تنهایی اعداد اول

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
تنهایی اعداد اول (nbookcity.com)

دانلود کتاب تنهایی اعداد اول

کتاب تنهایی اعداد اول، رمانی کوتاه اما بسیار جذاب است. توصیف خوب لحظه ها، معرفی خوب کارکترها و همچنین تصویرسازی بی نظیری را خواهید دید.

این رمان سختی های دوران کودکی و جوانی دختر و پسری را در شهر تورین و بین سال های 1983 تا 2007 روایت می کند. آنها از سال های نخست زندگی با طعم درد و رنج آشنا شده اند و روزگار سختی را سپری می کنند. راوی داستان نیز دو قلوهایی هستند که حس خواهر و برادری میانشان کم رنگ شده و پائولو جوردانو از همین موضوع برای نگارش رمانش استفاده کرده است.

این کتاب به سی زبان ترجمه شده و بیش از یک میلیون نسخه از آن در سراسر جهان فروش رفته است. پائولو جوردانو در تورین ایتالیا متولد شد و در دانشگاه تورین در رشته ی فیزیک تحصیل کرد و توانست دکترای فیزیک ذرات را با موفقیت اخذ کند. کتاب پیش رو، نخستین رمان اوست که در مدت کوتاه توجه بسیاری از منتقدان و اهالی ادبیات را به خود جلب کرد و توانست جایزه ی ادبی استرگا، معتبرترین جایزه ی ادبی ایتالیا را از آن خود کند.

خلاصه کتاب

در کتاب تنهایی اعداد اول، دختر و پسری به اسم آلیس دلاروکا و ماتیا بالوسینو از هفت، هشت سالگی با زندگی تلخ و انواع ناکامی مواجه می‌شوند. آلیس عکاس می‌شود و ماتیا دکترای ریاضی می‌گیرد. آلیس در حادثه‌ای هنگام اسکی بازی فلج می‌شود. او که به اجبار پدرش اسکی بازی می‌کرده بعد از حادثه دچار سرخوردگی و نفرت می‌شود و سال های نوجوانی و جوانی را در حسرت یک زندگی سالم و عادی می‌گذراند.

ماتیا هم در حادثه‌ای خواهر دوقلویش را از دست می‌دهد. او دچار عذاب وجدان است چون خودش را مسبب مرگ خواهرش می‌داند. آلیس و ماتیا در نوجوانی کنار هم قرار می‌گیرند اما با اینکه حس مشترکی دارند به ناچار از هم فاصله می‌گیرند و هرکدام راه جداگانه‌ای می‌روند.

نویسنده در کتاب تنهایی اعداد اول به‌ کمک روایت های موازی خواننده را در جریان اتفاقات زندگی آلیس و ماتیا می‌گذارد. آلیس و ماتیا شخصیتی چندوجهی دارند. هر دو رازی نزد خود دارند که آنها را به فردی پیچیده و مرموز تبدیل می‌کند. جوردانو با قرار دادن هرکدام از آنها در موقعیت‌ های مختلف و با به خدمت گرفتن راوی سوم شخص، که به‌صورت دانای کل ظاهر می‌شود، می‌کوشد خواننده را با زوایای ذهنی شخصیت‌ های داستان آشنا سازد.

آلیس که  ذهنی همیشه گرفتار دارد چون نمی‌تواند از بار جسمش بگریزد و ماتیا که از رفتن به هر جمع و مهمانی و ذاشتن زندگی معمولی گریزان است، برای او زندگی تابعی از ریاضی است. ماتیا به روابطْ ریاضی‌وار می‌نگرد و با چند تئوری بازی می‌کند، از جمله تئوری اعداد اول دوقلو. جهانی با الگوی ریاضی برای خود ساخته و از همان جهان چشم انداز خودمحورانهٔ خود را ترسیم می‌کند.

ماتیا فکر می‌کند او و آلیس مثل اعدادِ اولِ دوقلو هستند؛ اعدادی مثل ۱۱ و ۱۳. اعداد اولی در کنار هم، با فاصله‌ای همیشگی! کتاب تنهایی اعداد اول نوعی جست‌وجو برای صعود به درون ذهن است و نویسنده، با واکاوی، تحلیل روانکاوانه شخصیت‌ها و تکرار و رجعت روانشناسانه و زبانی، به مرز شناخت می‌رسد و وجود نوعی خلأ تفاهم و عشق را در زندگی امروز نشان می‌دهد.

براساس این رمان، فیلمی به‌کارگردانی ساوریو وستانتزو در استودیو مدوزافیلم ساخته شد. فیلم تنهایی اعداد اول با شرکت بازیگرانی چون ایزابلا روسلینی، آلبا روهر واچر، فیلیپو تیمی، مایوریتزیو دونادونی و لوکا مارینلی در سال ۲۰۱۰ در جشنوارهٔ فیلم ونیز به‌ نمایش درآمد.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

جذابیت نوشته‌های جوردانو، در به‌ تصویر کشیدن دقیق شخصیت‌ های ماسیده در این دو فرد منجمد نهفته است. ماتیا و آلیس در برابر پس‌زمینه‌ای انسانی همانند مجسمه‌ های یخی ظاهر می‌شوند که نویسنده آن را به حرکت درآورده است، اما خود آنها همچون شخصیت‌ های انسانی رفتار نمی‌کنند. آنها به انتخاب خود و به اجبار از جامعه دوری می‌جویند و منزوی می‌شوند. نویسندگان و فیلمسازان چندین دهه از موضوع انزوا مضامین عاشقانه استخراج کرده‌اند.

اما جوردانو تمامی مضامین عاشقانه را از بیگانگی اجتماعی می‌زداید. عمده آسیب‌ های موجود در میان خطوط کتاب تنهایی اعداد اول ناشی از دردی است که شخصیت‌ های بی‌عاطفه او به افرادی که به آنها اهمیت می‌دهند وارد می‌کنند، افرادی که نمی‌فهمند ماتیا و آلیس غیرقابل دسترس هستند. آنها با گرفتاری در مدارهای بسته خوددرگیری، شبیه انسان‌ های ماشینی معیوب و باهوشی هستند که احساساتی را در دیگران القا می‌کنند که خود قادر به بروز آن نیستند.

افراد منزوی کتاب جوردانو در واکنش به آسیب‌ های کودکی که قادر به گذر آن نیستند، خود را از خانواده و همسالان خود دور کرده‌اند. این اتفاق تلخ در دوران نوجوانی ماتیا رخ داد، هنگامی که او برای مدتی کوتاه خواهر دوقلوی خود را که مبتلا به معلولیت ذهنی بود رها کرد (که عواقبی ناگوار داشت) تا بتواند برای یکبار هم که شده بتواند بدون حضور او با سایر بچه‌ها بازی کند.

او در طی سال‌ها، سعی داشت تا با آزار رساندن به خود با شعله آتش و تیغ می‌تواند گناهان خود را پاک کند و به همین روال به جای افراد با نمادها اخت گرفت. مالیخولیای او باعث رنجش والدینش می‌شود. داستان – درواقع توضیح – چگونگی این امر که دو نفر در تنهایی بیشتر از در کنارِ دیگران‌ بودن احساس آرامش می‌کنند، کار ظریفی است که رمان غافلگیرکننده تنهایی اعداد اول عملی کرده است؛ دستگاهی که کاملا به‌خوبی تنظیم شده و از مکانیکِ منحرف نیاز استفاده می‌کند.

بخشی از متن کتاب

این لحظه بهترین موقعیت بود تا آلیس دکتر جوان را برانداز کند. فابیو چهره زیبایی داشت. موهایی کوتاه و مجعد به رنگ قهوه ای روشن داشت و چشم هایش آبی بود. فابیو بالاخره در بطری را باز کرد و دست آلیس داد. زیر چشمی نگاهی به آلیس انداخت و به سمت پاویون رفت. آن روز آخرین بار فابیو آلیس را دم در ورودی بیمارستان دید. هوا تاریک شده بود و آلیس منتظر تاکسی ایستاده بود. فابیو صدایش زد: «آلیس»

آلیس برگشت. توقع شنیدن اسم کوچکش را از دکتر نداشت. خنده ملایمی کرد و سرش را پایین انداخت، فابیو نزدیک شد. «میتونم برسونمت دیروقته» «مرسی. میخوام تاکسی بگیرم» فابیو خندید و گفت: «فکر کن ماشین من تاکسیه قول میدم هیچ حرفی باهات نزنم!» آلیس سکوت کرد. فابیو ماشینش را کمی جلوتر از پارکینگ بیمارستان پارک کرده بود. با دست به محل پارک اشاره کرد و پشت سر آلیس راه افتاد.

هنوز به ماشین نرسیده بودند که فابیو پرسید: «پات صدمه دیده؟» آلیس یکهو ایستاد. از این که غافلگیر شده بود عصبانی شد. هیچ وقت دوست نداشت در مورد پایش توضیح بدهد. آخرین بار به ماتیا توضیح داده بود اما مثل اینکه این بار هم مجبور بود. با تبسمی از سر ناچاری، گفت: «بله. یه تصادف بود. سالها پیش.» «تصادف با ماشین؟!» «نه خیر. اسکی.»

فابیو که فکر میکرد با این حرف میتواند جایی در دل آلیس باز کند، گفت: «اوه… چه عالی. من عاشق اسکی ام.» آلیس بی تفاوت جواب داد: برعکس من از اسکی متنفرم. فابیو جا خورد. انتظار شنیدن چنین جمله ای را نداشت فکر میکرد آلیس هم حرفش را تأیید میکند و سر صحبت باز میشود اما تیرش به سنگ خورد. برای اینکه موضوع را عوض کند…

نقد کتاب تنهایی اعداد اول

پاراگراف ابتدایی داستان تنهایی اعداد اول به “آلیس دلاروکا” دختر هفت ساله‌ای می‌پردازد که به اصرار پدرش اسکی می‌کند. او دوست دارد به پدرش “نه” بگوید و احساساتش را در این مورد بیان کند اما نمی‌تواند. او با خودش فکر می‌کند شاید وقتی بزرگ شود بتواند احساساتش را به خوبی بیان کند و آنگونه که دوست دارد زندگی کند.

آلیس، هنگام مسابقه اسکی در یکی از روزهای سال 1983 دچار حادثه شده و توانایی حرکتی‌اش محدود می‌شود. شخصیت دیگر داستان “ماتیا” پسری است که خواهر دوقلویی استثنایی دارد (به‌لحاظ ذهنی متفاوت یا به‌قولی معلولیت ذهنی). او در یکی از روزهای سال 1984 به جشن‌تولد یکی از همکلاسی‌ها دعوت می‌شود و از اینکه می‌بایست خواهر خود را هم به جشن ببرد رضایت ندارد.

او را در پارک می‌گذارد و خودش به‌تنهایی می‌رود اما وقتی بازمی‌گردد اثری از خواهرش نیست. این اتفاقات همچون زخمی بر جسم و روح آنها باقی می‌ماند. این دو در نوجوانی با یکدیگر آشنا می‌شوند و…

اگر به رمان های درون نگر و روانشناسانه علاقه دارید کتاب تنهایی اعداد اول را از دست ندهید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 93 بار

Paolo%20Giordano%20(%D9%BE%D8%A7%D8%A6%D9%88%D9%84%D9%88%20%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%88)

عنوان کتاب: تنهایی اعداد اول

برنده ی جایزه استرگا سال 2008

برنده ی جایزه ی پریمو کامپیلو سال 2008

نویسنده: پائولو جوردانو

مترجم: بهاره مهرنژاد

تعداد صفحات کتاب: 98 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8.11 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

مانند خیلی از داستان‌های فئودور داستایفسکی، شب های روشن داستان یک راوی اول شخص بی‌نام و نشان است که در شهر زندگی می‌کند و از تنهایی و این که توانایی متوقف کردن افکار خود را ندارد، رنج می‌برد. این شخصیت نمونهٔ اولیهٔ یک خیال باف دائمی‌ست. او در ذهن خود زندگی می‌کند...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 3824
ان تولی زمانی که تصمیم گرفت کتاب دهکده‌ی آدمخواران را بنویسد، تنها به مدارکی که در دست داشت بسنده نکرد. او به همان روستا سفر کرد و با مردم صحبت کرد. این گفتگوها تا حدی پیش رفت که مردم روستا او...
بروزرسانی: 2 روز قبل
تعداد بازدید: 4868

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *