تفکر نقادانه و خلاقانه

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه (nbookcity.com)

دانلود کتاب تفکر نقادانه و خلاقانه

در طول کتاب تفکر نقادانه و خلاقانه ، نویسندگان پل و الدر درباره این ایده اساسی توضیح می دهند که نظم و انضباط روشنفکرانه همراه با اصالت و بهره وری است و همچنین این قطب های تصور شده (تفکر انتقادی و خلاق) جنبه های جدانشدنی تعالی اندیشه را هستند.

وقتی ما به این می اندیشیم که آیا ما با دنیوی ترین و مادی ترین اعمال روشنفکرانه سر و کار داریم یا تخیلی ترین هنرمند یا متفکر ، در واقع خلاقیت و انتقاد در هم تنیده شده اند. این طبیعت ذهن است که افکار را خلق کند. اگرچه کیفیت این خلق از فرد به فردی دیگر متفاوت است و همانطور که خود افکار ار فردی به فرد دیگر متفاوت است.

دستیابی به کیفیت نیاز به معیارهای کیفیت دارد – و از این رو نیاز به انتقاد حس می شود. پل و الدر در کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه استدلال می کنند که اگر مردم اندیشه ی انتقادی و خلاق را به طور واقعی و عمیق درک کنند ، باید این دو پدیده را یکپارچه و واحد بدانند. بنابراین این راهنما ارتباط بین تفکر انتقادی و خلاق را از منظر مفهومی معرفی و تشریح می کند.

چکیده کتاب

ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه جلد دوم از مجموعه راهنمای اندیشه‌ورزان، اثر نویسندگان، ریچارد پل و لیندا الدر کتابی است که به بررسی تفکر خلاقانه و نقادانهُ کارکردهای آن و لزوم آموختن چنین شیوه تفکری در زندگی انسان امروزی می‌پردازد. در ابتدای کتاب مولفین در سخنی باخواننده این‌گونه می‌گویند: افراد کم‌اطلاع غالباً تصور می‌کنند که تفکر خلّاقانه و سنجشگرانه‌اندیشی (تفکر نقّادانه) با یکدیگر تضاد دارند؛ تصور می‌کنند که اولی مبتنی بر نیروهای غیرعقلانی یا ناخودآگاه است و دومی مبتنی بر فرایندهای عقلانی و خودآگاه؛ اولی چیزی است که نمی‌توان آن را هدایت کرد و آموزش داد و دومی هدایت‌پذیر و آموزش‌پذیر است.

نمی‌توان گفت که این دیدگاه کاملاً غلط است، اما بهرهٔ بسیار اندکی از حقیقت دارد. حقیقتِ نهفته در این دیدگاه این است که هیچ شیوهٔ شناخته‌شده‌ای برای ایجاد نبوغ خلّاقانه در دانشجویان وجود ندارد؛ هیچ روشی وجود ندارد که، با استفاده از آن، کاری کنیم که دانشجویان به اندیشه‌های نو و مبتکرانه نائل آیند. جنبهٔ خلّاقانهٔ تفکر دارای سویه‌هایی است که ما قادر به فهم کاملِ آنها نیستیم. همین سخن دربارهٔ صورت‌های مختلفِ جنبهٔ سنجشگرانهٔ تفکر نیز صادق است. با این حال، راه‌هایی برای آموزشِ همزمانِ تفکر سنجشگرانه و تفکر خلّاقانه وجود دارد. برای انجام این کار، باید بر این اصطلاحات و کاربردِ آنها در موقعیت‌های عملی و روزمره تمرکز کنیم، معنای محوری آنها را در نظر داشته باشیم، و سعی کنیم از همپوشانی‌هایشان و تأثیر متقابل این دو بر یکدیگر سر در بیاوریم. وقتی تفکر سنجشگرانه و خلّاقانه را به‌صورتِ درست و عمیق بفهمیم، درمی‌یابیم که این دو جدایی‌ناپذیر، به‌هم‌پیوسته، و یکپارچه‌اند.

معرفی ریچارد پل

دکتر ریچارد پل به عنوان مدیر تحقیقات و توسعه حرفه ای در مرکز تفکر انتقادی و رئیس شورای ملی برتری تفکر انتقادی، یک مقام بین المللی شناخته شده در زمینه ی تفکر انتقادی، با هشت کتاب و بیش از 200 مقاله در مورد این موضوع است. او کتاب ها را برای سطوح مختلف چاپ کرده است و آزمایش های گسترده ای را با تاکتیک ها و استراتژی های آموزش انجام داده است و روش های جدیدی برای درگیر کردن دانش آموزان با خود ارزیابی دقیق طراحی نموده است.

در توضیحات پشت جلد کتاب آمده:

رابطه‌ی میان جنبه‌ی خلّاقانه و جنبه‌ی نقادانه‌ی تفکر غالبا به‌درستی فهمیده نمی‌شود. این بدفهمی تا حدود زیادی نتیجه‌ی تصویری است که رسانه‌های گروهی از اشخاص خلاق و نقاد عرضه می‌کنند. رسانه‌ها همواره شخصِ خلّاق را شبیه یک دانشمند خل‌وضع نشان می‌دهند که قدرت تخیل بالایی دارد و خودجوش، هیجانی، و سرچشمه‌ی اندیشه‌های نادر است، اما غالبا در عالمی دیگر سیر می‌کند و از واقعیت‌های روزمره فاصله دارد. در عوض، شخص نقاد را، به‌غلط، شخصی صرفا ایرادگیر، شکاک، منفی‌نگر، خرده‌گیر، انعطاف‌ناپذیر، و عیب‌جو نشان می‌دهند.

در نگاه اول به نظر می‌رسد که تفکر نقادانه و تفکر خلاقانه با هم ارتباطی ندارند یا حتی در تضاد با یکدیگرند. ظاهر قضیه این است که تفکر نقادانه خودآگاه و قابل آموزش است و تفکر خلاقانه ناخودآگاه و غیر قابل آموزش. این دیدگاه کاملا غلط نیست، اما بهره‌ی بسیار اندکی از حقیقت دارد. حقیقتِ نهفته در دیدگاه یادشده این است که هیچ شیوه‌ی شناخته‌شده‌ و مشخصی برای ایجاد خلاقیت نبوغ‌آمیز در افراد وجود ندارد. با این حال، راه‌هایی برای آموزش همزمان تفکر نقادانه و خلاقانه وجود دارد. این کتاب رابطه‌ی میان وجه خلاقانه و وجه نقادانه‌ی تفکر را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که تفکر نقادانه و خلاقانه نیازمند یکدیگرند. همچنین نشان می‌دهد که ذهن‌های بزرگ در نتیجه‌ی به‌کارگیری همزمان تفکر نقادانه و خلاقانه پدید آمده‌اند.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 1,383 بار

%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AA%20%D9%88%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1%20%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D9%88%20%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%87%20 nbookcity.com 1

عنوان کتاب: ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

مجموعه راهنمای اندیشه ورزان

نویسندگان: ریچارد پل و لیندا الدر

مترجم: مهدی خسروانی

تعداد صفحات کتاب: 136 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

اثری درخشان، صمیمانه و الهام بخش است و برای همه ی کسانی که دوست دارند داستان ها خوب روایت شوند، بسیار جذاب و سرگرم کننده خواهد بود. اثری قوی و پر کشش که خواننده را گام به گام با شیوه داستان...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 831
نمایشنامه تسخیر شدگان شخصیت‌های رمان داستایفسکی را به همان گونه که داستایفسکی خلق کرده، به تصویر می‌کشد یعنی انسان‌هایی که در برزخ افکار خود سرگردانند. یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های رمان شیاطین که...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 527

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *