مسائل کلیدی فلسفه

مسائل کلیدی فلسفه (nbookcity.com)

دانلود کتاب مسائل کلیدی فلسفه

کتاب مسائل کلیدی فلسفه، نوشته جولیان باجینی از تازه ترین آثاری است که در حوزه فلسفه منتشر شده‌ است.

این کتاب، کلید درِ برخی از ذخایر فلسفی را به دستتان می دهد. بدین ترتیب شما فقط در آستانه در قرار خواهید گرفت؛ اما امیدوارم این آستانه آنقدر جذاب باشد که تشویق شوید از آن عبور کنید.

خلاصه کتاب

کتاب مسائل کلیدی فلسفه شروع مناسبی برای ورود به دنیای فلسفه است. خواننده می تواند با پنج حوزه ی مهم در فلسفه ی غرب آشنا گردد. در فلسفه به بررسی مسائلی همچون چیستی انسان، هستی، خرد و … پرداخته می شود و تفاوت آن با نگرش های دیگر بر این حوزه، دید انتقادی و رویکردهای منطقی در نگرش به این مسائل است. لازمه‌ی فیلسوف بودن این است که متن فلسفی را طوری نخوانیم که گویی به‌حدی موثق است که جز پذیرفتن آن کار دیگری برای‌مان نمانده است، بلکه باید آن را یکی از طرف‌های گفت‌وگویی محسوب کنیم که خود ما نیز در آن شریک‌ایم.

باید موضوع را نقادانه بخوانیم، البته نقدی که سازنده است. باید بین جست‌وجوی نادرستی‌های استدلال و جست‌وجوی حقایق و بصیرت‌های موجود در استدلال توازن برقرار کنیم. مهم است که از آن چه در صفحه‌ی پیش رویتان نوشته شده فراتر بروید. باید بکوشید انگیزه‌ی پس پشت استدلال‌ها را پیدا کنید. اگر مقدماتی در پس استدلال‌ها وجود دارد اما بیان نشده است، آن‌ها را بیابید و ببینید چگونه می توانید استدلال را به پیش ببرید. هر متنی که می‌خوانیم تقریبا همیشه آغاز یک پژوهش است نه پایانش.

بخشی از متن کتاب

دوگانه انگاری یکی از نظریه هایی که درباره ی ذهن قدمت زیادی دارد دوگانه انگاری است. این نظریه به صورتهای متفاوتی بیان شده است، ما در این جا به اصلی ترین صورت این نظریه می پردازیم، یعنی دوگانه انگاری در جوهر (که در اینجا به صورت ساده آن را فقط دوگانه انگاری می نامیم). براساس این دیدگاه ذهن و ماده دو «سنخ» متفاوت اند. ماده آن چیزی است که علوم فیزیکی به آن می پردازد و تمام جهانی که در آغاز این فصل به آن اشاره کردیم از آن ساخته شده است.

اما ذهن چیز دیگری است و موضوع علم فیزیک نیست؛ با این حال در موجودات ذی شعور مثل انسانها وجود دارد. برای آنکه ببینیم چرا برخی از مردم دوگانه انگاری را درست می دانند باید به بحث های متافیزیکی درباره ی این همانی بپردازیم. اصول قدیمی این همانی بدین شرح است:

اول، قانون لایب نیتس که به نام خودش به این نام نامیده شده است و دوم، اصل این همانی غیر متمایز ۲. بر اساس این دو اصل: .. قانون لایب نیتس. اگر الف همان ب باشد، در آن صورت خواص الف همان خواص ب است. یا هرچه درباره ی الف صادق است درباره ی ب هم صادق است. ٢. اصل این همانی غیر متمایز. اگر الف وب در تمام وجوه یکسان باشند، در آن صورت آن دو یک چیزند یعنی یکی اند و عین هم. اگر این همانی را به این صورت بفهمیم – که عموما فیلسوفان معتقدند که باید آن را همین طور بفهمیم – آن وقت اگر دو چیز با هم این همانی داشته باشند هر دو باید زمان و مكان واحدی را اشغال کنند و خواص یکسانی داشته باشند. ظاهرا این سخن صادق است. اگر جان نابینا و اسمیت بینا باشد، آن وقت اسمیت نمی تواند جان باشد.

نقد کتاب مسائل کلیدی فلسفه

هدف از تألیف کتاب مسائل کلیدی فلسفه کمک به کسانی است که می خواهند با پنج موضوع کلیدی در فلسفه غرب آشنا شوند. هر فصل کتاب شامل بحثی درباره حوزه‌های اصلی هر موضوع، خلاصه‌ فصل، اصطلاح‌ نامه واژه‌های کلیدی و پیشنهادهایی برای مطالعه بیشتر است. بحث‌های کتاب دو جزء اصلی دارد: جزء اول خلاصه‌ای از استدلال‌ های مهمی که در هر موضوع ارائه شده و جزء دوم عبارت است از بیان انتقادها، زیر سؤال بردن اعتبار یا درستی استدلال‌ها. در پایان کتاب نیز اصطلاح‌ نامه واژه‌های کلیدی فلسفی همراه با پیشنهادهایی برای مطالعات فلسفی بیشتر آمده است.

تعداد بازدید: 359 بار

Julian%20Baggini%20 %D8%AC%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%86%20%D8%A8%D8%A7%D8%AC%DB%8C%D9%86%DB%8C

عنوان کتاب: مسائل کلیدی فلسفه

نویسنده: جولیان باجینی

مترجم: حمیده بحرینی

تعداد صفحات کتاب: 251 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 330
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 522

2 پاسخ

  1. درود اگر امکانش هست کتاب فلسفه آلمانی از پینکارد رو قرار بدید ممنون👍🏻

    1. درود بر شما
      ممنون از پیشنهادتون حتما بررسی و در صورت امکان منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *