نگاه کردم؛ چکمه های چرمی قهوه ای که تقریباً کهنه شده و پشتشان کمی باز شده بود. کفش‌های پرکار و ماجراجویی به نظر می‌آمدند، از آن کفش‌ها که صاحب‌شان را هرجایی می‌برند. سالن بیرون از اتاق را مانند صحرایی تصور کردم که پُر از دشمن است و خانم ترتن قرار است، دنیا را نجات بدهد.

او گفت: «سوزی، تو دانش آموز خیلی خوبی هستی ولی من نگرانتم. با بعضی از معلمای قبلیت حرف زدم و اونا گفتن رفتارات تغییر کرده. تغییر طبیعیه، همه تغییر میکنن ولی من میخوام مطمئن شم که خوبی. هستی؟» همان طور که به چکمه هایش نگاه می‌کردم سرم را تکان دادم. گفت: «خوبه از اینکه خوبی خوش حالم.» اما انگار قانع نشده بود.

مدتی به سکوت گذشت و بعد او موضوع بحث را عوض کرد: فکر کنم خیلی به علوم علاقه داشته باشی، درست نمیگم؟ به حرفش فکر کردم. از خیلی چیزهایی که او به ما نشان داده بود و خودم در اینترنت دیدم، خوشم می آمد. از تکرار الگوها در این جهان خوشم می‌آید. اینکه منظومه شمسی شبیه یک اتم است، یا وقتی از فضا به رشته کوه عظیمی نگاه میکنیم، مثل برگ سرخی است که با برف پوشانده شده.

از فکر اینکه سه میلیون حشره در یک ماه از تابستان بالای سرم پرواز میکنند یا اینکه در یک سانتیمتر خاک، میلیونها گونه مختلف وجود دارد، شگفت زده می‌شوم. اینها باعث میشود احساس کنم همیشه می‌توان چیزهای جدیدی کشف کرد. از اینکه آن بیرون چیزهای زیادی برای شناخته شدن منتظرمان هستند، خوش حالم…

نقد کتاب شاید عروس دریایی

رمان شاید عروس دریایی، اثری جالب و قابل توجه در بخش نوجوان است. این کتاب کاملا بر اساس نظریه ی معروف پنج مرحله ی اندوه ساخته شده و در آخر به خوبی می‌تواند به نتیجه برسد و منظور خودش را بیان کند. با وارد کردن عروس دریایی ها به داستان یک حس جذابی را تجربه خواهید کرد.

کتاب حاضر از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز، رمانی خیره‌ کننده در مورد دوستی، غم، امید و زندگی است. این اثر که تحسین گسترده‌ی منتقدان را برانگیخت، داستان دختری به نام سوزی را به تصویر می‌کشد که غرق شدن بهترین دوستش را در دریا باور ندارد و به دنبال علت واقعی مرگ او شروع به جستجو می‌کند.

پیام داستان این است که: با بعضی از اتفاقات فقط باید کنار آمد؛ پیگیری و درگیر کردن بیش از حدِ خودمان، فقط شرایط را سخت‌تر می‌کند. نوجوانان بالای دوازده سال مخاطبان این کتاب‌اند. برخی از افتخارات این اثر به شرح زیر است:
  • نامزد نهایی جایزه کتاب ملی نوجوانان در سال 2015
  • نامزد جایزه گودریدز در سال 2015
  • نامزد جایزه Keystone در سال 2017
  • نامزد جایزه کتاب نوجوانان Rhode Island در سال 2017
  • نامزد جایزه دوروتی کانفیلد فیشر در سال 2017
  • از پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های نیویورک تایمز

در مجموع کتاب شاید عروس دریایی، داستان لذت‌بخش و جذابی دارد و می‌تواند احساسات مخاطب را برانگیزد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 634 بار

Ali%20Benjamin%20 %D8%A7%D9%84%DB%8C%20%D8%A8%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86

عنوان کتاب: شاید عروس دریایی

(عروس دریایی)

جزو پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز

نامزد جایزه ی ملی کتاب آمریکا

نویسنده: الی بنجامین

مترجم: آرزو قلی زاده

تعداد صفحات کتاب: 181 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.17 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این داستان، ماجرای چند رخداد است که زندگی دو دلداده را حسابی به هم می‌ریزد. کتاب سال سیل، غیر از عشق و حوادث عجیب، پیویسته یادآور خاطره یک سیل وحشتناک در چند سال پیش نیز است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 229
این رمان، آکنده از رنگ و احساسات سرد و دربرگیرنده ی درون مایه های عظیمی مثل وفاداری، خانواده، شرافت و جنگ است و همانند تکه ای گمشده از یک تراژدی یونانی، در آسمان ادبیات فرانسه می...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 103

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *