اقتصاد برای همه

آخرین ویرایش: 6 ماه قبل
اقتصاد برای همه (nbookcity.com)

دانلود کتاب اقتصاد برای همه

کتاب اقتصاد برای همه به صورت پرسش و پاسخ، خیلی روان و ساده موضوعات و مفاهیم اقتصادی را بیان کرده است.

این کتاب با تشریح مفاهیم اقتصادی به طور کلی جهان بینی شما رو عوض خواهد کرد، به دروغ های رسانه در مورد مسائل اقتصادی پی خواهید برد و باعث بهتر شدنِ تفکر نقادانه شما در مورد مسائل اقتصادی خواهد شد. برای شروع یادگیری در زمینه اقتصاد این کتاب را توصیه می‌کنیم.

یکی از اهداف اصلی کتاب اقتصاد برای همه، آموزش مهارت‌ها و کاربرد مفاهیم اقتصادی در عرصه‌ی زندگی واقعی به شیوه‌ای جذاب و کاربردی است. تمامی فصل‌های آن به صورت پرسش و پاسخ ارائه شده‌ است.

نویسنده علاوه بر طرح مهمترین مفاهیم اقتصادی با بیانی شیوا و روان، به کاربردی بودن مباحث نیز توجه ویژه‌ای داشته و محتوای آموزشی را به گونه‌ای ارائه داده است که مخاطب قادر باشد آن را در زندگی روزمره به کار بگیرد.

خلاصه کتاب

اقتـصاد قبل از آنکه مجموعه‌ای از واقعیت‌ها باشد، تکنیک و روشی برای فکر کردن است. کتاب اقتصاد برای همه نوشته لورنس آفیسر سعی می‌کند اطلاعات کاملی از این علم در اختیار خواننده غیر متخصص بگذارد. آشنایی با مفاهیم بنیادین اقتصادی، یعنی آشنایی با هنر انتخاب و تصمیم‌گیری صحیح در زندگی شخصی، و نیز آشنایی با عوامل مختلف اقتـصادی و تأثیر آن بر روند کلی اقتصاد و جامعه.

بنابراین دانش اقتصادی نه تنها در امور اقتصادی بلکه در تمامی عرصه‌ها و ابعاد زندگی فردی و اجتماعی قابل استفاده است. بر همین اساس، آموختن علم اقتصاد برای تمامی افراد ضرورت دارد. در این کتاب تشریح مفاهیم اقتـصاد کلان به زبان ساده و روان بیان شده است. بسیاری از افراد دوست دارند که از بحث‌ های اقتصادی که در رسانه‌ها در می گیرد سر در آورند، دوست دارند معنای آمار و ارقام اقتصاد کلان را بفهمند و دلالت آن را در زندگی روزمره شان متوجه شوند.

تاکنون کتابی که به شکل  رضایت بخشی به این افراد در جهت تحقق این هدف یاری رساند وجود نداشت. کتاب‌های اقتـصادی یا بسیار پیچیده و فنی هستند و یا کتاب‌های مقدماتی‌اند اما معطوف به اقتصاد کشورهای غربی و خصوصا آمریکا نوشته شده اند و خواننده حتی اگر حوصله  کند که فرمول‌ها و نمودارهای آن را بفهمد ربط آن مطالب را به وضعیت اقتصاد ایران و مباحث روز در نمی یابد. فهرست فصل های کتاب اقتصاد برای همه به شرح ذیل است:

  • سیاست های معطوف به رشد اقتـصادی
  • سیاست پولی ناظر بر نرخ بهره
  • سیاست پولی ناظر به مهار تورم
  • سیاست ارزی
  • سیاست های ناظر بر کاهش مداخلات دولت
  • سیاست های ناظر بر ایجاد رقابت و انحصارزدایی
  • سیاست مالی
  • سیاست های تجاری
  • سیاست های معطوف به اشتغال
  • سیاست های معطوف به تحقق عدالت اجتماعی

بخشی از متن کتاب

در کتاب اقتصاد برای همه می‌خوانیم: برای دستیابی به یک هدف مشوق‌ها اثربخشی بیشتری دارند یا جریمه ها؟ پاسخ: برای واداشتن یک شخص به تلاش بیشتر هم می‌توان به او وعده ی پاداشی در ازای انجام درست تعهدات داد و هم می‌توان او را تهدید به مجازات در صورت عدم اجرای صحیح تعهدات کرد. مثال‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد. برای اینکه بنگاهها به کاهش آلودگی ترغیب شوند، دولت می‌تواند در صورت انجام این کار به آنها یارانه بدهد یا اینکه از آنها در صورت انجام ندادن این کار مالیات بگیرد.

برای اینکه افراد از کشیدن سیگار دست بکشند، دولت میتواند روی سیگار مالیات وضع کند یا به ترک کنندگان سیگار یارانه بدهد. اگر دانش آموز غیبت کند میشود او را بازخواست کرد یا اگر سر کلاس حاضر شود به او بستنی داد. برای جلوگیری از تصادفات، از رانندگان دارای سابقه ایجاد تصادفات حق بیمه ی بالایی دریافت کرد اما از رانندگانی که چنین سابقه ای ندارند حق بیمه ی کمی دریافت نمود.

برای افزایش تولید محصولات داخلی، دولت میتواند بر واردات کالاهای خارجی تعرفه وضع نماید یا به تولید محصولات داخلی یارانه بدهد… اینکه از میان مشوق و جریمه کدامیک مورد استفاده قرار بگیرد، دارای منطق خاصی است. اگر هدف کاهش میزان چیزی باشد (کشیدن سیگار، کاهش جمعیت، کاهش غیبت کلاسی، کاهش تلفات رانندگی و غیره) آنگاه یک بازدارنده مؤثرتر خواهد بود. اگر هدف افزایش در میزان چیزی باشد آنگاه مشوق اثر بخشی بیشتری خواهد داشت… (ص 146 – اقتصاد برای همه)

ایران طی نیم ‌قرن گذشته تحولات سیاسی عجیبی را تجربه کرده است؛ انقلاب، جنگ، کودتا، جنگ داخلی، اصلاحات، پوپولیسم و … . متاسفانه اقتصاد ایران مصون از این تحولات نبوده و به تبع این تحولات اقتـصاد ایران نیز نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. شاید یکی از مهم‌ترین نقاط افتراق اقتـصاد ایران از اقتصادهای پیشرفته بی‌ثباتی شدید باشد.

در کشورهای پیشرفته سیاست‌ گذاران اقتصادی تلاش می‌کنند تا محیط باثباتی در عرصه کلان ایجاد کنند و در سطح خرد رقابت را تشدید کنند. در چنین شرایطی تخصص‌هایی که تلاش می‌کنند فرآیند تولید و اداره یک بنگاه را بهینه کنند بی‌معنی و بدون توجیه می‌شوند چرا که دغدغه اصلی مدیران بنگاه نه بهینه کردن فرآیند تولید بلکه مدیریت ریسک بازار و تلاش برای دستیابی به رانت‌های موجود در اقتصـاد است.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا این نوسانات اقتصاد صرفا ناشی از شوک‌ های بیرونی بوده که به اقتصاد وارد شده است؟ سپس این سوال مطرح می‌شود که چرا وضعیت به این صورت است؟ چرا سیاست‌های اقتصادی مناسبی اتخاذ نمی‌شود؟ پاسخ به این سوال مجالی وسیع به اندازه خود کتاب اقتصاد برای همه می‌طلبد.

نقد کتاب اقتصاد برای همه

هدف اصلی از نوشتن این کتاب معرفی مشکلات و معضلات اقتصاد ایران به زبان ساده و قابل فهم هم برای مردم عادی و هم برای مسئولین و تصمیم گیرندگان است. از همین رو کتاب به زبانی ساده نوشته شده و جابجا در آن از مثال های ملموس استفاده شده تا ذهن خواننده به خوبی با مسائل مطرح شده آشنا شود.

اغلب مثال هایی که در کتاب اقتصاد برای همه ذکر شده اند نمونه هایی از مسائل اقتـصادی بعد از انقلاب و تعدادی هم از مثال های قبل از انقلاب هستند و به همین دلیل همه‌فهم هستند. زبان کتاب در عین علمی بودن به زبان مردم عادی نزدیک است و نویسنده تا جایی که توانسته از درج اصطلاحات قلمبه سلمبه اجتناب کرده.

اگر هم اصطلاح خاصی را در متن کتاب بکار برده آن را توضیح داده که این مسئله هم از نکات قوت کتاب حاضر می باشد. از دیگر نکات مثبت این کتاب این است که از درج فرمول ها و شبیه سازی های پیچیده نیز اجتناب شده و در کلِ کتاب یکی دو تا فرمول بیشتر استفاده نشده است.

این امر فهمیدن کتاب اقتصاد برای همه را برای کسانی که پایه ی ریاضی قوی ندارند، ساده تر می کند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,603 بار

Lawrence%20H.%20Officer%20 %D9%84%D9%88%D8%B1%D9%86%D8%B3%20%D8%A2%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%B1

عنوان کتاب: اقتصاد برای همه

پاسخ های صریح به پرسش‏ های دشوار

نویسنده: پروفسور لورنس آفیسر

مترجم: مهدی شهرازی

تعداد صفحات کتاب: 293 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 27.07 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

رایدر کارول، نویسنده کتاب برنامه‎ ریزی به روش بولت ژورنال با استفاده از آزمایش و خطاهای زیاد، به‌تدریج روشی شگفت‌انگیز را ابداع کرده است که برای دست‌یابی به هر هدفی و رسیدن به هسته‌ی مرکزی ایده‌آل‌ها کاملاً...
بروزرسانی: 2 ماه قبل
تعداد بازدید: 10666
کاوشی پرجوش و خروش درباره‌ی عشق، دوستی، فرهنگ، ملیت، دوری از خانه و احساس تعلق خاطر است. کتاب بهترین زمان مردن داستانی آمیخته به طنز و تأثربرانگیز از چندین دوست جوان را به تصویر...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 290

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *