بازگشت پنهانی به شیلی

آخرین ویرایش: 11 ماه قبل
بازگشت پنهانی به شیلی (nbookcity.com)

دانلود کتاب بازگشت پنهانی به شیلی

کتاب بازگشت پنهانی به شیلی داستان پردازی فوق العاده خوبی دارد و به خوبی حال و هوای تاریک زندگی مردم شیلی در زمان حکومت پینوشه را نشان می‌دهد.

اوایل سال 1985 میگل لیتین، فیلمساز شیلیایی که نامش در فهرست 5000 تبعیدی مطلقاً ممنوع الورود به کشور ثبت بود، با تردستی و هیأت مبدل، شش هفته را در شیلی به‌سر برد. او یکصد هزار پا فیلم درباره اوضاع کشورش، پس از گذشت دوازده سال از استقرار دیکتاتوری نظامی، تهیه کرد. وی با یک گذرنامه جعلی وارد شیلی شد. گریمورهای هنرمند چهره‌اش را به‌کلی تغییر داده بودند و او به سبک و سلوک یک «تبلیغات‌چی»ی اروگوئه‌ای موفق لباس می‌پوشید و تکلم می‌کرد.

لیتین با حمایت «گروه‌های مقاومت زیرزمینی» طول و عرض کشورش را درنوردید و سه گروه فیلمساز اروپایی و همچنین شش گروه فیلمساز جوان وابسته به گروه‌های مقاومت در شیلی را سرپرستی و کارگردانی کرد. این گروه‌های فیلمساز حتی از داخل دفتر خصوصی پرزیدنت پینوشه فیلمبرداری کردند. آنچه به دست آمد فیلمی چهار ساعته برای پخش از تلویزیون و یک فیلم سینمایی دوساعته بود که اکنون نمایش آن در سراسر جهان آغاز شده است.

خلاصه کتاب

کتاب بازگشت پنهانی به شیلی از نظر ماهیت و روش آشکار‌سازی‌اش ظاهراً، شمه‌ای است از یک گزارش، اما در واقع چیزی است برتر از آن: بازسازی عاطفی یک ماجرا که تأثیر نهایی آن بدون چون‌ و چرا بسی درونی‌تر و تکان‌ دهنده‌تر از قصد اصلی – و کاملا آگاهانه‌ی – [فیلمساز] در ساختن فیلمی بود که خطرهای ناشی از قدرت نظامی را به سخره گرفت. لیتین خود چنین گفت:

«این اقدام شاید قهرمانانه‌ترین کار در زندگی‌ام نبوده است، اما با ارزش‌ترین است.» بله هست؛ و عظمتش نیز در همین نهفته است. کتاب بازگشت پنهانی به شیلی درباره میگل لیتین، یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان آمریکای لاتین است که در دوران حکومت نظامی به شیلی بازگشت. او در تصمیم شجاعانه با قیافه‌ای مبدل وارد شیلی شد تا زندگی مردم تحت سلطه دیکتاتوری پینوشه را به تصویر بکشد و آزادی خواهان ملت را به جهام معرفی کند.

کسانی که با وجود سرکوب و دستگاه مخوف امنیتی پلیس به رسالت مبارزاتی خود در راه تغییر وضع موجود ادامه می‌دادند. گابریل گارسیا مارکز چنان تحت تاثیر این سفر میگل لیتین قرار گرفته بود که تصمیم گرفت تجربیات این سفر را کتابی کند و نکته جالب این که پس از انتشار کتاب در فوریه ۱۹۸۷، دولت اذعان کرد هزاران نسخه از آن را مصادره کرده و در شهر «والپارایزو» سوزانده است.

این اثر مارکز نیز مانند گزارش یک آدم ربایی ردپایی از رئالیسم جادویی دارد. مارکز در کتاب بازگشت پنهانی به شیلی در قامت یک خبرنگار خیالی کوشیده است تا از جنایتی سیستماتیک پرده بردارد. جنایتی که تمام رسانه‌های وقت در برابر آن سکوت کردند.

بخشی از متن کتاب

محل اقامت اصلی نرودا خانه‌ای واقع در خیابان مارکز دلاپلاتا در سانتیاگو بود. او چند روز پس از کودتا در اثر بیماری مزمن سرطان خون، که رنج و اندوه آن را تشدید کرد در آن خانه درگذشت. خانه به وسیله سربازانی چپاول شد که تمامی کتاب‌های او را در آتشی که در باغ افروختند، سوزاندند. نرودا با پول جایزه نوبل، جایی را که زمانی اصطبل قصری در نرماندی بوده و به صورت خانه‌ای مسکونی – واقع در کنار حوضی بزرگ، پر از نیلوفرهای آبی درآمده بود – خریداری کرد.

خانه دارای سقفی بلند همچون طاق‌های قوسی کلیسا بود و نور از پنجره هایی با شیشه‌های رنگین به درون می‌تابید و با رنگ‌های مشعشع شاعر را در حالی که بر بستر نشسته و دوستانش را به حضور پذیرفته بود، رنگ آمیزی می کرد. او حتی یک سال در آن خانه زنده نماند تا از آن لذت ببرد. خوانندگان آثار نرودا خانه او را در «جزیره سیاه» با هنر شاعری اش مربوط میدانند. ستایشگران شاعر در میان نسل نوین که وقتی او زنده بود بیش از هشت سال سن نداشتند، مدام در آنجا گرد می آیند.

آنها از سراسر دنیا به آنجا می آیند تا طرحی از قلب‌ها همراه با حروف اول نام‌هایشان و همچنین پیام‌هایی از عشق را بر نرده هایی که درب ورودی خانه را مسدود کرده اند، ترسیم کنند یا بنگارند. بیشتر این نوشته ها درعین حال که متنوع اند، دارای مضمون واحدی می‌باشند: «خوان و روزا از طریق پابلو یکدیگر را دوست دارند». «پابلو، سپاسگزاریم که عشق را به ما آموختی. میخواهیم همانقدر که تو عاشق بودی، عاشق باشیم.»

نوشته ها و شعارهای دیگری هم هستند که مأموران قادر نیستند از نوشتن آنها جلوگیری و یا آنها را پاک کنند. از جمله ژنرالها، «عشق هرگز نمی میرد.». «آلنده و نرودا زنده اند.» «یک لحظه تاریکی قادر نیست ما را کور کند». این پیامها و شعارها در نقاطی که هرگز انتظار نمی‌رود، نوشته شده‌اند و تمامی نرده ها این احساس را القاء می کنند که به سبب کمبود جا نوشته های چندین نسل در هم شده اند.

اگر کسی حوصله میداشت این امکان بود که تمام اشعار پابلو نرودا را از میان شعرهای پراکنده ای که به یاری ذهن عشاق و دوست‌دارانش بر نرده ها نوشته شده بودند، گردآوری و مجدداً تدوین کرد. هر ده یا پانزده دقیقه ای که زلزله ای شدید زمین را می لرزاند، گویی آن کلمه ها جان می گرفتند. نرده ها میرفت تا از زمین کنده شود؛ چوبها در محل اتصال ترک می خوردند؛ و صدای جرینگ جرینگ ظروف شیشه ای و فلزی که گویی در قایقی سرگردان در امواج برهم می خورند به گوش می‌رسید…

نقد کتاب بازگشت پنهانی به شیلی

کتاب بازگشت پنهانی به شیلی دربردارنده ی تجربه های حاصل از بازگشت دوباره ی کارگردان و فیلم نامه نویس مشهور اهل شیلی به زادگاهش در دوران حکومت ظالمانه و جنایت کارانه ی ژنرال پینوشه است. تجربیاتی که در قالب داستان گردآوری شده اند و زندگی و تلاش ملتی آزادی خواه را به تصویر می کشند. گابریل گارسیا مارکز درباره این اثر چنین گفته است:

اوایل سال 1986، هنگامی‌که در مادرید میگل لیتین به من گفت کاری کرده کارستان و اینکه چگونه آن را به انجام رسانده است، دریافتم که در پس فیلم او فیلم دیگری وجود دارد که شاید هرگز ساخته نشود. بنابراین او به یک بازجویی طاقت‌فرسا، که از آن حدود هجده ساعت نوار تهیه شد، تن در داد. این گفت‌وگو حاوی یک ماجرای انسانی کامل، با همه‌ی مضامین حرفه‌ای و سیاسی‌اش بود که من آن را در ده فصل خلاصه کرده‌ام.

برخی از نام‌ها عوض‌شده است و بسیاری از مکان‌ها و شرایطی که در آن حوادث رویداده است تغییر یافته‌اند تا کسانی که به نوعی درگیر ماجرا بوده‌اند و هنوز در شیلی به‌سر می‌برند در امان باشند. ترجیح دادم سرگذشت میگل لیتین را به زبان «اول شخص» نقل کنم تا لحن شخصی – و پاره‌ای از اوقات محرمانه – او را، بدون افزوده‌های نمایشی و یا خودنمایی تاریخی از جانب خودم، محفوظ بدارم.

بدیهی است که شیوه تدوین متن نهایی از آن من است، زیرا صدای یک نویسنده تبادل‌پذیر نیست، به‌ویژه هنگامی که ناگزیر است تقریباً 600 صفحه را در کمتر از 200 صفحه بگنجاند. با وجود این، کوشیده‌ام اصطلاحات شیلیایی را به همان صورت اصلی قید کنم و در همه‌ی موارد، شیوه‌ی تفکر راوی را، که همیشه هم با نحوه‌ی اندیشیدن من سازگار نیست، مطمح‌نظر قرار بدهم.

واقعی بودن داستان بازگشت پنهانی به شیلی، خودش آموزنده‌ است و نکات خیلی مهمی در مورد حکومت‌ها به مخاطب ارائه می‌کند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 158 بار

Gabriel%20Garc%C3%ADa%20M%C3%A1rquez%20 %DA%AF%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%20%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%A7%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B2 01

عنوان کتاب: بازگشت پنهانی به شیلی

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1982

مترجم: محمد حفاظی

تعداد صفحات کتاب: 135 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.19 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

رمان طاعون پس از «سه گانه پوچی» کامو، یعنی کتاب‌های «بیگانه»، «کالیگولا» و «افسانه سیزیف» که هر سه در مورد پوچی زندگی و بی معنایی زندگی انسان‌ها بودند نوشته شد.
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 15034
زندگی کردن را باید از شهدا یاد گرفت. شخصیت شهید مهدی زین‌‌الدین فوق العاده دوست داشتنی و زیباست. با خواندن زندگینامه های شهدا؛ اخلاق، وجدان، پاکدینی و ایثار را به صورت عملی و میدانی آموزش می بینید...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 565

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *