صد سال تنهایی

صد سال تنهایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب صد سال تنهایی

کتاب صد سال تنهایی رمانی به زبان اسپانیایی نوشته گابریل گارسیا مارکز است که چاپ نخست آن در آرژانتین با تیراژ ۸۰۰۰ نسخه منتشر شد.

تمام نسخه های چاپ اول رمان پیش رو به زبان اسپانیایی در همان هفته نخست کاملاً به فروش رفت. در ۳۰ سالی که از نخستین چاپ این کتاب گذشت بیش از ۳۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته و به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده است. جایزه نوبل ادبیات ۱۹۸۲ به گارسیا مارکز به خاطر خلق این اثر تعلق گرفت.

خلاصه رمان

در کتاب صد سال تنهایی به شرح زندگی شش نسل خانواده بوئندیا پرداخته شده است که نسل اول آن ها در دهکده ای به نام ماکوندو ساکن می شود. ناپدید شدن و مرگ بعضی از شخصیت های داستان به جادویی شدن روایت ها می افزاید. صعود رمدیوس به آسمان، درست مقابل چشم دیگران، کشته شدن همه پسران سرهنگ آئورلیانو بوئندیا که از زنان در جبهه جنگ به وجود آمده اند، توسط افراد ناشناس از طریق هدف گلوله قرار دادن پیشانی آنها که علامت صلیب داشته و طعمه مورچه ها شدن آئورلیانو نوزاد تازه به دنیا آمده آمارانتا اورسولا از این موارد است.

به اعتقاد بسیاری او در این کتاب سبک رئالیسم جادویی را ابداع کرده است. داستانی که در آن همهٔ فضاها و شخصیت ها واقعی و حتی گاهی حقیقی هستند، اما ماجرای داستان مطابق روابط علّی و معلولی شناخته شدهٔ دنیای ما پیش نمی روند.

داستان از زبان سوم شخص حکایت می شود. مارکز با نوشتن از کولی ها از همان ابتدای کتاب صد سال تنهایی به شرح کارهای جادویی آن ها می پردازد و شگفتی های مربوط به حضور آن ها در دهکده را در خلال داستان کش وقوس می دهد تا حوادثی که به واقعیت زندگی در کلمبیا شباهت دارند با جادوهایی که در این داستان رخ می دهند ادغام شده و سبک رئالیسم جادویی به وجود آید.

بخشی از متن کتاب

وقتی که نجار برای ساختن تابوت قدش را اندازه می گرفت از میان پنجره متوجه شدند که از آسمان گل های کوچک زردرنگی فرو می بارد. باران گل تمام شب به صورت طوفانی آرام بر سر شهر بارید. بام خانه ها را پوشاند و جلوی درها را مسدود کرد. جانورانی که در هوای آزاد می خوابیدند در گل غرق شدند. آن قدر از آسمان گل فرو ریخت که وقتی صبح شد تمام خیابان ها مفروش از گل بود و مجبور شدند با پارو و شن کش گل ها را عقب بزنند تا مراسم تشییع جنازه در خیابان برگزار شود…

آئورلیانو اکنون نه تنها همه چیز را می فهمید، بلکه تجربیات برادرش را قدم به قدم برای خود مزمزه میکرد. یکبار که برادرش جزئیات عشق بازی را برای او شرح میداد، صحبتش را قطع کرد و پرسید: چه حسی به آدم دست میدهد؟ خوزه آرکادیو بلافاصله جواب داد: مثل زلزله است. در واقع برای او زندگی مهم بود؛ نه مرگ. برای همین هم هنگامی که حکم اعدام را به اطلاعش رساندند به هیچ وجه نترسید؛ بلکه احساس دلتنگی کرد.

شخصیت های کتاب

سرهنگ آئورلیانو بوئندیا پسر دوم اورسولا و خوزه آرکادیو بوئندیا است که اولین فرزندی است که در ماکوندو به دنیا می آید. این شخصیت فاقد هرگونه احساس عشق، نفرت، ترس، تنهایی و امید است. وی از کودکی تحت تأثیر برادر بزرگتر خود خوزه آرکادیو قرار دارد و در اوج داستان توسط برادرش که در نقطه مقابل دیدگاه سیاسی وی قرار دارد و به نوعی نماینده تمام نمای دشمنان او نیز به حساب می آید از اعدام نجات پیدا می کند.

وی بارها و بارها از مرگ می گریزد. نه جوخه اعدام و نه زخم و سم و خودکشی نمی تواند وی را بکشد. وی به نوعی نماد شخصیت کسی است که باید زنده بماند و عذاب بکشد تا پل بین سنت و مدرنیته در شهر خیالی ماکوندو باشد.

وی در طول جنگ های داخلی در تمام جبهه های جنگ با زنان بیشماری خوابیده و ۱۷ پسر که همه نام کوچک وی و نام خانوادگی مادرانشان را دارند از وی به وجود آمده اند. گویی که در تمام مسیر پیشروی جبهه تخم جنگ را پراکنده است. اما همه این ۱۷ پسر که یک کشیش روی پیشانی آن ها علامت صلیب را با خاکستر حک کرده است به سرعت کشته می شوند. در نهایت سرهنگ در اوج تنهایی و فراموش شدگی می میرد. ملکیادسیکی از شخصیت های بسیار مهم است. به گونه ای که بدون وجود ملکیادس، کتاب صد سال تنهایی معنایی ندارد!

نقد کتاب صد سال تنهایی

صد سال تنهایی رمانی است که خواندنش برای هر کسی آسان نیست. خیلی‌ها این کتاب را در لیست‌های مختلف صد رمان برتر جهان و چهل رمانی که پیش از مرگ باید خواند، دیده‌اند و تصمیم گرفتند که این کتاب را بخوانند. ولی وقتی پشت سر هم اسم‌های اسپانیایی را می‌بینند، وقتی می بینند چندین نفر به نام خوزه آئورلیانو در داستان وجود دارد، وقتی می بینند در لحظه‌ی اوج داستان، فضایی تخیلی توصیف می‌شود، شاید کتاب را برای همیشه ببندند و قید خواندنش را بزنند.

یکی از اصلی‌ترین تم‌های داستان صد سال تنهایی این است که وقایع به طرز اجتناب‌ناپذیری تکرار می‌شوند. انگار از بعضی اتفاق‌ها هیچ وقت نمی‌توان فرار کرد. شخصیت‌های اصلی داستان را گذشته‌شان کنترل می‌کند. حتی در داستان بارها ارواح را می‌بینند. ارواح نماد گذشته و طبیعت فراموش‌نشدنی هستند که در جزیره‌ی ماکوندو وجود داشته است. سرنوشت ماکوندو از پیش وجود داشته و انگار به همان محکوم شده است.

گابریل گارسیا مارکز از رنگ‌ها به عنوان نماد‌ها استفاده می‌کند. از رنگ زرد و طلایی به عنوان نمادهای امپریالیسم و بازه‌ی زمانی خاصی در تاریخ اسپانیا که به عصر رونق و شکوفایی هنر و ادبیات معروف است، استفاده کرده است. همچنین رنگ طلایی نشانگر تلاش برای به دست آوردن ارزش اقتصادی است.

در حالی که در کتاب صد سال تنهایی زرد نمایانگر مرگ، تغییر و زوال است.

تعداد بازدید: 42,266 بار

Gabriel García Márquez گابریل گارسیا مارکز

عنوان کتاب: صد سال تنهایی

برنده جایزه ی بهترین کتاب خارجی فرانسه

جز صد کتاب قرن لوموند

از پرفروش ترین کتاب ها در ایران

جز کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده اند

جزو برترین کتاب های تاریخ انجمن کتاب نروژ

جز بهترین کتاب های داستانی بر پایه ی سبک رئالیسم جادویی

جزو برترین رمان ها در بریتانیا

جز برترین رمان های تاریخی

جز برترین کتاب ها درباره استعمار

جزو کتاب های برگزیده اپرا وینفری

جز کتاب های برگزیده به انتخاب استیون کینگ

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 1982

مترجم: بهمن فرزانه

تعداد صفحات کتاب: 355 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 14.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

گابریل گارسیا ماکز پس از نوشتن مقاله‌ای در مخالفت با دولت کلمبیا به اروپا تبعید شد. وقتی که کتاب غیر داستانی سفر مخفیانه میگل لیتین به شیلی را در سال ۱۹۸۶ نوشت، حکومت دیکتاتوری ژنرال پینوشه ۱۵ هزار نسخه از آن را در آتش سوزاند. او به نوشتن آثاری که گرایش به جناح چپ سیاست در آن مشهود بود ادامه داد. او با فرانسوا میتران رییس جمهور سوسیالیست فرانسه در دهه ۱۹۸۰ دوستی نزدیکی داشت و مدتها نیز از دوستان نزدیک و حتی نماینده فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا، بود.

از این قسمت می توانید دسته بندی یا نویسنده مورد نظر خود را انتخاب کنید و به همه کتاب های منتشر شده در سایت دسترسی داشته باشید و یا اسم کتاب مورد نظر خود را وارد کنید.

انتخاب دسته بندی

کاربران عزیز در صورت تمایل می توانید با کلیک روی آیکون های زیر ما را در اینستاگرام دنبال کنید. همچنین با عضویت در کانال رسمی شهرکتاب می توانید به همه مطالب سایت در تلگرام دسترسی داشته باشید.

اینستاگرام
کانال تلگرام

نوشته‌های مشابه

گزارش یک آدم ربایی رمان نیست، یک گزارش از ماجرای واقعی دزدیدن یک خبرنگار است که توسط مارکزِ خبرنگار تهیه شده است. تلفیق رمان و گزارش پردازی ویژگی برجسته این کتاب خواندنی است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1309
در برخی از روایات تاکید شده که حتی اگر پایی نداشتی،بر روی دو زانو یا با کشیدن سینه هایت روی زمین به سمت امامت حرکت کن. شاید به همین دلایل بوده است که سنت زیارت پیاده در فرنگ شیعه چندان غریب نیست. کتاب موکب آمستردام...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 785

56 پاسخ

  1. سلام دوست عزیز وقت شما بخیر شرمنده من ثبت نام کردم و یک ماهه اشتراک خرید کردم ولی میخوام صد سال تنهایی را دانلود کنم نتونستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *