مثل آب برای شکلات

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
مثل آب برای شکلات (nbookcity.com)

دانلود کتاب مثل آب برای شکلات

خواندن بعضی کتاب ها لذت بخش است مثل بویِ کاپوچینو؛ مثل بافتِ لطیف یک تکه کیکِ براونی…مثلِ بوی چایِ ماسالا در یک بعد از ظهر سردِ زمستانی! کتاب مثل آب برای شکلات لذتِ خوبِ خواندن یک کتابِ خوب را به شما هدیه می دهد! کتابی که نامش جزو 1001 کتاب پیش از مرگ آمده و نوشته نویسنده مکزیکی، “لورا اسکوئیل”، و ترجمه “مریم بیات” است و انتشارات “روشنگران و مطالعات زنان” آن را چاپ و منتشر ساخته است.

این کتاب داستان زندگی زنان نسلهای گذشتهٔ مکزیک است که با زبان خانگی و فُرم زنانه (نوشتار زنانه) نگارش شده‌است. این رمان، عشقی پرشور را در کنار مبارزهٔ یک زن با سنتهای جامعه خود نشان می‌دهد.هر فصل از این کتاب با دستور آشپزی یا داروسازی جالبی شروع شده و به موضوع آن فصل مرتبط می‌شود. کتاب به 30 زبان ترجمه و از آن در مکزیک فیلمی به کارگردانی Alfonso Arau اقتباس و ساخته شده است.

چکیده رمان

رمان مثل آب برای شکلات داستان دختری جوان به نام تیتا را روایت می کند ، که آرزوی معشوق خود ، پدرو را دارد ، اما به دلیل سنت های دست و پاگیر خانوادگی توسط مادرش ، هرگز نمی تواند او را داشته باشد: دختر جوان نمی تواند ازدواج کند ، اما در عوض باید مراقب مادرش باشد تا وقتی که او می میرد. تینا یک راه برای ابراز وجود خود پیدا می کند که وسیله آن می تواند انرژی لازم را برای مقابله با مشکلات سد راهش را بدست آورد، و آن کار آشپزی، کردن است. داستان به این سادگیا هم نیست. نویسنده در نام اثر خود زیرکی نبوغ آمیزی به خرج داده که از یک عنوان ساده برای رمان معنایی دو پهلو خلق کرده است که هم به نوعی نوشیدنی و هم به امیال شهوانی اشاره دارد.

لورا اسکوئیول در شیوه داستان پردازی خود از المان های رئالیسم جادویی استفاده می کند تا ماورالطبیعه را با زندگی روزمره در کل رمان ترکیب کند.این داستان عاشقانه کلاسیک در مزرعه ای زیبا اتفاق می افتد ، در حالی که شخصیت مستبد داستان ، یعنی مادر تینا ، در آخرین روزهای بارداری خود پیاز را روی میز آشپزخانه خرد می کند. تینا در حالی که هنوز در رحم مادرش بود ، به شدت گریه می کند و باعث زایمان زودرس می شود ، و تیتا کوچک در میان ادویه ها و مواد لازم برای تهیه سوپ به دنیا می آید. این برخورد زودهنگام با غذا به زودی تبدیل به روشی برای زندگی می شود و تیتا با تبدیل شدن به یک آشپز ماهر ، از آشپزی برای اعتماد به نفس خود استفاده می کند.

برخی از نقل قولها در مورد کتاب

  • این رمان ممتاز و پرشور و حال، گرامی داشت فروپاشی سنتها از سوی نسلهایی از زنان مکزیک است.(واشنگتن پست)
  • داستانی شگفت انگیز و عاشقانه… اسکوئیول ما را به ضیافتی با سفره ی رنگین دعوت کرده است.(لوس آنجلس تایمز)
  • رمانی ممتاز و مفرح، جذاب و رویایی و بی اندازه احساساتی… مثل آب برای شکلات اثری خلاق، سازنده، شیطنت آمیز و نمایشی هیجان انگیز است.(شیکاگو تریبون)
  • مثل آب برای شکلات به طرزی فریبنده ساده و به طرز ساده ای اعجاب انگیز است، داستانی از عشق، احساس، جنگ… و غبارروبی از آن بخش از تاریخ مکزیک است که به زنان تعلق دارد.(بوستون کلوب)

بخشی از متن کتاب

مادربزرگم نظریهٔ بسیار جالبی داشت. می‌گفت هر یک از ما با یک قوطی کبریت در وجودمان متولد می‌شویم اما خودمان قادر نیستیم کبریتها را روشن کنیم؛ همان طور که دیدی برای این کار محتاج اکسیژن و شمع هستیم. در این مورد، به عنوان مثال اکسیژن از نفَس کسی می‌آید که دوستش داریم؛ شمع می‌تواند هر نوع موسیقی، نوازش، کلام یا صدایی باشد که یکی از چوب کبریتها را مشتعل می‌کند. برای لحظه‌ای از فشار احساسات گیج می‌شویم و گرمای مطبوعی وجودمان را دربرمی‌گیرد که با مرور زمان فروکش می‌کند، تا انفجار تازه‌ای جایگزین آن شود.

هر آدمی باید به این کشف و شهود برسد که چه عاملی آتش درونش را پیوسته شعله‌ور نگه می‌دارد و از آنجا که یکی از عوامل آتش‌زا همان سوختی است که به وجودمان می‌رسد، انفجار تنها هنگامی ایجاد می‌شود که سوخت موجود باشد. خلاصهٔ کلام، آن آتش غذای روح است. اگر کسی به موقع درنیابد که چه چیزی آتش درون را شعله‌ور می‌کند، قوطی کبریت وجودش نم برمی‌دارد و هیچ یک از چوب کبریتهایش هیچ وقت روشن نمی‌شود.

نقد و بررسی کتاب مثل آب برای شکلات

این کتاب با زبانی بسیار ساده و روان نگاشته شده و جالب آنکه آنقدر دستور پختن غذاها و تهیه شیرینی ها جذاب است که امکان دارد حتی مخاطب احساس گرسنگی کند! مثل آب برای شکلات ترکیبی از مزه های مطبوع، ادبیات و تصاویر زیبا و پرکششِ داستانی است که نشان از حرکتی مخالف با جامعه و افکار مردم مکزیک دارد… طعمی نو و جدید از مبارزه علیه سنت های قدیمی که خواننده کتاب پا به پایِ “تیتا” آنها را تجربه خواهد کرد.

رمان مثل آب برای شکلات روایتی خلاقانه از کشمکش‌های زنان یک خانواده با چاشنی بوها و مزه‌های خوراک‌های عجیب و هوس‌انگیز مکزیکی است که در مرز خیال و واقعیت جریان دارد. داستان زنان تیره‌بختی که ناچار در پشت درهای بسته‌ی سنت‌ روزگار می‌گذرانند. سنت‌هایی خشک و سخت‌گیرانه که به آن‌ها هیچ حق انتخابی نمی‌دهند و سرنوشت چندین نسل از زنان مکزیک را رقم می‌زنند.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. ده کار احمقانه که زندگی زن‌ها را خراب می‌کند
  2. سیمای زنی در میان جمع
  3. پینوکیو و چوب جادویی
  4. 17 چاشنی هندی
  5. بیوگرافی گابریل گارسیا مارکز

تعداد بازدید: 3,231 بار

Laura%20Esquivel%20 %D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%20%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%88%D8%A6%DB%8C%D9%88%D9%84

عنوان کتاب: مثل آب برای شکلات

نویسنده: لورا اسکوئیول

مترجم: مریم بیات

تعداد صفحات کتاب: 235 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

در رمان خاطرات یک گیشا دختر زیبا و کوچکی به نام «سایوری» از دهکده‌ای فقیر در ژاپن به شهر می‌آید و ناخواسته قدم در راه گیشا شدن می‌گذارد. در فرهنگ ژاپنی «گی» به معنی هنر و «شا» به معنی شخص است و گیشا یعنی «هنرمند». گیشاگری یک حرفه‌ هنری در میان ژاپنی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3117

2 پاسخ

  1. سلام لطفالینک کانال تلگرامتون روهم بزارید..ازسایت برای من بالانمیاد

    1. با سلام
      کانال تلگرامی و اینستاگرام هر دو با آیدی @nbookcity در دسترس کاربران عزیز می باشد.
      ممنون از همراهی شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *