نگاهی به شاه

نگاهی به شاه (nbookcity.com)

دانلود کتاب نگاهی به شاه

کتاب نگاهی به شاه از هزاران صفحه اسناد تاریخی از چند کشور و بخصوص ایران جمع آوری و نوشته شده است. از این کتاب چند ترجمه وارد بازار ایران شده است اما به گفته خود آقای عباس میلانی، ترجمه های بدی می باشند.

آقای عباس میلانی می خواهد که این کتاب که نوشته خود ایشان می باشد با متن اصلی در دسترس تمام ایرانیان قرار گیرد. کتاب حاضر از سایت شخصی آقای میلانی گرفته شده و به صورت PDF منتشر شده است. لازم به ذکر است که این کتاب بر روی سایت ایشان قرار گرفته است تا علاقمندان به این کتاب (فقط در ایران) آن را مطالعه کنند.

در بقیه کشورها کتاب نگاهی به شاه باید از انتشارات خریداری شود. سعی شده است که این کتاب با بالاترین کیفیت ممکن و کمترین حجم، در دسترس باشد تا استفاده از آن برای خواننده رضایت بخش باشد. این کتاب به هیچ شکلی اجازه ی انتشار در ایران را دریافت نکرده است و ناشرانی که به صورت غیر مجاز آنرا روانه بازار کرده اند به صورت سلیقه ای قسمتهایی از آنرا حذف و سانسور نموده اند که اصلا با اصل کتاب همخوانی ندارد . بنده یک نسخه نمونه رو با نسخه اصلی تطابق دادم ، چیزی حدود ۹۰ صفحه از کتاب کم شده بود. در حال حاضر قیمت این کتاب در بازار ایران چیزی حدود ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان می باشد.

بخشی از متن کتاب

در زمانی که رضاشاه تصمیم گرفت وقت ازدواج دخترانش فرا رسیده اشرف ۱۷ سال داشت و خواهر بزرگترش شمس ۱۸ ساله بود. بدون اطلاع دو دختر، رضاشاه نخست وزیر وقت محمود جم را مامور کرده بود سیاههای از پسران واجد شرایط ازدواج با دختر پادشاه را از میان فرزندان خانواده های پر نفوذ و پر ثروت و خوشنام ایران فراهم کند. در کار تدارک این سیاهه، جم بالاخره بر آن شد که نام فرزند خود فریدون را هم بر فهرست نامها بیفزاید. رضاشاه در عین حال دستور داده بود جم تصویر هر یک از این واجدان شرایط دامادی پادشاه را نیز همراه نام و وصف هر یک فراهم کند.

در آن زمان فریدون جم در دانشکده افسری پرآوازه سن سیر فرانسه تحصیل می کرد. تصویرش در لباس مجلل و پر زر و زیور مدرسه فرانسوی جذبه و جذابیتی خاص داشت. در جا رضاشاه بر آن شد که او را برای شوهری اشرف برگزیند. برای شمس پسری از خانواده پرآوازه قوام برگزید که اهل شیراز و به طرفداری از انگلیس شهره بودند. نام داماد على قوام بود. در عین اتخاذ این تصمیمات برای دخترانش، رضاشاه دستور داد که یکی از دختران قوام، که تاج نام داشت به ازدواج اسدالله علم در بیاید. خانوادۂ علم هم به طرفداری از انگلیس شهرت داشتند و چند صد سالی در خطه خراسان عملا حکومت می کردند.

اعلامیه دربار روز اول اکتبر ۱۹۳ را به عنوان مراسم جشن نامزدی شاهدخت شمس و اشرف تعیین کرد، ولی در روزی که دو دختر شوهران از پیش تعیین شده خود را ملاقات می کردند، اتفاقی غیر مترقبه افتاد. شمس به کژتابی و خودخواهی شهرت داشت. در عین حال گفته می شد که نزد رضاشاه و ملکه مادر هم او از جایگاهی ویژه برخوردار است و معمولا آنچه را که می خواهد می گیرد. در روز دیدار با نامزدان از پیش تقسیم شده، به محض آنکه چشمش به فریدون جم افتاد بر آن شد که او را، و نه على قوامی را که رضاشاه برگزیده بود، به همسری برگزیند.

طبق معمول در این مورد هم شمس موفق شد و هنگامی که اعلامیه رسمی دربار در باب ازدواج دو دختر رضاشاه صادر شد از فریدون جم به عنوان شوی برگزیده شمس نام برده شد.” اشرف هم، طبق معمول، چاره ای جز پذیرفتن رأی پدر و کژتابی ها و خودخواهی های خواهر خود نداشت و على قوام را که از همان آغاز نسبت به او احساس کراهت داشت به شوهری پذیرفت. رضاشاه در عین حال در فکر یافتن همسر مناسبی برای ولیعهد هم بود.

درباره نویسنده

عباس میلانی مورخ، ایران‌شناس، پژوهشگر و نویسنده ایرانی ساکن آمریکا است. میلانی مدیر برنامهٔ مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد و استاد فراخوانده دانشکدهٔ علوم سیاسی آن دانشگاه است. او همچنین همکار و یکی از سرپرستان پروژه دموکراسی ایران در مؤسسه هوور است. او به دلیل انتشار کتاب‌های معمای هویدا و نگاهی به شاه به شهرت رسید که این کتاب‌ها به دلیل استقبال زیاد تاکنون به چند زبان ترجمه شده و به چاپ رسیده‌اند. او به عنوان یک مورخ با نگاهی نو و بی‌طرفانه به بررسی تحولات سیاسی در تاریخ معاصر و نیز دوران پادشاهی محمدرضا پهلوی می‌پردازد.

تعداد بازدید: 8,330 بار

Abbas Milani عباس میلانی

عنوان کتاب: نگاهی به شاه

نویسنده: عباس میلانی

تعداد صفحات کتاب: 602 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 14 مگابایت

فرمت فایل: PDF

منبع: شهر کتاب 

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

کتاب گذرنامه داستانی را به تصویر کشیده است که در خلال آن نگاهی به دوران پرتلاطم سیاسی و اجتماعی دو کشور رومانی و آلمان دارد؛ در واقع این اثر برگفته از دغدغه‌ها و مشکلات زندگی شخصی مولر است که به شرایط...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 266
کتاب قوانین روابط موفق به این مهم می‌ پردازد که چگونه خود واقعی خودتان باشید تا بتوانید مردی را به سمت خود جذب کنید که شما را برای آنچه هستید دوست داشته باشد. قوانین واقعی فقط به شما کمک نمی‌کند تا برای خود...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1863

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *