همه می میرند

آخرین ویرایش: 2 ماه قبل
همه می میرند (nbookcity.com)

دانلود کتاب همه می میرند

کتاب همه می میرند با نگاهی به زندگی روزانه یک بازیگر تئاتر به نام «رژین» شروع می‌شود.

فردی که به نظر می‌رسید شخصیتی «نارسیستی» یا خودشیفته دارد و شدیدا روی نقش‌ها، رویاها و اهداف بلند آوازه خود پافشاری می‌کند. رژین در سفرهایش به شهرهای مختلف، یک روز با مردی عجیب به نام «رایموندو فوسکا» که شخصیت اصلی رمان همه می‌میرند است آشنا می‌شود. رژین در ابتدا جذف شخصیت مرموز فوسکا می‌شود و با خود عهد می‌بندد که نگاه مرموز و عجیب فوسکا را رمزگشایی کند. رژین هرچند خودش را بسیار قبول دارد، همواره در تلاش است تا توجه بیشتری کسب کند.

او عاشق این است که در مرکز توجه همگان باشد، چه در مهمانی و چه بر روی صحنه. اما با خود فکر می‌کند کار «هنرپیشه‌ها چندان دوامی ندارد.» به تعبیری می‌توان گفت رژین از فراموش شدن می‌ترسد و هنگامی که فوسکا را می‌بیند که چون مرتاضی بی‌حرکت روی نیمکت نشسته و به هیچ‌چیز توجهی ندارد به حال او غبطه می‌خورد. انگار که فوسکا اصلا نمی‌داند «ملال» چیست.

خلاصه کتاب

کتاب همه می میرند، روایت زندگی مردی است به نام فوسکا، که سودای عدالت در سر دارد، با خوردن معجونی مصری نامیرا می‌شود تا سودای خود را برای دهکده کوچکش محقق کند و از آنجا به بعد، زندگی اش به افقی وسیع‌تر، به افق فناناپذیری و ابدیت کشیده می‌شود: آرزویش برای دهکده کوچکش، معطوف به شهرهای همسایه، سراسر ایتالیا و سرانجام کل جهان می‌شود. فوسکا که در کل روایت ۷۰۰ ساله زندگی اش، حکمت‌ های جدیدی از زندگی آدمی می‌آموزد، در ابتدا خیال می‌کند «هیچ اصلاحات اساسی ممکن نیست، مگر اینکه کل جهان در دست آدم باشد»

برای همین می‌جنگد، پیروز می‌شود، شکست می‌خورد، دوباره می‌جنگد، دوباره پیروز می‌شود و باز شکست می‌خورد، می‌کشد، یارانش را از دست می‌دهد، متحد می‌شود، پیمان می‌شکند، فرزند تربیت می‌کند، به امپراطوری بزرگتر می‌پیوندد، در آن نفوذ می‌کند و آنقدر پیش می‌رود تا دست آخر بفهمد هر چه گام برداشته، واپس رفته است. سر انجام گویی راز زندگی را می‌فهمد: «مسئله شان را درک می‌کنم. الان دیگر درک می‌کنم. آنچه برایشان ارزش دارد هرگز آن چیزی نیست که به آنها داده می‌شود، بلکه کاری است که خودشان می‌کنند.

اگر نتوانند چیزی را خلق کنند، باید نابود کنند. اما درهر حال باید آنچه را که وجود دارد طرد کنند، و گرنه انسان نیستند. و ما که می‌خواهیم به جای آنها دنیا را بسازیم و در آن زندانیشان کنیم، چیزی جز نفرت آنها نصیبمان نمی‌شود.» جدای از این مبارزه برای آزادی، چیزهای دیگری هم هست که رهایی بخشند: عشق و دوستی. فوسکا هربار که عاشق می‌شود و دوستی جدید می‌یابد، دوباره خون گرم در رگ‌هایش حس می‌کند و دوباره به جهان بازمی‌گردد.

پشت جلد رمان آمده است:

سیمون دو بووار یکی از فعالان جنبش آزادی زنان و جنبش ضد جنگ ویتنام و دوست و همکار متفکر بزرگ فرانسوی، ژان پل سارتر، در ۱۹۵۴ جایزه کنکور را از آن خود کرد. آثاری که از وی به‌جا مانده است، برخی تحقیقی و بیشتر ادبی هستند و همه می میرند یکی از مهم‌ترین و مشهورترین رمان‌های اوست. دوبوار در ۱۹۷۸ نامزد دریافت جایزه ادبی نوبل بود.

بخشی از متن کتاب

  • به او غبطه می‌خورم. نمی‌داند جهان چه پهناور و زندگی چه کوتاه است؛ نمی‌داند که آدمهای دیگری هم وجود دارند. به همین یک تکه آسمان بالای سرش قانع است. من می‌خواهم هر چیز چنان به من تعلق داشته باشد که گویی غیر از آن هیچ چیز دیگری را دوست ندارم؛ اما من همه‌چیز را می‌خواهم؛ و دستهایم خالی است. به او غبطه می‌خورم. مطمئنم که نمی‌داند ملال یعنی چه.
  • از شما گله ای ندارم. بدون شما هم دیر یا زود این اتفاق می افتاد. یک بار موفق شدم نفس خودم را شصت سال حبس کنم، اما همین که دست به شانه ام زدند…» «شصت سال!» مرد لبخندی زد. گفت: «یا، اگر دلتان می خواهد، شصت ثانیه. چه فرقی می کند؟ مواقعی هست که زمان می ایستد.
  • کاش من دو نفر بودم. یکی حرف می زد و یکی دیگر گوش می داد، یکی زندگی می کرد و آن یکی به تماشای او می نشست. چه خوب می توانستم خودم را دوست داشته باشم!
  • انسان حتی طالب خوشبختی هم نیست. به وقت کشی قناعت می کند تا این که وقت او را بکشد.

نقد کتاب همه می میرند

کتاب همه می میرند نوشته‌ی سیمون دو بووار و ترجمه‌ی «مهدی سحابی» است. این کتاب داستان مردی به نام رایموندو فوسکا را نقل می‌کند که نفرین شده است برای همیشه زنده باشد. فیلمی با همین نام نیز براساس این رمان در سال ۱۹۵۵ ساخته شده ‌است. سیمون دوبوار خاطرات فوسکا را طوری بازگو می‌کند که با وقایع تاریخی مهم در ارتباط است و از حال و هوای داخلی آن جریانات صحبت می‌کند.

از امیدها و از نقشه‌ها، از تلاش‌ها و از جریانات راه آزادی او، از شخصیت‌های فداکار، از کشتار و ظلم به سرخپوستان آمریکایی توسط اسپانیایی‌ها و بسیاری وقایع تاریخی مهم دیگر که به شکلی زیبا بیان می‌کند. حتی می‌توان گفت شخصیت فوسکا خود «تاریخ» است. همه می میرند رمان پخته‌ای است که موضوع اصلی آن نفرین زندگی ابدی است.

کتاب همه می میرند، عجیب ترین و هیجان انگیزترین رمان دوبووار است. او با تسلط و مهارت به کاوش در ماهیت فناپذیری می پردازد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 8,865 بار

Simone%20de%20Beauvoir%20 %D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86%20%D8%AF%D9%88%20%D8%A8%D9%88%D9%88%D8%A7%D8%B1 2

عنوان کتاب: همه می میرند

نویسنده: سیمون دو بووار

مترجم: مهدی سحابی

تعداد صفحات کتاب: 401 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 31.09 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

داستان روسی تسخیرشدگان که به زبان فارسی ترجمه شده است، از جمله آثار داستایوفسکی به شمار می‌آید. این داستان ماجرای یک توطئه سیاسی در یکی از شهرهای ایالات و معرفی قهرمانان با تعصب زیادی همچون موجوداتی پست و بی‌خیال را روایت می‌کند...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 2871
روایتگر نقطه‌های تاریک و هولناک زندگی، فریب‌ها، دغل‌ کاری‌ها و پلشتی‌ درون انسان‌ها. روایتگر موقعیت‌های نامعمول و کشنده. همه‌ی آن چیزهایی که بعد از تمام شدن کتاب کام آدم را تلخ می کند و در عین حال تا عمیق‌ترین لایه‌های...
بروزرسانی: 2 ماه قبل
تعداد بازدید: 2105

2 پاسخ

  1. کتاب همه می میرند را سالها پیش خوانده ام و اثرش هنوز در ذهنم باقی ست می خواهم دوباره آن را بخوانم . یک شاهکار است

  2. سلام من کتاب را نخوانده ام . اما خیلی بهم الهام می شود بخوانم . یکی از چیزها شاید در خلاصه ی کتاب خلقت زندگی خودمان و عشق است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *