کیمیا خاتون دختر رومی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
کیمیا خاتون دختر رومی (nbookcity.com)

دانلود کتاب کیمیا خاتون دختر رومی

“کیمیا” که پرورش یافته محیط و خانه مولاناست، در جوانی و به خواسته “شمس تبریزی” (مرشد و معلمِ مولانا) و به خواستِ پدر، در اوج جوانی به زوجیت شمس در می آید و شگفتا که علیرغم اختلاف سن زیاد، دل به این پیر آگاه می سپارد و بانوی خانه شمس می شود. افسوس که شمس دیر نمی پاید. قصه اين زن مشهور تاريخ ادبيات در قالب رمان هايي به نگارش درآمده است که کیمیا خاتون دختر رومی یکی از آنهاست. كتاب به لحاظ سبك نوشتن تصاويري فانتزيك دارد، آدم ها در قالبي ادبي و كتابي به رشته تحرير درآمده اند و تصويرسازي ها صرفاً تكنيكي است.

موریل مائو فروی با تفحص در متون و مدارک تاریخی به زیبایی، داستان شگفت آور زندگی دختر مولانا را از کودکی به رشته تحریر درآورده. جالب است که این کتاب در دنیای غرب به یکی از پرفروشترین آثار تبدیل شده و به اغلب زبانهای دنیا نیز ترجمه شده است. به گفته ناشر انگلیسی، پس از کتابِ کیمیاگر نوشته پائولو کوئیلو بیشترین استقبال از آن شده است.

چکیده کتاب

کتاب کیمیا خاتون دختر رومی رمانی تاریخی و عاشقانه است که راجع به تمام این موارد با صراحت صحبت می‌کند. اگرچه برخی این رمان را از نظر صراحت نویسنده راجع به رابطه‌ی شمس و مولانا یا زیر سوال بردن زندگی ساده‌ی بانوان در قرن هفتم شمسی را نقد می‌کنند، ولی نویسنده بارها اقرار کرده که کتاب را نه بر اساس قوه‌ی تخیل بلکه براساس اسناد تاریخی نوشته است. کتابی که یک بار هم که شده، بت‌شکنی می‌کند و صدای کسانی را که در آن دوران، شنیده نشد را بلند ادا می‌کند.

داستان راجع به دختربچه‌ی فکور و متفاوتی است که گاهی بی دلیل خشکش می‌زند و گویی روح او از کالبدش خارج می‌شود. و به اعماق چیزی فرو می‌رود. او در روستای کوچکی زندگی می‌کند ولی آنقدر متفاوت است که انگار برای یک زندگی روستایی آفریده نشده است. رفته رفته خانواده و اهالی دهکده به همین نتیجه می‌رسند و پدرش، علی رغم وابستگی بسیار زیادی که به کیمیا خاتون دارد، او را به قونیه می‌برد تا در آنجا درس بخواند. آن‌ها در قونیه حضرت «مولانا» را ملاقات می‌کنند و فرخ که نسبت به وجود مقدس او تسلیم و آرام شده، دخترش را برای درس خواندن و زندگی، به او می‌سپارد.

از همان صفحات آغازین کتاب شما تمایل شدید کیمیا خاتون برای رسیدن به آرامش را مشاهده خواهید کرد. دختری که در قرن سیزدهم میلادی زندگی می‌کند. ولی مثل مردمی که در قرن هجدهم و در دوره‌ی رمانتیک می‌زیستند، عشق و زندگی را از دل طبیعت پیدا می‌کند. از نظر لکان، انسان همیشه در جستجوی آرامش است. آرامشی که قبل از تولد (در رحم مادر) و بعد از مرگ تجربه می‌کند، برای او منحصر به فرد و بی همتا است. برای همین هنگام خروج از رحم مادر گریه می‌کند و در طول زندگی، همواره در تلاش برای رسیدن به آن آرامش است. اما شاید خودش نسبت به این نکته آگاهی نداشته باشد. اما کیمیا کوچولو، دختر متفاوت قصه این نکته را به خوبی می‌داند.

بخش هایی از متن رمان

صدای کرا را شنید که دوباره به سخن آمده بود. «تو حتی لازم نیست تصمیم بگیری. وقتش که برسد خودت می‌فهمی.» چشمان کرا مملو از جرقه‌های کوچک بود و گرمای نگاه او آرامش‌بخش و مطمئن‌کننده بود. هجوم احساسات کیمیا آرام گرفته بود. هراس‌ها، اشک‌ها همه محو شده بودند. کرا حق داشت. چیزی برای تصمیم‌گیری وجود نداشت. نباید در مورد چیزی هم نگران می‌شد…

باید عادت می‌کرد که دیگر از دویدن لذت نبرد. باید عادت می‌کرد که دیگر با صدای بلند در جمع نخندد. «زن‌های متاهل باید وقار و متانت داشته باشند. باید شوهرانشان را راضی کنند.» این سخن را بارها شنیده بود اما نمی‌دانست چگونه می‌تواند شوهرش را راضی کند، در حالی که به ندرت او را می‌دید؟…

نقد و بررسی کتاب کیمیا خاتون دختر رومی

شمس می نویسد: «خبر کرد که بیایید شوی مرا ببینید، یکی از این سو سر می کند، یکی از آن سو و او را خوش می آید و آن همه تانی که من در باب کیمیا کردم، در مقابل تانی من اندک بود.» همین یک جمله از شمس کافی است تا به میزان علاقه کیمیا خاتون به شوهرش پی ببریم. کیمیا خاتون 25 ساله همسر مردی 60 ساله شده است. با تعریفی که افلاکی از کیمیا کرده می دانیم که وی از زیبایی صورت و نجابت هم کم و کسری نداشته است. طبیعی است که زنان و دوستان و آشنایان زبان به طعنه و کنایه بگشایند که در وجود پیرمرد لب گوری چه دیدی که این همه جوان را رد کردی و به همسری آن پیر در آمدی و کیمیا خاتون چاره را در ان دیده که همه را دعوت کند به دیدن شوهرش تا علت عشق و علاقه نامتعارف وی را به چشم ببینند. هرچند این مساله موجب رنجش شمس می شد؛ ولی کیمیا خاتون برای مجاب کردن زنان و دختران دور و نزدیک چاره ی دیگری نداشت. باید یوسف او را از نزدیک می دیدند تا پی به عشقش می بردند.

به طور کلی،  موریل مائو فروی نویسنده‌ی کتاب سعی دارد دو شخصیت تاریخی بزرگ یعنی‌«شمس و مولانا» را به چالش بکشد. چون تاریخ را پیروز شدگان می‌نویسند و پیروزهای قرن هفتم، چیزی جز مردها نبودند. پس قطعا نمی‌توان هر آنچه را که در آن زمان گفته و نوشته شده، قرآن ناطق در نظر گرفت. اگرچه نویسنده معصومانه اعتراف می‌کند که هرچه نوشته بر اساس یافته‌های تاریخی بوده است و چیزی را به عمد تغییر نداده است.

 شاید ابتدا از اینکه دو حضرت والا و عرفانی تاریخ به چالش کشیده شده‌اند عصبانی شوید. ولی کمی خود را جای همسر مولانا بگذارید. همسر شما شش هفته در یک اتاق با مردی زندگی کند و هر غذایی که برای او می‌برید را پس بزند. این موضوع همیشه به عنوان امری عاشقانه و مرموز بیان شده است. اما اگر واقعا چنین باشد، آیا باز هم می‌توانید به داستان با دید عاشقانه و رویایی نگاه کرده و لبخند بزنید؟ نویسنده‌ی کتاب کیمیا خاتون دختر رومی، صدای زن‌ها و بانوان دوره‌ی شمس و مولانا را به گوش مخاطب می‌رساند.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. ملت عشق
  2. عظمت خدای مهربان،راز خوشبختی و قدرت
  3. از فرش خاکی تا عرش خوشبختی ابدی
  4. پله پله تا ملاقات خدا
  5. شعر بی دروغ، شعر بی نقاب

تعداد بازدید: 3,684 بار

Muriel%20Mao%20Froy%20 %D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%84%20%D9%85%D8%A7%D8%A6%D9%88%20%D9%81%D8%B1%D9%88%DB%8C

عنوان کتاب: کیمیا خاتون دختر رومی

نویسنده: موریل مائو فروی

مترجم: مهران قاسمی

تعداد صفحات کتاب: 304 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 84
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 16 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *