هنر نه گفتن

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
هنر نه گفتن (nbookcity.com)

دانلود کتاب هنر نه گفتن

دیمون زاهاریادس با کتاب هنر نه گفتن به شما نشان می دهد که چگونه تقاضا، دعوت‌، خواهش‌ و هر چیز دیگری را که به حریم خصوصی تان تجاوز کرده، بدون احساس گناه رد کنید.

روش‌هایی هم که به آن‌ها پرداخته، موجب کاستن ناامیدی و ناراحتیِ درخواست‌کننده بابت شنیدن کلمۀ «نه» خواهد شد. اما این بدان معنی نیست که نه گفتن، آسان خواهد بود دست کم در ابتدا این‌ طور نیست. انجام این کار همراه با اعتماد‌ به‌ نفس مانند استفاده از یک عضلۀ بدن است. شما می‌بایست عضله‌ای را به کار بگیرید تا آن را قوی‌تر کنید. بنابراین شما را تشویق می‌کنیم تا روش‌های موجود در هنر نه گفتن را فوراً مورد استفاده قرار دهید.

با موقعیت‌های کم‌خطر و کوچک شروع کنید به عنوان مثال، در یک رستوران به گارسونی که سعی می‌کند دسر را هم به شما بقبولاند، بگویید: «نه، دسر نمی‌خواهم. متشکرم.» سپس به تدریج از روش‌های دیگر در موقعیت‌های پرخطر استفاده کنید. با گذشت زمان و به کار بردن روش‌ها، خواهید دید که بیشتر و بیشتر قاطع می شوید.

همین که یاد بگیرید به عقاید خود متکی باشید، نه گفتن آسان‌تر خواهد شد. در‌نتیجه می‌بینید که دوستان، اعضای خانواده، همکاران و همسایگانتان بیش از پیش به وقت و تصمیم‌های شما احترام خواهند گذاشت. هنگامی که خواندن کتاب هنر نه گفتن را به پایان رساندید تمام ابزارها را برای نه گفتن با احترام و درایت و مهم‌تر از همه، بدون احساس گناه، خواهید داشت.

خلاصه کتاب

چگونه می توانیم در موقعیت‌های گوناگون و دربرابر نزدیک‌ترین دوستان و آشنایان، یا مدیران و بالادست‌ها، از بله گفتن‌های دردسرساز اجتناب کنیم و ابتدا کارها و امور خودمان را در اولویت قرار دهیم. هنر نه گفتن، روش‌ها و ترفندهای نه گفتن را در هر موقعیتی به ما می‌آموزد تا زندگی را آرام‌تر و کم‌استرس‌تر و با بهره‌وری بیشتر پشت سر گذاریم.

وارن بارفت جملۀ مهمی دارد. او می‌گوید: «فرق بین افراد موفق و افراد بسیار موفق این است که آدم‌های بسیار موفق، تقریباً به همه چیز نه می‌گویند.» شاید کلید ورود به دنیای این کتاب در همین جملۀ مهم نهفته باشد. دیمون زاهاریادس نویسندۀ چندین کتاب در زمینۀ بهره‌وری است. دیمون خودش اذعان کرده که پیش‌تر فردی پر بازده و مبتکر نبوده و پیش از مستقل شدن و بهره‌وری مناسب از وقت و انرژی‌اش، ساعت‌ها جلسات غیر ضروری و گفتگوهای طولانی و محیط‌های کاری بسیار شلوغ را تحمل کرده است.

او می گوید: «نه» یکی از کوچک‌ترین کلمات در زبان انگلیسی است. با این حال، بسیاری از ما معتقدیم که چنان قدرت عجیبی دارد که می‌ترسیم آن را به زبان بیاوریم. در مواردی که قادر به نه گفتن هستیم، به طور غیر ارادی اهدافمان را کم‌اهمیت جلوه می‌دهیم و برای درخواست کننده بهانه می‌آوریم و عذرخواهی می‌کنیم. چرا این کلمۀ کوچک چنین اهمیتی دارد؟ چرا این قدر برای به زبان آوردنش تردید داریم؟

بخشی از متن کتاب

هر بار از من می‌خواستند برای کسی کاری انجام بدهم، بدون آنکه توجهی به خودم داشته باشم، بله را می‌گفتم. عادت برآوردن نیاز دیگران، بسیار در من نهادینه شده بود. اما با هر توافقی احساس نارضایتی در درونم رشد می‌کرد و مرحله‌ای از تلخی و ناامیدی را ایجاد می‌کرد. من منافع خودم را بارها و بارها برای کمک به دیگران کنار گذاشتم، در حالی که می‌دانستم این کار مرا به شدت ناراحت می‌کند. من هیچ کس جز خودم را سرزنش نمی‌کردم. زمانی به این نتیجه رسیدم که دیگر کافی است.

آن وقت شروع کردم به رد تمام درخواست‌هایی که برای کمک به اسباب کشی دوستانم می‌شد. در حقیقت تقریبا تمام درخواست‌های کمک از هر نوعی را رد می‌کردم. با نگاه به گذشته، از این رویکردم پشیمانم. این یک واکنش عجولانه و ناشی از دلخوری و خودبیزاری بود که آن را این قدر شدت می‌بخشید. سال‌ها تجربه و تمرین نیاز داشت تا بیاموزم با احترام و ملاحظه بیشتری نه بگویم. هنر نه گفتن به شما کمک خواهد کرد تا از مرحله راضی کردن همیشگی دیگران، پا به مرحله اولویت‌بندی نیازها و خواسته‌های خود بگذارید.

و مهم‌تر از همه، به شما نشان خواهم داد چگونه این کار را بدون روش سختگیرانه تاسف‌آوری که من مدتها پیش استفاده کردم، انجام دهید. اهمیت اولویت‌بندی نیازها یکی از ارزشمندترین درس‌هایی که آموخته‌ام این است که هیچ کس به اندازه من هوشیارانه از وقتم محافظت یا نیازهای مرا اولویت‌بندی نخواهد کرد. این قابل فهم است. اکثر مردم به مصلحت خود عمل می‌کنند؛ آن‌ها طبیعتأ اولویت‌های خود را پیش از اولویت‌های دیگران قرار می‌دهند. اما این بدین معنی است که هر یک از ما مسئول برآوردن نیازهای شخصی خودمان هستیم.

نقد کتاب هنر نه گفتن

خیلی‌وقت‌ها نمی‌توانیم «نه» بگوییم به خصوص اگر آدم مهرطلبی باشیم که به خودمان اجازه ندهیم ذره‌ای دیگران را ناراحت و دلخور ببینیم؛ که اگر این طور باشد و دیگران هم این خصوصیت ما را بشناسند ممکن است بارها و بارها از احساسات ما سوءاستفاده کنند و تقاضاهای غیرمنطقی و بی‌جا از ما داشته باشند. آنوقت ما تبدیل می‌شویم به انسانی که همیشه به خاطر خوشایند دیگران زندگی می‌کند و هدفش تنها برآوردن نیازهای کوچک و بزرگ آنها است.

اینجا است که شروع می‌کنیم به ذره ذره تحلیل رفتن و از دست دادن انرژی‌مان و در نهایت هم احساس قربانی شدن می‌کنیم. دایمون زاهاریادس در کتاب هنر نه گفتن راهکار‌های جالبی را در اختیارمان قرار می‌دهد تا با کاربردشان بتوانیم واکنش‌های اکتسابی را که در طول زندگی در ذهن‌مان حک شده‌اند، کنار بگذاریم و بدون احساس گناه و ملامت به انجام کاری که دوست نداریم یا وقتش را نداریم، نه بگوییم و خصیصه مردم شادکنی‌مان را رها کنیم.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 4,192 بار

Damon%20Zahariades%20 %D8%AF%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86%20%D8%B2%D8%A7%D9%87%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%B3

عنوان کتاب: هنر نه گفتن

نویسنده: دیمون زاهاریادس

مترجم: میترا میرشکار

تعداد صفحات کتاب: 154 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب آن پایین چه خبر است از معدود کتاب‌های تصویری است که موقعیتی را فراهم می‌کند که مخاطبان کوچک کتاب اطلاعات بیشتری از شخصیت‌ها داشته باشند. این شگرد آن‌ها را به تعامل و واکنش بیشتری وامی‌دارد و خواندن داستان را برای آن‌ها لذتبخش‌تر می‌کند. پایان عجیب داستان هم...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 316
زیبا بود و پر فراز و فرود با پوستی نرم به رنگ نان و چشم‌هایی چون دو بادام سبز. گیسوانش نرم و مشکی بود و تا کمرش می‌رسید. حالتی باستانی داشت مثل اهالی اندونزی یا کشورهای سلسله جبال آند در آمریکای جنوبی.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 3757

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *