نگاهی به بیرون از ژرفا

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
نگاهی به بیرون از ژرفا (nbookcity.com)

دانلود کتاب نگاهی به بیرون از ژرفا

کسانی که به مسائل اجتماعی و تغییر نظریه‌های روانشناختی و جامعه شناسی نسبت به جایگاه زنان علاقه دارند، کتاب نگاهی به بیرون از ژرفا را باید بخوانند.

جنبش‌های زنان مانند همه‌ی جنبش‌های پیشرو، آزادی‌خواهانه و رهایی‌بخش دو سده‌ی گذشته‌ی سرتاسر جهان، جنبش‌هایی با رویکردی چپ و آرمان‌هایی سوسیالیستی‌‌اند که بر همان مسئله‌ی برابری حقوق زن و مرد و احقاق حقوق ستمدیدگان تأکید دارند که مسئله‌ی اساسی همه‌ی حرکت‌های انقلابی سوسیالیستی بوده و هست.

زنان مترقی و سوسیالیست به خاصه پس از واقعه‌ی 8 مارس 1857 و حرکت اعتراضی زنان کارگر کارخانه‌ی پوشاک در شیکاگوی آمریکا علیه شرایط نابرابر و تبعیض‌آمیز و کشتار آن زنان و هم‌چنین واقعه‌ی اعتصاب زنان کارگر همان کارخانه در 8 مارس 1908 و باز هم تکرار کشتار وحشیانه، جنبش‌های زنان در سرتاسر جهان وارد مرحله‌ی تازه‌ای شدند و توانستند آرام‌آرام بسیاری از سدهای نابرابری را در جهان مردانه از پیش رو بردارند.

خلاصه کتاب

کتاب نگاهی به بیرون از ژرفا: بازنگری جایگاه اجتماعی زن، به سیر صعودی جنبش‌های رهایی‌بخش زنان از دهه‌ی شصت قرن بیستم پرداخته و با موشکافی دلایل جدایی حرکت‌های اعتراضی زنان از دیگر حرکت‌های اعتراضی این دهه و پس‌از‌آن، فرایند شکل‌گیری حرکت‌های نوین گروه‌های اعتراضی فمینیستی را شرح و تفسیر کرده است. جولیت میچل نویسنده‌ی کتاب، از همان دهه‌ی شصت حضوری ثابت و تمام‌قد در حرکت‌های بزرگ اعتراضی داشته و با ریزبینی صاحب‌نظرانه‌اش توانسته چندوچون جنبش‌های زنان و ریشه‌های سوسیالیستی آن را تشریح کند.

میچل که تا به امروز از بودن در متن اعتراض‌های مدنی دست برنداشته و حضورش در جنبش اشغال وال‌استریت نشانه‌ی بارز این نکته است، نگاهی به بیرون از ژرفا را با نظر به ریشه‌های اصلی مبارزات مدنی زنان برای برابری نوشته است. برای درک اینکه زنان مبارز واقعی جدای از آن‌ها که با «می‌تو» برای برندهای سرمایه‌داری تبلیغ می‌کنند، که بودند و چه کردند، می‌توان به این کتاب مهم رجوع کرد و در جایگاه اجتماعی زنان آن‌گونه که هست و باید باشد، بازنگری کرد.

نویسنده کتابش را در دو بخش اصلی «جنبش آزادی بخش زنان» و «ستم بر زنان» سامان داده و در بخش اول با فصولی چون زمینه دهه شصت، جنبش آزادی بخش زنان، سیاست جنبش آزادی بخش زنان و در بخش دوم با فصل‌هایی چون جایگاه زنان، روان کاوی و خانواده و نگاهی به بیرون از ژرفا بحثی ارزشمند و قابل تامل را پیش می‌برد. میچل فصل اول کتاب را با دو سوال بنیادی: سرچشمه های جنبش آزادی بخش زنان چه بود؟ و چرا این جنبش در نیمه دوم دهه شصت سربرآورد؟ شروع کرده و تلاش می‌کند ریشه‌های همزمانی پیکارهای رهایی بخش این دهه توسط سیاهان، دانشجویان و جوانان با جنبش زنان را شناسایی کند.

بخشی از متن کتاب

جنبش آزادی بخش زنان باید واکنشی جامع نسبت به خانواده هسته ای داشته باشد. باید بر جدا کردن ساختارهایی که ستمگرانه در آن تنیده شده اند نقش های زنان تمرکز کند. باید وحدت آن را بر هم بزند. برای این کار ناگزیریم نقش و ماهیت عینی خانواده امروزین را از درون وارسی کنیم. باید بفهمیم که در هر سطح دقیقاً چه نقشی بازی میکند اما همزمان باید متوجه باشیم که در نسبت با کل تاریخ اجتماعی واحدی کمابیش ثابت است و بر همین اساس فارغ از مرحله توسعه اقتصادی که کل جامعه از سر می گذراند، تا حدی خود فرمان و انعطاف ناپذیر است.

این انعطاف ناپذیری تا اندازه ای به این مربوط میشود که خانواده آشکارا متعلق به روبنای ایدئولوژیک است و همواره حتی زمانی که این روبنا با کارکرد اقتصادی اش سازگار بود به همان شکلی عمل کرده که در خانواده دهقانی میکرد. در معبد مردم می آمدند تا عود و عنبر بسوزانند و برای بخت خوش محصول فراوان و فرزندان زیاد دعا کنند... در چین پیش از انقلاب اندازه خانواده عاملی بسیار مهم و مورد توجه بود میانگین هر خانوار برای اربابان و دهقانان ثروتمند پنج تن یا بیشتر بود.

برای دهقانان میانه حال اندکی کمتر از پنج دهقانان فقیر بین سه تا سه ونیم کارگران اجیر نزدیک به سه آنها که زمین نداشتند یا زمینی بسیار کوچک در اختیارشان بود. اغلب حتی از عهده ازدواج برنمی آمدند اگر هم ازدواج میکردند نمیتوانستند خانواده را باهم نگه دارند، به خاطر بیماری و خشکسالی فرزندان بیشتری از دست میدادند از سر ناچاری بچه ها را می فروختند، یا حتی زنشان را و بنابراین خانوارهایی نصف آن اندازه داشتند.

اگر میزان مالکیت زمین در دوره پیش از انقلاب به جای سرمایه بر مبنای شمار خانواده ها محاسبه میشد، تمرکز ثروت نزد اربابان و دهقانان ثروتمند چشمگیرتر از آب در می آمد. بر آن مبنا مبنایی بسیار واقع بینانه در مورد چین که از دیرباز تأکید همواره بر خانواده بوده نه بر فرد اربابان و دهقانان ثروتمند، با فقط ۵ درصد از مجموع خانواده ها ۳۱ درصد از زمینها را در اختیار خود داشتند. امروز کارکرد ایدئولوژیک هنوز آشکارا به کارکرد اقتصادی گره میخورد؛ هرچند هر دو با شتاب های متفاوت تغییر کرده اند و جابه جایی مهمی به بار آمده است.

نقد کتاب نگاهی به بیرون از ژرفا

بخش مهمی از متن اصلی کتاب نگاهی به بیرون از ژرفا، هم به لحاظ مضمون و هم از نظر حجمی که به آن اختصاص یافته، در حال‌وهوای همان سال‌های اعتراض است که از میانه دهه شصت میلادی همه‌گیر شد و کم‌وبیش تا سال‌های میانی دهه هفتاد دوام آورد. میچل خود در فصل‌های این کتاب، متناسب با موضوع، به جنبه‌های گوناگون این حال‌وهوا می‌پردازد.

اما به نظر می‌رسید شرحی کوتاه درباره برخی از جنبش‌ها و افرادی که در پیدایش آن نقشی مؤثر ایفا کردند برای خواننده امروز بی‌فایده نباشد. این مجموعه با این امید فراهم شده که آگاهی از حال‌ و هوای دوره‌های مشابه تاریخی بتواند مانع از تکرار راه‌های رفته و تجربه‌های آزموده شود؛ و گام کوچکی باشد در راه ایجاد جهانی دیگر و بهتر که، هر اندازه دشوار باشد، ناممکن نیست!

جولیت میچل، نویسندهٔ فمینیست انگلیسی، از نمونه زنانی است که برای موقعیت برابر همواره تلاش کرده است. کتاب نگاهی به بیرون از ژرفا پژوهشی ارزشمند از این نویسنده توانمند است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 127 بار

Juliet%20Mitchell%20 %D8%AC%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA%20%D9%85%DB%8C%DA%86%D9%84

عنوان کتاب: نگاهی به بیرون از ژرفا

بازنگری جایگاه اجتماعی زن

نویسنده: جولیت میچل

مترجم: منیژه نجم عراقی

تعداد صفحات کتاب: 254 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 22.77 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب هنوز هم من  رمانی عاشقانه از جوجو مویز رمانتیک ‌نویس معروف انگلیسی است. جوجو مویز که با دو کتاب من پیش از تو و پس از تو به شهرت رسید. در سال 2018 با رمان هنوز هم من علاقه مندان به ژانر عاشقانه را خوشحال کرد...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 8994
استعداد اصلی دی والرا این است که با استفاده از سخنان خود تقریبا همه اطرافیانش را مجذوب کند. دی والرا به سیبیلوت می گوید او داستانی دارد که می تواند شغل روزنامه نگار را نجات دهد اما تنها در...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 210

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *