شلغم میوه بهشته

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
شلغم میوه بهشته (nbookcity.com)

دانلود کتاب شلغم میوه بهشته

پسر بچه‌ ای دوازده ساله را تصور کنید که به خاطر خوردن زیاد شلغم، دچار بیماری عجیب و غریبی می‌شود و تمام خانواده‌اش را درگیر این ماجرا می‌کند؛ داستانی جالب که علی محمد افغانی آن را در کتاب شلغم میوه بهشته به تصویر می‌کشد.این کتاب روایتی ساده و پرکشش از دو خانواده ایرانی در دهه 50 شمسی ارائه می‌دهد که وضع مالی خوبی ندارند و بسیار ساده زندگی می‌کنند، اما عابدین پسرشان از شدت علاقه به شلغم و خوردن مداوم آن، روز به روز چاق‌تر می‌شود و هیچکس هم علت این اتفاق را نمی‌فهمد.

افغانی در کتاب پیش‌رو زندگی مردم عادی را به تصویر کشده است، مردمی که گاهی یادمان می‌رود چقدر زیادند و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. زنان این خانواده‌ها اغلب به خانه‌داری و بچه‌داری مشغول‌اند و تصمیم‌ گیری‌ های مهم خانواده معمولا به عهده مرد است. هر کدام از زنان داستان شلغم میوه بهشته سر مسائل کوچک با هم بحث و جدل می‌کنند، زندگی خود را به رخ دیگری می‌کشند و حتی رد پای خرافات را هم می‌توان میان حرف‌های آن‌ها پیدا کرد.

چکیده کتاب

شلغم میوه بهشته یک کتاب متفاوت با عنوان متفاوت. داستان کتاب درباره‌ی سرنوشت دو خانواده است که در خانه‌ای قدیمی و کوچک زندگی می‌کنند و از لحاظ سلایق زندگی، وضعیت بسیار متفاوتی با هم دارند. براتعلی و نرگس و فرزندشان عابدین داخل اتاق شمالی زندگی می‌کنند و داستان در مورد عابدین پسر بچه‌ی دوازده ساله ایست که هر روز نسبت به ایام پیش چاق‌تر می‌شود. تا اندازه‌ای که وزن او به صد کیلو رسیده. برای آنکه او علاقه‌ی بسیاری به خوردن شلغم دارد و زندگی اطرافیان را تحت تاثیر بیماری خود قرار داده، به صورتی که همه به فکر چاره افتاده‌اند.

علی‌محمد افغانی در کتاب شلغم میوه‌ی بهشته، داستان دو خانواده را روایت می‌کند که در خانه‌ای قدیمی و کوچک در جنوب تهران (دهه ۵۰) باهم زندگی می‌کنند؛ نوع زندگی و سلیقه‌های این دو خانواده بسیار با هم تفاوت دارد. نرگس و گل‌عنبر مادر هریک از دو خانواده یاد شده هستند و همچون سایر آثار افغانی، نقش کلیدی در داستان دارند. کتاب حاضر رمان کوتاهی است که از همان ابتدا خواننده را وارد سیر داستان می‌کند. علی محمد افغانی این کتاب را در دوازده فصل نوشته است.

بخشی از متن کتاب

در همان کوچه، دو خانه بالاتر، از چهار ماه پیش جوان بیست و پنج ساله مجردی به نام هرمز آمده بود و زیرزمینی را از محمود آقا دلال کرایه کرده بود. هرمز کارش تابلو نویسی بود ولی دکانی نداشت. شب‌ها در یکی از سینماهای شهر کار شبانه می‌کرد. گاهی شعر هم می‌گفت. او پدرش را از دست داده بود و متکفل خرج مادرش بود. از مدتی پیش گل عنبر متوجه شده بود که هرمز شیفته اوست. این علاقه از دید نرگس دور نمانده بود و او مرتب این قضیه را به رخ گل عنبر می‌کشید.

مشدی قبل از سبزی فروشی، چندین شاگرد داشت و با اسب آب به در خانه‌ها و دکان‌ها می‌برد و می‌فروخت. سال‌ها پیش گل عنبر در سن سیزده سالگی در زلزله بویین زهرا پدر، مادر و دو برادرش را از دست داده و تنها خودش زنده مانده بود. کسی که او را از زیر آوار بیرون کشید و نجات داد همین مشدی بود که خود نیز تمام خانواده‌اش را در زلزله از دست داده بود. او یک سال از گل عنبر مراقبت کرد تا بهبود پیدا کند. بعدها او را به همسری انتخاب کرد. اولین فرزندشان فقط یک هفته بعد از عقدشان به دنیا آمد. او با گل عنبر رابطه دوستانه‌ای داشت اما عادت نداشت که کلمه‌ای محبت‌آمیز به او بگوید. گل عنبر هم از این جهت ملالی نداشت.

نقد و بررسی کتاب شلغم میوه بهشته

ورود ناگهانی علی محمد افغانی درابتدای دهه ۱۳۴۰ به صحنه ادبیات داستانی ایران، با رمان هزار برگی شوهر آهو خانم یک حادثه بود. تا آن هنگام، دراین صحنه نامی از او نبود، گرچه زندانیان سیاسی پس از کودتا و یا آنها که اخبار کوتاه محاکمات نظامی پس از کودتا را دنبال کرده بودند، شاید هنوز نام او را بخاطر داشتند. هر صفحه رمانی که نوشته بود، برگی بود از زندگی واقعی مردم کوچه و بازار به معنای توده مردم، و این یک رویداد مهم ادبی بود. شلغم میوه‌ی بهشته رمان کوتاهی است که رسوم و آداب ایرانی و فقر و تبعات آن را نشان می‌دهد؛ خواندن این کتاب را به علاقمندان داستان‌های فارسی پیشنهاد می‌کنیم.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 1,163 بار

Ali%20Mohammad%20Afghani%20 %D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%20%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%DB%8C 6

عنوان کتاب: شلغم میوه بهشته

نویسنده: علی محمد افغانی

تعداد صفحات کتاب: 170 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.2 مگابایت

نوع فایل: (RAR) PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

علی محمد افغانی در این داستان از زندگی مردم عادی اجتماع ما تراژدی عمیقی پدید آورده، و صحنه‌هایی پرداخته است که انسان را به یاد صحنه‌های آثار بالزاک و تولستوی می‌اندازد و این نخستین بار است که یک کتاب فارسی به من جرأت چنین قیاسی را می‌دهد.
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 13117
افغانی یکی از نویسنده‌های تاثیرگذار در میان نویسندگان معاصر شناخته‌ می‌شود.کتاب دکتر بکتاش را در دهه 1360 نوشته است.این رمان به 10 فصل تقسیم‌بندی شده است. «بسیاری از افرادی که در زندگی شخصی من حضور داشته و تاثیری بر من گذاشته اند در داستان های من هم...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2254

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *