مادر و جنسیت فرزند

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
مادر و جنسیت فرزند (nbookcity.com)

دانلود کتاب مادر و جنسیت فرزند

نهاله مشتاق در کتاب مادر و جنسیت فرزند در مورد اتفاقاتی که به طور ناخودآگاه در روان مادر می افتد، به شما اطلاعاتی می دهد. متوجه می شوید که مسیر رشد روانی مادر در فرایند بزرگ کردن دختر، بسیار متفاوت از بزرگ کردن پسر است. در مورد این که رابطه ی یک مادر با دخترش بسیار پیچیده تر از رابطه ی او با پسرش است، اطلاعاتی به دست می آورید. این اطلاعات و آگاهی از حس های ناخودآگاه، به شما کمک می کند تا مسائل موجود در رابطه با فرزندان خود را بشناسید و آنها را کنترل کنید.

خلاصه کتاب

روشن است که مادر، فرزندان خود را دوست دارد و تلاش می کند تا به بهترین نحو ممکن از آنها مراقبت کند. این عاطفه ی مثبت و عملکرد مراقبتی همراه با آن، به طور معمول صرف نظر از جنسیت فرزند اتفاق می افتد. اما حس این که مادر بین فرزندانی که جنسیت آنها متفاوت است تبعیض می گذارد شکایتی نسبتا شایع است، موضوعی که تعداد کمی از مادران با آن موافق هستند. وقتی قصه را از زبان مادران می شنویم، آنها تاکید دارند که در عشق، توجه و مراقبت از فرزندان خود هیچ تفاوتی بین آنها قائل نشده اند. اما همین قصه ی عشق و توجه مادرانه از زاویه ی دید فرزندان به طور متفاوتی نقل می شود. کتاب مادر و جنسیت فرزند در این زمینه نکاتی را به شما آموزش می دهد.

بسیاری از دختران این گونه احساس می کنند که مادر آنها توجه ویژه ای به برادرانشان دارد. با این حساب، کدام قصه معرف واقعیت روابط مادر با فرزندان دختر و پسر است؟ کتاب مادر و جنسیت فرزند به طور خلاصه به پاسخ های همین سوال می پردازد. مانند کتاب مادر خوب و مادر بد، در این کتاب هم در مورد احساسات و پویایی هایی صحبت می شود که به طور آگاهانه در ذهن مادر وجود ندارند، اما در پس پرده حاضرند و با قدرت هرچه تمام تر، صحنه گردان نمایش رابطه ی مادر با فرزندانش می شوند.

بخشی از متن کتاب

خانمی پس از سال های طولانی که خود را وقف رسیدگی به مادرش کرده بود، با خشم به یاد می آورد که مادرش به همه ی زنان خانواده اطمینان می داد که «اگر دختر داشته باشی انگار دوباره مادر دار شده ای!» این باور به اشکال دیگری نیز در فرهنگ ما بازتاب داده شده است: می گویند پسر بی وفاست اما دختر می ماند، یا کار به جایی می رسد که می گویند مجلس عزای کسی که دختر ندارد سوت و کور می شود. در نگاه ظاهری به نظر می رسد این باورها در تحسین مهربانی جنس زن و سرزنش نامهربانی جنس مرد است. اما در واقع، منعکس کننده ی انتظارات افراد از فرزند دختر در لایه های عمیق تر روانی است.

به هر حال از آنجا که هیچ فرزندی قادر نیست هرچه را که مادرش کم دارد به او بدهد، مسیر مادری کردن برای مادر خود، معمولا منجر به بروز احساس ناتوانی و عذاب وجدان در دختر می شود. گویی علت وجود داشتن او در ارضای نیازهای روانی مادر خلاصه می شود، بنابراین به خود حق و اجازه ی استقلال رأی نمی دهد، زیرا آن را خیانتی علیه مادر تلقی می کند یا می ترسد مادر شکننده اش تحمل آن را نداشته باشد و آسیب جدی ببیند. به نظر می رسد در فرهنگ ما، دختری که در خدمت نیازهای مادرش باشد، «دختر خوب» نامیده می شود و از تأیید دیگران برخوردار خواهد بود اما…

نقد کتاب مادر و جنسیت فرزند

یکی از سوالاتی که بلافاصله پس از حصول اطمینان از بارداری به ذهن مادر و اطرافیان او خطور می‌کند، جنسیت فرزند است. امروزه بسیار می‌شنویم که دختر یا پسر بودن فرزند هیچ تفاوتی ندارد و فقط سلامت او باید در اولویت باشد. اما آیا به راستی دختر یا پسر بودن هیچ تفاوتی در دنیای روانی والدین ایجاد نمی‌کند؟ با وجود اینکه هیچ یک از دو جنس بر دیگری برتری ندارد، مطالعات روانشناسان نشان می‌دهند که جنسیت فرزند پویایی‌های روانی متفاوتی در والدین ایجاد می‌کند. در کتاب مادر و جنسیت فرزند نگاهی به همین فرآیندهای روانی متفاوت خواهیم داشت.

تعداد بازدید: 244 بار

Nahaleh%20Moshtagh%20 %D9%86%D9%87%D8%A7%D9%84%D9%87%20%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D9%82 2

عنوان کتاب: مادر و جنسیت فرزند

بحثی پیرامون تفاوت رابطه ی مادر با فرزندان دختر و پسر

نویسنده: دکتر نهاله مشتاق

تعداد صفحات کتاب: 72 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 18.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب زبان مادر بخش سوم از مجموعه ی فرزند پروری است که به منظور آگاه سازی والدین طراحی و تهیه شده است. محتوای این مجموعه، حاصل سالها مطالعه و پژوهش روان شناسان متخصص و زبدهی سراسر جهان است که به دست نهاله مشتاق جمع آوری و برای مخاطبان علاقه مند...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 302

2 پاسخ

  1. سلام. بسیار کتاب خوبی هست. درکل سری کتابهای فرزندپروری دکتر مشتاق خیلی آموزنده هستند. امکانش هست کتابهای دیگرشون رو هم برای دانلود قرار بدید؟ مثل مادر خوب مادر بد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *