بازجویی از صدام

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
بازجویی از صدام (nbookcity.com)

دانلود کتاب بازجویی از صدام

کتاب بازجویی از صدام، اولین کتاب جان نیکسون، یکی از تحلیل‌گران حرفه‌ای و کهنه کار سازمان سیا است.

نویسنده‌ تمام وقایع را از دید اول شخص و از زاویه دید خودش تعریف می‌کند. این وقایع نه‌تنها ملال‌ آور و خسته‌ کننده نیستند، بلکه گاهی جذاب و خواندنی هم می‌شوند. صحبت های نیکسون در این کتاب تا حد زیادی بی‌طرفانه و بدون جانب‌ داری است. بازجویی از صدام بسیار ساده و بدون تشریفات نظامی بوده و او تمام مدت با دست‌های باز روی صندلی نشسته بوده است.

نیکسون می‌گوید که صدام بسیار آرام و مسلط به شرایط رفتار می‌کرده، خیلی سریع خودش را با محیط و فضای فوق امنیتی بازداشت‌گاهش وفق داده و حتی گاهی از موضع بالا با افراد حاضر در جلسات رفتار می‌کرده است. پس از این بازجویی تاریخی بود که نیکسون به این نتیجه رسید که دولت آمریکا اشتباه بزرگی مرتکب شده است. آنها در جستجوی صدام و نابودی او، چنان درگیری و ناامنی وحشتناکی در عراق ایجاد کردند که نتیجه‌ی آن کشته شدن هزاران نفر از مردم عراق و آمریکا بود…

خلاصه کتاب

جان نیکسون، تحلیل‌گر ارشد سازمان سیا، در پیش­گفتار کتاب بازجویی از صدام پس از مرور سریع روزهای پر تلاطم بغداد و تحلیل‌ هایش از نوع رفتار ایالات متحده در خاورمیانه؛ در فصل­ آغازین کتاب با حوصله و قدم به قدم در جستجوی ردپایی از صدام حسین مخاطب را به منطقه‌ی سبزِ بغداد می‌برد، منطقه‌ای امنیتی و محافظت شده که سفارت­خانه‌های آمریکا و بریتانیا نیز در آن قرار دارند؛ به اردوگاه نیروهای امنیتی و نظامیان ارتش ایالات متحده.

جان نیکسون ابتدا با شبکه‌ی عظیمی از خبرچینان و جاسوسان و البته هم­وطنان متخصص‌اش همراه است تا بلکه بتواند نشانی از صدام حسین بیابد. در منطقه‌ی سبز همه در تکاپوی یافتن ردی از صدام حسین هستند. دیکتاتور عراق آخرین بار در یک فیلم ویدیویی در حومه‌ی بغداد دیده شده است؛ نهم آوریل 2003. او از آن زمان در نقطه‌ای نامعلوم پنهان شده است. آغاز خاطرات نیکسون از روز سیزدهم دسامبر سال 2003 میلادی‌ست.

هشت هفته از حضور او در عراق می‌گذرد و این کشورِ تصرف شده­ به دست نیروهای ائتلاف، بدون دولت در آشوب روزگار می‌گذراند. نیکسون با مرور تاریخ حزب بعث و شرح تلاش‌هایش برای دستگیری صدام مخاطب را هم با تاریخ این کشور همراه می‌کند هم چون یک فیلم معمایی او را در جو پر استرس و زیر فشار به صدام حسین نزدیک و نزدیک­تر. ­شب سیزدهم دسامبر ناگاه رئیس پایگاه به سراغ نیکسون می‌آید و می‌گوید که در تکریت مردی دستگیر شده که گمان می‌رود صدام حسین باشد.

پس پرسش‌هایی را آماده کن که فقط صدام می‌تواند به آن‌ها پاسخ بدهد. قلب در سینه‌ی بی‌قرار نویسنده کتاب بازجویی از صدام می‌خواهد از جا کنده شود. او را شبانه از جاده‌ی خطرناک فرودگاه با اتومبیل‌های مخصوص و راننده‌های مجهز به دوربین دید در شب به سمت فرودگاه بغداد می‌برند. توصیفات نیکسون از آن لحظات چون یک فیلم حادثه‌ای- معمایی آدرنالین خونِ مخاطبِ حالا در جاده‌های تاریک بغداد را بالا می‌برد.

طولی نمی‌کشد تا نیکسون پشت یک دیوار شیشه‌ای قرار می‌گیرد که سربازان ارتش ایالات متحده در آن­سوی‌اش در تکاپوی تراشیدن ریش‌های بلند مردی هستند که معلوم نیست آیا همان صدام واقعی­‌ست یا یکی از بدل‌های او… در ادامه پس از اهراز هویت صدام، جان نیکسون، اولین شخصی‌ست که رو در رو فرصت هم‌کلامی با دیکتاتور عراق را پیدا می‌کند. جلسات متعدد ملاقات که در فصل‌های مختلف کتاب تنظیم شده است مخاطب را پشت میز بازجویی روبروی صدام حسین می‌نشاند.

توگویی که طنین صدای او هم به گوش­ می‌رسد. حالا مخاطب است و صدام و رفتارهایش در اسارت سربازان آمریکایی. او حالا گفته‌ها و ناگفته‌های تاریخ معاصر و حوادث پر تلاطم زندگی‌اش را برای نیکسون شرح می‌دهد. ناگفته‌های جذابی که البته چندان هم به مذاق سازمان سیا خوش نیامده و پیش از انتشار کتاب بنا به ملاحظات امنیتی سانسور شده‌اند. خطوط نقطه‌چین در متن کتاب گویای این سانسورهاست.

با این‌حال کتاب جسورانه­‌ی نیکسون ارزش خود را حفظ کرده است. صدام حسینی که نیکسون در کتاب بازجویی از صدام پیش روی ما می‌نشاند مردی‌ست افتاده حال که دیگر شباهتی به آن روزهای پر شر و شور و سرمست شده از شراب قدرت ندارد. او حالا باید بسیاری از ناگفته‌ها را برای این تحلیلگر سازمان سیا و البته برای تاریخ اعتراف کند…

معرفی نویسنده

با توجه به اینکه جان نیکسون سال‌های زیادی را صرف مطالعه‌ی ابعاد مختلف زندگی و شخصیت صدام کرده بود، تنها متخصص صدام‌شناسی است که می‌توانست صدام را شناسایی کند. نیکسون فارغ التحصیل رشته‌ی تاریخ از دانشگاه جورج واشنگتن است که بعدها وارد سازمان اطلاعاتی سیا شد. او به دلیل علاقه‌ای که به امور خاورمیانه داشت، مسئول تحلیل روابط میان ایران و عراق شد. نیکسون کتاب بازجویی از صدام را زمانی نوشت که دیگر در سیا کار نمی‌کرد.

او در این مدت فرصت کافی برای یادآوری خیلی از جزییات و شرح دقیق وقایع را داشت. جان نیکسون، در این کتاب دیدگاه و موضع سیاسی صدام نسبت به مردمش، کشورهای دیگر، اقوام و گروه‌های مذهبی و سیاسی کشورش را شرح می‌دهد و سپس تحلیل و بررسی می‌کند. نیروهای بین‌المللی صدام را درحالی پیدا می‌کنند که در مخفی‌گاهی در زیر باغچه‌ای کاذب قرار پنهان شده بود. اولین حرف صدام پس از این که پناهگاهش لو می‌رود، این بود:

«من صدام، رییس جمهور عراق و خواستار گفت‌وگو با شما هستم». جالب‌تر جواب فرمانده‌ی نیروهای آمریکایی، «برایان رید»، است: «جورج بوش رییس جمهور آمریکا هم به شما سلام می‌رساند». درحالی که بسیاری از منابع خبری ادعا می‌کردند که صدام هنگام دستگیری و بازجویی مقاومت زیادی از خود نشان می‌داد و سر ناسازگاری داشت، نیکسون در این کتاب می‌گوید که صدام با این که از خودش سرسختی نشان می‌داد، اما به سوالات در کمال صداقت پاسخ داد.

حتی درباره‌ی مسائلی که تمایلی به صحبت کردن نداشت هم، اطلاعاتی در اختیارمان گذاشت. تاجایی که دستگاه دروغ‌سنجی که برای بررسی صحت گفته‌های صدام آماده شده بود، هیچ وقت به‌کار نیامد. زمانی که نیکسون این کتاب را نوشت، موظف بود آن را به سازمان سیا تحویل دهد تا مطالب آن بازنگری و ویرایش شوند. کتاب بازجویی از صدام پیش از انتشار دو بار بازبینی شد. تاجایی که نیکسون می‌گوید در برخی جاهای کتاب خطوط سیاهی را می‌بینید که همان ویرایش‌های اعمال شده از طرف سیا هستند.

بخشی از متن کتاب

صادق صدر در سال ۱۹۹۱ به همدستی با رژیم روی آورد. او قیام شیعیان پس از جنگ خلیج [فارس] را محکوم کرد و صدام سخاوتمندانه تلاش‌هایش را ارج نهاد و او را به عنوان رئیس اوقاف مذهبی منصوب کرد. ولی صدر با استفاده از این جایگاه و درآمد معتنابهی که جمع آوری کرد، مرجعیت خود را با نگاه به فقرا و مبارزه برای حقوق شیعیان برپا کرد. این موقعیت بود که درنهایت او را به این سمت سوق داد تا به دلیل نوع رفتار رژیم با شیعیان، علم مخالفت با آن را بردارد.

هنگامی که از صدام درباره مرگ صدر پرسیدم، او گفت نمایندگان دولت مکرر با وی دیدار کرده و از او می‌خواستند تا از منبر رفتن علیه رژیم خودداری کند. آخرین بار یکی از اعضای سازمان امنیت ویژه به دیدار او رفت. او به صدر گفت که اگر اقداماتش را متوقف نکند ظرف یک ماه کشته می‌شود. طارق عزیز، یکی از مشاوران نزدیک صدام، مسئول این عملیات بود. شاید به این دلیل که مسیحی بود. صادق صدر کفن سفید به تن کرد، نمادی برای پیروانش که یعنی او غسل شهادت کرده است.

یک عامل امنیتی به نام طاهر جلیل حبوش مأمور شد تا وی را ترور کند و او به نحو احسن این کار را انجام داد. موفقیت حبوش در خاموش کردن صدر شاید دلیلی بود بر اینکه چرا صدام او را به عنوان رییس سرویس اطلاعاتی عراق منصوب کرد. او در دسته ورق افراد مهم تحت تعقیب سرباز خشت بود و تا امروز همچنان تحت تعقیب است. وقتی از صدام پرسیدم چرا در سال ۱۹۸۰ محمد باقر صدر پسر عموی صادق و پدر زن مقتدا را کشت، او می‌دانست که دقیقاً دربارۀ چه کسی حرف می‌زنم.

با وجود این، از طرح چنین پرسشی ناراحت شد. صدام گفت «شما آمریکایی‌ها چرا نمی‌خواهید درک کنید که حکومت کردن بر عراق آسان نیست». او سپس منبری طولانی رفت مبنی بر اینکه چرا دین و سیاست باید از هم جدا باشند. صدام گفت که محمدباقر صدر با خمینی تماس مخفی داشت. استخبارات هم مکالمه های آنها را شنود کرده بود. و آنها برنامه داشتند که در عراق انقلاب اسلامی راه بیندازند.

او اظهار داشت که به صدر گفته بود: مشکلی برای امور مذهبی اش ندارد ولی باید پایش را از سیاست بیرون بکشد. هنگامی که صدر از این کار امتناع کرد، صدام او را (همراه با خواهرش، بنت الهدی) به اتهام فعالیت‌های خائنانه دستگیر و اعدام کرد. موضوع سلاح‌های کشتار جمعی صدام از تهدید امنیت ملی درجۀ اول علیه آمریکا به آنچه به عنوان تعقیب غاز وحشی خوانده شد، تقلیل پیدا کرده بود. در سالهای پیش از جنگ مرتباً از سیا خواسته می‌شد…

نقد کتاب بازجویی از صدام

کتاب بازجویی از صدام حاصل بازجویی و تخلیۀ اطلاعاتی رئیس‌جمهور سابق عراق، صدام حسین، توسط جان نیکسون، مأمور اطلاعاتی آمریکا (سیا) است. نیکسون که تا پیش از حمله به عراق، کارشناس وضعیت عراق و خاورمیانه بوده است، پس از دستگیری صدام در یک پناهگاه زیرزمینی، مأمور تعیین هویت او شد. همچنین اولین بازجویی‌ها از صدام نیز بر عهدهٔ نیکسون بود.

این کتاب مستند به گفته مؤلف آن، توانسته اطلاعات جدید و بسیار متفاوتی را دربارهٔ زندگی و نگاه صدام حسین، دیکتاتور مخلوع عراق، به دست دهد. نیکسون در این کتاب، طبق توضیح روند بازجویی از صدام که آن را با اصطلاح «تخلیهٔ اطلاعاتی» نام می‌برد دیدگاه و موضع سیاسی صدام نسبت به مردمش، کشورهای دیگر، اقوام و گروه‌های مذهبی و سیاسی کشورش را بیان و تحلیل می‌کند.

نویسنده تصویر بی‌طرفانه‌‌ای از این مرد را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد که در جلسات متعدد بازجویی پس از دستگیری او به دست آورده است. نیویورک تایمز درباره این کتاب نوشته است: «بسیاری از خاطره نویسی هایی که با موضوع سازمان سیا نوشته شده، محافظه کارانه و به‌ شدت سانسور شده هستند. اما این کتاب یک استثنا است.» 

کتاب بازجوبی از صدام، شرحی جذاب و آشکار کننده از بازجویی سیا از رئیس جمهور سابق عراق است؛ اثری هوشمندانه و خواندنی!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 862 بار

عنوان کتاب: بازجویی از صدام

تخلیه اطلاعاتی رئیس جمهور

نویسنده: جان نیکسون

مترجم: هوشنگ جیرانی

تعداد صفحات کتاب: 199 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 17.98 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب طراحی شده است تا به همه‌ قربانیان جدایی‌های عاطفی کمک کند، چه شما که از یک تجربه‌ی از دست دادن در این اواخر رنج می برید و چه متأثر از زخم به‌ جا مانده از گذشته باشید؛ چه در الگوهای رفتاری‌...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3702
اثری دلنشین که به خوانندگان امید هدیه می‌دهد و برای آهرن نامزدی جایزه بهترین نویسنده تازه‌وارد را به ارمغان آورد. رمان حاضر داستانی فوق العاده گرم و پراحساس، گزنده، طنزآمیز و باطن گرایانه دارد...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 338

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *