زنان سیبیلو مردان بی ریش

زنان سیبیلو مردان بی ریش (nbookcity.com)

دانلود کتاب زنان سیبیلو مردان بی ریش

کتاب زنان سیبیلو و مردان بی ریش برای علاقه‌مندان حوزه جنسیت و تاریخ نگاری، نامی آشناست.

کتابی به قلم افسانه نجم آبادی که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی منتشر شد. آغاز ترجمه به حدود ۵ سال پیش باز می گردد. اگرچه کنجکاوی و علاقه، دروازه ی ورودِ ما به جهان این کتاب بود؛ آنچه ما را در عمق کتاب فرو برد و پشت خطوطش گرفتار کرد، حجم بیشمار داده های تاریخی و پیچیدگی تحلیل های نظری نگارنده بود.

نجم آبادی در این کتاب پای سفرنامه ها و زندگی نامه ها، پارچه نویسیها، اشعار، رمانهای فارسی، نمادهای ضرب شده بر روی مسکوکات و… را به میان آورده تا ماجرای دگرگونی امور جنسیتی و امیال جنسی را در دوران قاجار روایت کند؛ روایتی تاریخی از سرگذشت ایران که اگرچه از همان مواد و اجزای برجای مانده از آن دوران الهام میگیرد اما چنان تردستانه این قطعات را سرهم بندی میکند که با داستانی سراسر دیگرگون مواجهیم.

خلاصه کتاب

داستانی که گفتمان رسمی از تاریخ جنسیت ایران را با پرسش هایی جدی روبه رو می کند. نویسنده کتاب زنان سیبیلو و مردان بی ریش نشان میدهد چگونه مواجهه ما با فرنگیان، نه تنها زندگی روزمره ما را متحول، بلکه فهم ما را از گذشته دگرگون کرد. پر بیراه نیست اگر بگوییم یکی از اهداف مؤلف به چالش کشیدن شیوه های خاص روایت تاریخی و ارائه روایتی بدیل از تاریخ جنسیت در دوران قاجار است.

تألیف زنان سیبیلو و مردان بی ریش بر دو پایه استوار است؛ نخست فکت های تاریخی و دوم نظریه های علوم انسانی. به بیان دیگر هرگز امکان مواجهه بی واسطه با داده های تاریخی وجود ندارد. در این کتاب مؤلف با چشمانی مسلح به دانش آکادمیک، داده های تاریخی را کنار یکدیگر می چیند. سوار شدن این علوم بر تاریخ، گویای واقعیتی بسیار درس آموز است:

گذشته نه فقط با یافتن قطعاتی از تاریخ کشف میشود، بلکه از خلال نظریات و مفاهیم نو باز صورت بندی میشود. به این اعتبار اثر نجم آبادی نه تنها به نقاط تاریک گذشته نقب میزند بلکه با عبور ریسمان نظریه های علوم انسانی از روزنه های تاریخ آن را به شکل جدیدی در هم میتند.

با این تفصیل میتوان نتیجه گرفت کتاب زنان سیبیلو و مردان بی ریش دو وجه به هم پیوسته دارد: نخست آگاهی یافتن از گذشته معاصر از خلال استخراج مواد و مصالح مدفون شده پشت لایه های تاریخ و دوم باز صورت بندی آن در پرتو علوم جدید. زنان سیبیلو به ما یادآور میشود گذشته هر بار در هیئتی نوشونده و در میان مناسباتی نوپدید خود را بر ما عیان میکند. بدین ترتیب کتاب نجم آبادی را باید همچون تکانه دید.

بخشی از متن کتاب

هنجارسازی عشق دگرجنس خواه در قرن نوزدهم مفهومی کلیدی در شکل دادن به شماری از تغییرات سیاسی و فرهنگی در مدرنیته ایرانی بود. زنانه کردن «معشوق» از ایران تصویر معشوقی مؤنث به دست داد که اخوت ملی از آن بهره برد. بدین سان هنجارسازی عشق دگرجنس خواه نقشی میهن پرستانه ایفا کرد و گفتمان حفاظت از زن پیکری که باید در برابر توطئه، تجاوز و تعدی بیگانگان محافظت شود و دفاع از ناموس را برای استفاده در ملی گرایی فراهم آورد.

ایران در مقام معشوقی مؤنث به نوبه خود عشق دگرجنس دوست را تقویت کرد. به همین منوال تغییر ازدواج از پیمانی مبتنی بر تداوم نسل، به پیمانی رمانتیک ممکن شد. این هنجارسازی در ایجاد همسر همدل نقشی مؤثر ایفا کرد. این همسران خواهان پایان یافتن روابط همجنس گرایانه مردان شدند؛ بدین ترتیب از آغاز مهر رد همجنس خواهی مردان بر پیشانی پروژه مدرنیستی رهایی زنان خورد.

مدرنیته در عین حال به زنان وعده پذیرش در عرصه عمومی و نیز پذیرش بانوان متجدد و تحصیل کرده را به عنوان شهروند و هم میهن میداد. فصل پنجم به بررسی سیاست رؤیت پذیری عمومی و بحث فضا و جنسیت در ایران می پردازد. این فصل از کتاب زنان سیبیلو مردان بی ریش به ترسیم نتایج مختلط کردن روابط اجتماعی بر نحوه بیان زنان، در هر دو شکل کلامی و جسمانی و همچنین تأثیر آن بر فضای روابط اجتماعی زنانه خواهد پرداخت.

فصل پنج با ارزیابی انتقادی از سرخوردگی زنان نسبت به وعده مدرنیستی روابط اجتماعی مختلط به پایان میرسد. فصل ششم به تأثیرات دگرجنس خواهانه کردن عشق و بازسازی مفهوم ازدواج از پیمانی مبتنی بر تولیدمثل به پیمانی رمانتیک میپردازد. ورود عشق رمانتیک و دگرجنس دوست، به مدرنیته ایرانی از راه روایات تراژیک بود؛ در این تراژدیها نیروهای فرهنگی و سیاسی از جمله دولت مطلقه، افراد ناآگاه و جاهل بی وجدانی مردان دیندار و بی قانونی کشور اجازه نمیدادند ازدواج مرد و زن متجدد به پایانی خوش بینجامد.

نوشته های زنان درباره ازدواج رمانتیک با آثار مردان در این باره متفاوت است. ازدواج به سان پیمانی رمانتیک، از زنان میخواست که عشق و وفاداری به شوهرانشان را به پیوندهای زنانه ترجیح دهند. این مورد از ابتدا، مسیری پرخطر برای زنان محسوب میشد و خود آنها نیز این نکته را درک کرده بودند. به ویژه مردانی که از عاشقانه کردن ازدواج…

نقد کتاب زنان سیبیلو مردان بی ریش

افسانه نجم آبادی، پژوهشگر، نویسنده و مدرس حوزه‌ی مطالعات زنان، تاریخ  و جنسیت است. نجم آبادی به دنبال یافتن رد پای تاثیر مدرنیته بر زیست جنسی ایرانیان، سال­‌های زیادی را صرف پژوهش در آثار هنری و ادبی کرده است. کتاب زنان سیبیلو و مردان بی ریش نتیجه‌ی این پژوهش‌ها است که به زبان انگلیسی نوشته شده و با نگاه تحلیلی نگارنده همراه می‌­شود.

با توجه به تسلط همیشگی مردسالاری بر تاریخ و فرهنگ ایران، به دست آوردن اطلاعاتی مشخص از زیست زنان ایرانی تقریبا غیر ممکن به نظر می‌آید اما نویسنده بر آن است تا از دل آثاری که توسط مردان خلق شده‌اند به اطلاعاتی در مورد زنان و نقش‌های جنسیتی آنان دست یابد. کتاب شامل دو بخش است که در حال حاضر تنها بخش اول آن به فارسی ترجمه شده است.

در اولین فصل از این بخش با نام «اوایل دوران قاجار» به  بررسی آثار هنری و تعریف مفهوم زیبایی و جذابیت جنسی در آن دوره‌ی زمانی پرداخته می­‌شود. پی بردن به این نکته که زیبایی به شکل امروزی آن در انحصار زنان نبوده و اصلا مفهومی جنسیتی به حساب نمی‌آمده است. در این فصل از کتاب زنان سیبیلو مردان بی ریش، مراجعه به آثار ادبی و بررسی نقاشی‌هایی که عاشقان و معشوقان را به تصویر می­‌کشند همگی گواه این موضوع هستند که زیبایی و جذابیت جنسی یک مفهوم بی جنسیت محسوب می‌­شده است.

چنان چه توصیفات چهره‌ی غلامان یا پسران نوجوان تفاوت زیادی با توصیف زیبایی نسوان نداشته و حتی می‌­توان گفت مفصل تر نیز بوده است. در این فصل با دسته بندی تازه‌ای از جنسیت در آن زمان آشنا می­‌شویم که برای انسان امروزی معنا و مفهومی کاملا متفاوت دارد. این دسته بندی انسان‌ها را به سه دسته‌ی مردان و زنان و امردان تقسیم می­‌کند. امردان، پسران نوجوان و نابالغی را می­‌گفتند که آثار جوانی اعم از رویش ریش و سبیل در آنها ظاهر شده اما هنوز پایدار و کامل نشده است.

نویسنده کتاب زنان سیبیلو مردان بی ریش با تاکید بر جدایی این مفهوم از مفهوم «پدوفیلیا» و اصطلاح «بچه بازی» در تلاش است تا توجه خواننده را به سمت زمینه و بستر زمانی آن جلب کند. همجنس­‌خواهی در میان مردان ایرانی تا زمانی که معشوق امردشان تبدیل به یک مرد بالغ نشده است نه تنها غیر معمول نبود بلکه برای بسیاری از مردان جوان، عبور از این مرحله مانند عبور از یکی از مراحل بالغ شدن به حساب می‌آمده است.

امردان در جایگاهی که گاهی بالاتر از زنان و گاهی هم ردیف آنان است، یکی از ابژه‌های میل جنسی مرد ایرانی بوده‌اند. این تمایل گاهی تا جایی پیش می­‌رفته که زنان در تلاش برای به دست آوردن توجه مردان و منحرف کردن میل آنان نسبت به امردان دست به دامان سحر و جادو می­‌شدند تا آنان را ترغیب کرده و به تولید مثل ادامه دهند. با خواندن روایت تاریخی این کتاب، آنچه که شما از احساسات و امیال طبیعی می‌پنداشتید به‌ یکباره به زیر سؤال می‌رود.

کتاب زنان سیبیلو مردان بی ریش این راز را افشا می‌کند که آنچه طبیعی می‌پندارید تنها در مقطعی از تاریخ «طبیعی‌سازی» شده است!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 496 بار

Afsaneh%20Najmabadi%20(%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D9%86%D8%AC%D9%85%E2%80%8C%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C)

عنوان کتاب: زنان سیبیلو مردان بی ریش

نگرانی های جنسیتی در مدرنیته ایران

جز کتاب های تاریخی برگزیده

نویسنده: افسانه نجم آبادی

مترجمان: آتنا کامل و ایمان واقفی

تعداد صفحات کتاب: 162 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 14.25 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

گرچه در بررسي هاي روان كاوي از اطّلاعات موجود در زندگي نامه فرد به عنوان « داده ها » استفاده می كردند، ولي در بررسي هاي بعدي بر فنون جديد علوم اجتماعي، مانند پرسشنامه، مصاحبه، آزمايش، و شبيه سازي تكيه كردند.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 4419
مورونا دختری جوان، زیبا، با ظرافت‌های زنانه‌ای دلنشین که صفات یک خانواده‌ی اصیل را می‌توان در تمامی رفتار و حرکاتش دید. او به دلیل رفتار، طرز لباس پوشیدن و چهره‌ی جذابش، از دیگر اهالی دهکده متمایز است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 213

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *