در روزگار آلودگی

آخرین ویرایش: 12 ماه قبل
در روزگار آلودگی (nbookcity.com)

دانلود کتاب در روزگار آلودگی

کتاب در روزگار آلودگی، اثریست که ذهن ما را برای نگاهی دیگرگونه به دنیایی که در آن زندگی می کنیم آماده می کند.

نگاهی که مبنای آن نه فرد محوری یا زمین محوری، که نگاهی جمع محوری و جهان محوری است. نگاهی که به ما می آموزد، یک تغییر کوچک در هر ناحیه ای از این اکوسیستم، احتمال تبدیل شدن به یک فاجعه را خواهد داشت. نگاه مسئولانه‌ی نویسنده واقعا ارزشمند است!

پائولو جوردانو در خصوص آلودگی همه جانبه ای که به دست بشر در سراسر دنیا در حال تولید و انتشار هست صحبت کرده و در شرایطی که نیروی طبیعت بر جریان پیش‌رونده ی سلطه ی انسان ها بر طبیعت غلبه کرده و انسان ها را از هر طبقه و قشر و نژادی، ناتوان کرده، به نحوی صدای طبیعت و کره ی زمین شده و به خواننده القا می کند که انسان ها راه درستی برای تعامل با طبیعت پیش نگرفتند و طغیان های طبیعت بی دلیل نیستند.

خلاصه کتاب

نویسنده در ویدئویی خطاب به مردمی که قرار است کتاب در روزگار آلودگی را بخوانند انگیزه‌های نوشتن این کتاب را شرح داده است: «من از این اوقات فراغت ناخوشایند استفاده کردم تا کتابی بنویسم درباره‌ی اینکه اپیدمی چطور عمل می‌کند. کتاب در واقع روزشمار این قرنطینه است، ولی در آن بیشتر تلاش کرده‌ام ساده و روشن توضیح بدهم چه اتفاقی دارد می‌افتد.

شفافیت از همان آغاز یکی از مسائل کلیدی این اپیدمی بود. اطلاعات اغلب مغشوش، غیردقیق و احساسی بود و همین یکی از دلایلی بود که مردم به هراس می‌افتادند. فکر کردم ارزش دارد به پیشینه‌ام در رشته‌ی فیزیک متوسل شوم و بعضی از ارقام و مسائل ریاضی را که در پس همه‌ی این اتفاقات است توضیح بدهم.»

درباره نویسنده

پائولو جوردانو، ادیب و فیزیکدان ایتالیایی، این روزها صدای رسای مردم در قرنطینه ی جهان است. نویسنده ای جوان، متولد ۱۹۸۲، که برنده ی جایزه ی ادبی استراگا و برنده جایزه ی رمان برتر اتحادیه اروپا و نامزد نهایی جایزه ی ادبی فمینا بوده است. او در سال ۲۰۰۸ در سن بیست و شش سالگی با اولین کتاب خود، تنهایی اعداد اول به صدای تازه ای در ادبیات ایتالیا بدل شد.

انتشار همزمان کتاب در روزگار آلودگی در بریتانیا، فرانسه، هلند، آلمان، یوگسلاوی، آلبانی، رومانی، کره ی جنوبی، لتونی، یونان، سوئد، فنلاند و ایران؛ این صدا را جهانی کرده است. صدایی که از آلودگی همه گیر در جهان میگوید. دردی که بدون مرز باید همه آن را تحمل کنیم و برای مقابله و گریز از آن راهی بیابیم.

جوردانو کتاب در روزگار آلودگی را به مردم ایران هدیه داده و از آنها خواسته است برای قطع شدن زنجیره ی آلودگی در خانه بمانند. او این روزها از بالکن کوچک خانه اش در قرنطینه از راه هایی برای دوام آوردن و زندگی کردن مینویسد و به واکاوی این درد مشترک عالم گیر میپردازد، دردی که خودش را به شکل اپیدمی کووید-۱۹ به جان زندگی اجتماعی مردم جهان انداخته است.

بخشی از متن کتاب

اجتماعی که باید نگرانش باشیم نه محله یا شهرمان است، نه یک ناحیه و نه حتی کل ایتالیا، یا کل اتحادیه اروپا. در روزگار آلودگی، اجتماع تمام بشریت است. اگر از خودمان بابت تلاش هایی که برای حمایت از سرویس بهداشت ملی میکنیم قدردانی میکردیم، میتوانیم همین حالا از آن دست بکشیم.

تفکر جدید و چالشی‌تر این است تصور کنیم که چه میشود – چه خواهد شد- اگر کووید ۱۹ با شدت تمام در بخشهایی از آفریقا که خدمات بیمارستانی اش نسبت به ما بسیار ناکارآمد است شیوع پیدا کند. بخش‌هایی که حتی هیچ خدمات بیمارستانی‌ای در آن وجود ندارد. در سال ۲۰۱۰ یکی از مأموریت های سازمان پزشکان بدون مرز را در کینشاسای جمهوری دموکراتیک کنگو دیدم.

مأموریت، پیشگیری از اچ آی وی و کمک مبتلايان، على الخصوص فاحشه‌ها و فرزندانشان بود. هنوز تصویر آن سوله را که فاحشه خانه ای عظیم بود، به وضوح در یاد دارم؛ جایی که خانواده ها در چادرهای کثیفی جدا از هم زندگی میکردند و زنان مقابل چشم کودکان معلولشان تن فروشی میکردند.

این صحنه را از این جهت این چنین واضح به خاطر دارم چراکه اولین بار بود که فلاکتی چنین مطلق و غیرانسانی می‌دیدم و بهت زده بودم. حالا تصور میکنم که ویروس به آنجا رسیده، به آن سوله ها، چون ما آنقدری که باید جلویش را نگرفتیم. چون میخواستیم به هر قیمتی که شده به آن مهمانی تولد برویم. چه کسی مسئولیت تقدیرگرایی ما را به گردن میگیرد؟

ما همه به یک طریق در معرض نیستیم و افراد شدیداً در معرض خطر هم، فقط سالخوردگان و افرادی با شرایط پزشکی حاد نیستند. میلیونها میلیون انسان به دلایل اجتماعی و اقتصادی در دسته ی افراد شدیداً در معرض قرار دارند. سرنوشت آنها، حتی اگر از نظر جغرافیایی بسیار دور باشند، باید بسیار نزدیک به ما دانسته شود…

نقد کتاب در روزگار آلودگی

کتاب در روزگار آلودگی، مجموعه‌ای است از چندین یادداشت کوتاه که قرار نیست به معلومات علمی شما چیزی اضافه کند، بلکه بیشتر یک‌جور بلند فکر کردن کسی است که با منطق ریاضی به موضوع شیوع کرونا نگاه می‌کند و انگار در پی تدوین اخلاق قرنطینه و خانه‌مانی است. یادداشت‌ها کوتاه است و اغلب شیرین و جذاب. البته کار مترجم هم عالی است و بعید می‌دانم مطالعه‌اش بیشتر از یک ساعت وقت کسی را بگیرد.

این مجموعه جستارگونه های کوچک و خوب و دلنشین ما را دعوت می کند که به جای اینکه کووید-۱۹ را یک بداقبالی یا مصیبت بدانیم، به آن معنا بدهیم و از روزگار آلودگی استفاده بهتری ببریم: آن را به کارِ اندیشیدن به چیزی ببندیم که وضعیت عادی، ما را از فکر کردن به آن باز می دارد: چه طور شد که به اینجا رسیدیم!؟ چه طور می خواهیم از نو شروع کنیم!؟

کتاب در روزگار آلودگی، اثری کوتاه و مفید است که اهمیت مسئولیت پذیری در این ایام سخت (که در جامعه ی ما کمتر به آن توجه میشود) را به خوبی نشان می دهد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 111 بار

Paolo%20Giordano%20(%D9%BE%D8%A7%D8%A6%D9%88%D9%84%D9%88%20%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%88)

عنوان کتاب: در روزگار آلودگی

یادداشت های رمان نویسی که در قرنطینه به ویروس، ریاضی، جامعه و اخلاق می اندیشد!

نویسنده: پائولو جوردانو

مترجم: محیا بیات

تعداد صفحات کتاب: 50 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.59 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کافی است اوقات خشم یا دلخوری را فرصت‌هایی برای شناخت بهتر خود بدانید تا خود آگاهیتان را در مورد یگانگی گسترش دهید. به مراحلی که جسمتان طی می کند توجه کنید موهایتان که خاکستری می شوند...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 562
کتاب قهرمان درباره ی یک داستان است، داستانی که زندگی من و در طول تاریخ، زندگی بسیاری از مردم را تغییر داده است. این داستان از آغاز خلقت بشر گفته شده و به شکل های گوناگون در هر فرهنگ و کشوری منتشر شده است، اما همیشه اصل داستان یکی باقی می ماند. این داستان راجع به...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2627

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *