میوه خارجی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
میوه خارجی (nbookcity.com)

دانلود کتاب میوه خارجی

جوجو مویز پس از نوشتن کتاب میوه خارجی در سال ۲۰۰۴ موفق به کسب رمان عاشقانه سال شده است.

نسخه‌ی آمریکایی این رمان با عنوان «افتاده در باد» منتشر شده بود که به اعتقاد بسیاری نامی به مراتب ضعیفتر از نام اصلی کتاب است. نویسنده در کتابش با محوریت شخصیت زن ها و روایت دو داستان موازی در حال و گذشته، بار دیگر داستان پرکششی را به خواننده عرضه می دارد.

یکی از داستان‌نویس‌های معاصر در جهان که به واسطه‌ی رمان‌های رمانتیک و زنانه‌ی خود شهرت زیادی کسب کرد، جوجو مویز بود. او توانسته به خوبی جای خود را در این شکل از روایت میان طرفدارانش باز کند. رمان‌های او یک مفهوم مشترک با یکدیگر دارند و آن عشق است؛ اما روایت‌های مختلف و خلاقانه ویژگی بارز آن‌هاست. داستان به هنرمندانه ترین حالت نوشته شده و شخصیت ها همه با هوشمندی و وسواس انتخاب شده اند، که همین موضوع ثابت می کند که چرا این کتاب جایزه بهترین رمان عاشقانه سال ۲۰۰۴ را گرفته است.

خلاصه کتاب

داستان رمان میوه خارجی در سه بخش گذشته، حال و بخش پایانی روایت می شود. قصه‌ی اصلی در شهر ساحلی مرهام جایی نزدیکی لندن اتفاق می افتد. شهری که مرمانش همه یکدیگر را می شناسند. لُتی دختری است که مادرش او را طرد کرده. او به همراه خانواده ی سلیا زندگی می کند و به آن‌ها در امور خانه کمک می کند؛ و با او مثل خواهر سلیا رفتار می شود، اگرچه مردم محله، چنین رفتاری با او ندارند و او را چیزی که واقعا هست، در نظر می گیرند.

زندگی لوتی سوییفت و سلیا هولدن به طور کامل به هم گره خورده است و آن ها همه ی کارهای خود را با هم انجام می دهند؛ تا اینکه سلیا خانه را به مقصد لندن ترک گفته و مرد آرزوهایش را ملاقات می کند. با برگشت سلیا به خانه، حضور نامزدش، گای، تمام خاطرات و روابط دوست داشتنی لوتی را تهدید می کند. سپس داستان به 50 سال بعد و زندگی شخصیتی به نام دیزی پرش می کند. زندگی این زن به شکلی مطلوب در حال سپری شدن است تا این که شریک زندگی اش تصمیم می گیرد آن ها را ترک کند، چرا که از عهده ی زندگی با وجود یک بچه برنخواهد آمد.

پس از این اتفاق، دیزی تلاش می کند تا زندگی خود را جمع و جور کند و در همان محله ی کوچک لوتی و سلیا، مشغول کار در سرای آرت دکو می شود. این اتفاق باعث گره خوردن زندگی این شخصیت ها شده و خیلی زود، گذشته و حال درهم می آمیزند. در حقیقت شخصیت‌های داستان این کتاب اگرچه در برهه‌ی زمانی خود به یکدیگر ارتباطی ندارند اما مکانی که اتفاقات اصلی در آن جریان دارد در نهایت داستان‌ها را به هم تنیده می کند. اگر از خواندن رمان‌های عاشقانه لذت می برید، خواندن رمان میوه خارجی را به شما پیشنهاد می کنیم.

بخشی از متن کتاب

شهرهای ساحلی قدیمی دوباره رونق پیدا کرده بودند. دیزی این مطلب را در یکی از ضمیمه های رنگی چندین مجله ی طراحی داخلی دیده و حتی در سرمقالهی ایندیپندنت هم خوانده بود. بعد از چند دهه ی طولانی، وقتی کرم های برنزهی مارک کوپرتون و تور مسافرتی ارزان قیمت جای لذت بادشکن ها و ساندویچ های پر از شن و پاهای آبی راه راه را گرفت، آهسته آهسته موجی راه افتاد و به ویژه زن و شوهرهای جوان به شهر قدیمی ساحلی بازگشتند و کوشیدند معصومیت اسطوره ای دوره ی کودکیشان را دوباره به دست آورند. آدم های پولدار بدون معطلی خانه های ییلاقی و ویلاهای ارزان قیمت را خریدند، بقیه هم کلبه های ساحلی را خریدند و باعث شدند قیمت آنها چنان بالا برود که در بالای صفحات روزنامه ها جای بگیرد.

سیدمت جای سن تروپه و ادلبورو جای آلیکانته را گرفت. حالا هر کسی که سرش به تنش می ارزید، در یکی از شهرهای ساحلی بکر و دست نخورده می چرخید و در رستوران های خانوادگی غذای دریایی می خورد و از بازی قدیمی سطل و بیل روی ماسهی ساحل لذت می برد. اما گویا اخبار این تغییر و تحولات به مرم نرسید. دیزی سوار بر اتومبیل با سرعت کم از میان این شهر کوچک می راند، تخت سفری و صندلی بچه و کیسه های پر از لباسی که سرانجام موفق شده بود داخل صندوق عقب بچپاند، میدان دیدش را کم می کرد. به مغازه های غبارگرفته ی کاموا فروشی، سوپرمارکت اجناس زیرقیمت و کلیسای ادونتیست های روز هفتم چشم دوخته و یکباره احساس دلشوره کرده بود.

اینجا پریمرز هیل نبود. حتی زیر نور درخشان بعدازظهر بهاری، باز هم شهر بيروح و ملال آور به نظر می رسید و در مجموعه ی ناخوشایندی از دهه هایی گیر افتاده بود که هر چیز زیبا یا جسور را «نمایشی» و پرزرق و برق و نامطلوب می پنداشتند. پشت خط عابر پیاده ایستاد تا دو زن مسن لخ لخ کنان از عرض خیابان رد شوند، یکی از آن دو به چرخ خریدی تکیه داده بود و دیگری در دستمال طرحدارش محکم فین می کرد، موهایش را زیر کلاهی از جنس پلاستیک شفاف با سنجاق جمع کرده بود. دیزی حدود پانزده دقیقه برای یافتن عمارت در اطراف چرخیده بود، در این مدت، فقط دو نفر آدم مسن دیده بود. بر سر در نمایندگی فروش اتومبیل، پارچه نوشته ای با این مضمون بود که…

نقد کتاب میوه خارجی

رمان میوه خارجی در کنار شرح داستان به شما راز و رمزهایی را می گوید که برایتان بسیار جذاب و خواندنی خواهد بود. داستانی امیدوار کننده که به شما یاد می دهد هرچقدر هم که گذشته تلخ و بدی داشته‌ باشید می توانید آن را جبران کنید. همانند زنان این کتاب که هر کدام برای غلبه بر سنت‌ها و شکستن آن‌ها می جنگند تا به آنچه حق طبیعی آن‌هاست، یعنی زندگی عاشقانه و مملو از آرامش برسند.

این کتاب با عنوان رها در باد نیز به فارسی ترجمه شده است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,059 بار

Jojo%20Moyes%20 %D8%AC%D9%88%D8%AC%D9%88%20%D9%85%D9%88%DB%8C%D8%B2 8

عنوان کتاب: میوه خارجی

برنده ی جایزه ی انجمن رمان نویسان عاشقانه ی بریتانیا سال 2004

جز برترین رمان های قرن 21

نویسنده: جوجو مویز

مترجم: مریم مفتاحی

تعداد صفحات کتاب: 430 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 38.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب بابا لنگ دراز اثر جین وبستر است که توسط محسن سلیمانی ترجمه و از سوی انتشارت افق، منتشر شده است. جین وبستر از بستگان مارک توین و فرزند بزرگ خانواده بود. در کودکی با جد مادری...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 7155
طو ناراضی از سرنوشتی که از پیش برایش در نظر گرفته شده به کمک برادرش و پنهان از نگاه پدر و مادرش، خواندن و نوشتن می‌آموزد و هم چنین گوشه‌ای از علم پزشکی را از مادرش که قابله بوده، فرا می‌گیرد. بر حسب اتفاقاتی...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 214

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *