شبیه ترین به پیامبر

آخرین ویرایش: 2 هفته قبل
شبیه ترین به پیامبر (nbookcity.com)

دانلود کتاب شبیه ترین به پیامبر

کتاب شبیه ترین به پیامبر مجموعه شعری عرفانی از دکتر هرمزی است که برای مطالعه کاربران، به شهر کتاب اهدا کرده اند.

سعیدرضا هرمزی جنگی در فروردین ماه سال 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانی اش به منوال کویرنشینان به گز و تاغ و آن آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد و این کویر بود که او را با خود رفته رفته پروراند و عشق به شعر و ادب را در نهاد او نهاد.

قریحه شعر را زمانی در خود یافت که در ده سالگی مثنوی معنوی حضرت مولانا را درک نمود و اولین شعر را زمانی به زبان آورد که از حضرت مولانا شنید که فرمود: “از محبت خارها گل می شود” پس در پاسخ چنین سرود: ” اهل بلخ است او که گفته است از محبت خارها گل می شود/ در کمال گفت مولانا بگویم با محبت مار بلبل می شود/ عاشق گل میشود/ پونه گرچه زشت/ اما مار مجنون نگاهش می شود/…”.

با این حال سبک شعری او و قریحه فطری او با آنچه در آثار مولانا و یا بعدها در آثار لسان الغیب می‌دید به نحوی متفاوت و گویی متضاد می‌نمود. علیرغم آنچه از او انتظار می رفت دوران جوانی را با ورود به دانشگاه در رشته شیمی (نه زبان و ادبیات فارسی) آغاز نمود. بدان جهت که معتقد بود اگر می خواهد دنیای عشق  را درک کند و خلقت را به غایت کمال بفهمد راهی جز پناه بردن به اسرار شیمی ندارد، بعدها پی برد که دنیای روابط انسان‌ها مانند دنیای روابط مولکول‌هاست، می گوید:

“دنیای اتم‌ها و مولکول‌ها را که درک کنی، دنیای عشق بین آدمها را درک خواهی کرد! دنیای الکترون‌های در اوربیتال را که فهمیدی آن زمان است که می فهمی چیستی و چرایی این را که گرچه لیلی مجنون را پس می‌زند چرا مجنون هرگز او را رها نمی‌کند زیرا این چرایی در دل همان دنیای دو الکترون یک اوربیتال نفهته است. خواهی دانست‌که گرچه مغناطیس عقل انها را از هم دور می کند اما اسپین عشق آنها را در آغوش هم می پروراند.”

معرفی نویسنده

سعیدرضا هرمزی جنگی پس از اتمام دوره کارشناسی به شیراز جهت گذراندن دوره کارشناسی ارشد در رشته شیمی تجزیه نقل مکان کرد. پس از اخذ درجه کارشناسی ارشد، وارد دوره دکتری تخصصی شیمی-شیمی تجزیه در دانشگاه شیراز شد و در سال 1400 موفق به کسب درجه دکتری تخصصی از این دانشگاه گردید. در سال 2020 به جهت معرفی یک کلاس جدید از سنسورهای بیوپزشکی  (multinanozyme) برنده جایزه بین المللی Best Researcher Award  از سازمان ScienceFather  گردید.

او در همان سال  سبب پیشینه ی  پژوهشی در زمینه بیوشیمی و بیوپزشکی بالاخره توانست به عنوان Referee (داور علمی) مجلات ISI سردبیر چندین مجله دعوت به همکاری شود. با این حال شاید بارزترین داوری های علمی او را بتوان برای مجله  Chemical Engeneering journal با ضریب تاثیر 47/16  دانست، از 2021  آغاز و تا کنون پیوسته برقرار بوده است. در این دوران شیراز و با درک آثار استاد شعر و ادب نیما یوشیج، درکی از سبک شعری خود دریافت  و در تکمیل سبک شعری خود به نیما تاسی جست و به تاسی از نیما به شعر نو روی آورد تا به طریقی سخن عشق را نه در مضامین پیچیده بلکه در غایت سادگی به رشته تحریر درآورد.

او به تقلید از نیما شعر “تو را من چشم در راهم/ نه چون نیما شباهنگام/ سحرگان تو را من چشم در راهم/ که می آیند در برخاک زمین افلاکیان/ تا بگیرند جرعه ای لبخند از خاک زمین اما/ در سحرگان می یابند اشکهای جاری ما را/ اشکهای ما از عشق است/ از دردیست بی درمان/ روزگاری در سحرگاهی/ یک ملک آمد/ روی اندر روی من استاده می گفتش/ اشکهایت چند من خریدارم/ اهل دنیا قدر دلها را نمی دانند/ قلبت چند؟ من خریدارم/…… ” را سرود که بعدها به عنوان دیباجه کتاب “دومینو” به چاپ رسید.

او در شعر گاه به مدح معشوق پرداخته، گاه از فراق یار می گریسته و گاه عشق را سرزنش کرده، گاه عقل را همراه دانسته و گاه قلب را گریزان نمایانده اما اشتراک همه سروده هایش در یک چیز است” همه سروده ها تقدیم شده اند به آنکه همه چیز برای او سروده شده است حتی آوای خوش خلقت انسان. در کنار شعر نو، او اشعاری در قالب سپید اما با نگاهی نوگرایانه سروده است که این اشعار در کتابی با عنوان ” یک عشق یک الکترون” گرد آمده اند.

بخشی از متن کتاب

ای مرد خدا راه به جایی نرسانی/ گر راه حسن بن علی را تو رها کرده/ به راه دگری رو بنمایی/ ای مرد خدا خوب بدان راز جهان را/ وان راز همین است تو بسپار به گوشت/ گر راه درستی به جهان است همان راه حسین است/ گر راه حسین بن علی را تو رها کرده و رفتی/ حقاً و يقيناً که زبان کرده بمُردی/ ای مرد خدا راه علی را نشنیدی/ آن راه که با راه رسول است مصادف و مقارن/ پس خوب بدان راه همان است که گفتم/ راه نبوی راه حسن راه حسین است/ گر راه حسن یا که حسین بن علی را تو گزیدی/ حقا که همان راه محمد و علی را تو گزیدی…

چون خدا را در نظر گیری محبت با تو است/ چون محبت با خدا بنموده ای حق با تو است/ راز انسان را اگر محفوظ کردی آن زمان/ راز عالم با تو یکجا فاش گشته در رو است/ آی من حج رفته ام، بخشش به پیران کرده ام/ آی من بر جای پای آن علی پیموده ام/ آی این اعمال ما از بهر دین است و خداست/ آی من دردم ز درد اهل بیت است و خداست/ آی اما راه او راهش به سوی باطل است/ آی من شیعه بدم بهر على مرتضى/ آی اما او فلانی رو به سوی باطل است/ این سخنها این هیاهو از برای دورهاست/ هر چه تو نزدیکتر باشی به حق/ پس سکوتت بس زیاد و آی و هویت بس کم است.

نقد کتاب شبیه ترین به پیامبر

سعیدرضا هرمزی جنگی تنها به عشق نپرداخته و به مدیحه سرایی اهل بیت (ع) نیز پرداخته و مجموعه دو جلدی علی سّرجاری خدا و شبیه ترین به پیامبر: عمادالثقلین حسن بن علی را در مدح اهل بیت (ع) در قالب شعر نو سروده است. دیگر آثار او عبارتند از: دوستت دارم ها، فریاد مکتوم، دومینو، و یک عشق یک الکترون.

کتاب های پیشنهادی

کتاب شبیه ترین به پیامبر

عنوان کتاب: شبیه ترین به پیامبر

عماد الثقلین حسن بن علی

شاعر: دکتر سعیدرضا هرمزی جنگی

تعداد صفحات کتاب: 67 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.44 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

یکی از ویژگی های امنیت در خلیج فارس، ویژگی ساده انگارانه آن است؛ زیرا از برداشتها، انگاره ها و ارتباط فرامنطقه ای و رویه های کنشگران این منطقه تأثیر می پذیرد و عوامل فکری آن به اندازه عوامل مادی یا بیش از آن...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 316
همسر فرعون زمانی که به درگاه الهی دعا کرد، گفت: خداوندا من را از شر فرعون و فرعونیان نجات بده. ایشان دعا نکرد که خدا، من را فقط از شر فرعون رهایی بده. این به دان معنا است که باید مسلک و مسیر فرعونیان از بین برود نه فقط یک فرعون.
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 631

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *