چهره ات شبیه نخستین روزهای جمهوریت بود

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
چهره ات شبیه نخستین روزهای جمهوریت بود (nbookcity.com)

دانلود کتاب چهره ات شبیه نخستین روزهای جمهوریت بود

کتاب چهره ات شبیه نخستین روزهای جمهوریت بود شامل اشعاری از نویسنده اهل ترکیه ایلهان برک، است.

ایلهان برک در سال ۱۹۷۹ با کتاب  خاکستر جایزه‌ی فرهنگستان زبان ترکی، در سال ۱۹۸۰ با کتاب استانبول جایزه‌ی شعر بهجت نجاتی گیل، در سال ۱۹۸۳ با کتاب کهنه دریا جایزه‌ی شعر یدی تپه و در سال ۱۹۸۸ با کتاب رودخانه ی زیبا  جایزه‌ی شعر سدات سیماوی را گرفت.

خلاصه کتاب

اشعار ایلهان برک شامل مضامینی حماسی و عاشقانه است که ریشه در اسطوره شناسی دارند . او با الهام و تلفیق شعرهای سنتی غربی و شرقی موفق شد شیوه‌ای منحصر به فرد با نگاهی پست مدرن در اشعارش خلق کند. تاریخ، جغرافیا، هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی و شهرهایی مانند استانبول، آنکارا و پاریس مضامین بسیاری از اشعار او بودند. او برای پرورش درونمایه‌هایی از این دست از کلمات محاوره‌ای و علمیانه و همچنین نام محلی گل‌ها، آلات موسیقی و… بهره می‌جست. ایلهان برک در سال ۲۰۰۵ در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

ایلهان برک از شاعران نسل دوم شعر نوین ترکیه در سال ۱۹۱۸ در شهر مانیسای ترکیه به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ی خود را در زادگاهش به پایان رساند و در سال ۱۹۴۴ از رشته‌ی زبان فرانسه فارغ التحصیل شد. او از آن پس به عنوان دبیر زبان فرانسه مشغول به کار شد. همچنین به عنوان مترجم در موسسه‌ی چاپ و نشر بانک زراعت استخدام و پس از ۱۳ سال فعالیت در سال ۱۹۶۹ بازنشست شد.

 ایلهان برک پس  از سال‌ها به صورت تمام وقت به نویسندگی پرداخت که حاصل آن انتشار بیش از ۲۴ عنوان کتاب شعر ، تعداد قابل توجهی نقد ادبی و ترجمه اشعار شاعرانی چون : آرتور رمبو و ازرا پاوند به زبان ترکی است .

بخشی از متن کتاب

انسان‌هایی بودیم که به پاک کردن خو کرده بودیم…  پس ابتدا اشک‌هایمان را پاک کردیم و بعد یکدیگر را…

از هیچ زنی سنش را نمی پرسند چرا که او نیز نمی داند سنش از پس شب هایی که بغض کرده و گریسته چقدر باید شده باشد…

نقد کتاب چهره ات شبیه نخستین روزهای جمهوریت بود

از ایلهان برک تنها یک مجموعه منتخب اشعار با عنوان ” برگی در آستانه ی افتادن ” به انگلیسی ترجمه شده است . و همین یک اثر برای شناساندن او در کشورهای دیگر کافی بود ، تا جایی که بسیاری او را به میداس تشبیه کرده اند که با استفاده از هر واژه ای موفق به خلق شعری زیبا و لطیف می شود. کتاب چهره ات شبیه نخستین روزهای جمهوریت بود را به تمام علاقه‌مندان به شعر جهان مخصوصا ادبیات ترکیه پیشنهاد می کنیم.

تعداد بازدید: 377 بار

%C4%B0lhan%20Berk%20 %D8%A7%DB%8C%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%86%20%D8%A8%D8%B1%DA%A9

عنوان کتاب: چهره ات شبیه نخستین روزهای جمهوریت بود

گزیده اشعار ایلهان برک

شاعر: ایلهان برک

مترجم: بابک پزشکی

تعداد صفحات کتاب: 85 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 10.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

مثنوی، مشهور به مثنوی معنوی (یا مثنوی مولوی)، نام کتاب شعری از مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر و صوفی بلخی است. این کتاب از ۲۶٬۰۰۰ بیت و ۶ دفتر تشکیل شده و یکی از برترین کتاب های ادبیات عرفانی فارسی است ...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 43312
کتابدر جستجوی قطعه گمشده یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های شل سیلوراستاین نویسنده مشهور آمریکایی است. این کتاب داستان دایره‌ای است که احساس تنهایی و غم می‌کند چون قطعه‌ای کم دارد و در جستجوی یافتن قطعه گمشده‌اش به جایی می‌رسد که شادی و سرخوشی‌اش...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 5085

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *