در باب دوستی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
در باب دوستی (nbookcity.com)

دانلود کتاب در باب دوستی

در باب دوستی نوشته میشل دو مونتنی، فیلسوف شکاک و اومانیست فرانسوی است. او در دوران رنسانس می‌زیست و کاملا به رویکردهای مبنائی آن دوره وفادار بود. در واقع گویا مونتنی هم به لحاظ تاریخی فرهنگی اومانیست بود[یعنی به دائر مدار بودن وجود بشر اعتقاد داشت]و هم به لحاظ ادبی از طرفداران رویکرد اومانیسم ادبی بود[یعنی علاقمند به خواندن آثار کلاسیک نویسندگان باستان و معتقد به الگو گرفتن از آنها].

میشل دو مونتنی بنیانگذار مقاله‌نویسی مدرن است؛ وی در کتاب در باب دوستی به بیان دیدگاه‌های خویش در باب روابط انسان‌ها می‌پردازد و به تامل درباره این نظریه می‌پردازد که آدمی تفاوتی با سایر موجودات ندارد، در این‌باره به بحث می‌نشیند که باید به تمامی فرهنگ‌ها احترام گذاشت و در نهایت تلاش می‌کند با خودشناسی به درک ماهیت انسان نایل شود.

چکیده کتاب

در طول تاریخ ، برخی از کتاب ها جهان را تغییر داده اند. آنها نحوه مشاهده خود و یکدیگر را دگرگون کرده اند. آنها از مشاجره ها و اختلاف نظر ، جنگ و انقلاب الهام گرفته اند. آنها روشنگری کرده اند و حتی گاهی خوانندگان را به خشم تحریک کرده اند. این دسته از کتاب ها زندگی را برای ما غنی ساخته و چراغ راهنمای راه ما بوده اند.  یکی از این کتاب ها همین کتاب در باب دوستی اثر میشل دو مونتنی است. در این قطعات متنوع او دیدگاههای خود را در مورد روابط آدمها بیان می کند ، با این ایده که انسان هیچ تفاوتی با حیوانات ندارد.

میشل دو مونتنی به شکلی درخشان استدلال می کند که باید به همه فرهنگ ها احترام گذاشته شود. او با کاوش در انسانیتی نمونه وار تلاش می کند ماهیت بشریت را درک کند. و این درک شخصی را به خوانندگان منتقل کند. از دیگر کتاب های مونتنی می توان به اراسموس: وجد و ستایش حماقت ، رابله ، مونتانه و مالیخولیا و اخیرا خنده در پای صلیب اشاره کرد.

بخشی از متن کتاب در باب دوستی

همان گونه که اراضی غنی و حاصلخیزی داریم که بی حاصل رها شده اند و انواع مختلف علف ها ی هرز در آن ها روئیده اند، که اگر در آن ها به مقتضای هر زمین به کشت و زرع بپردازیم یقینا محصولات مفیدی برای مان به ارمغان خواهند آورد؛ زنان نیز این گونه اند، چرا که توده بی شکلی از گوشت تولید می کنند که تنها با وجود نطفه مرد است که بارور شده و می تواند منجر به ایجاد موجودی کامل – به نام انسان- گردد. همین قاعده در خصوص عقول ما نیز جاری و ساری است.

اگر ما آن ها را با برخی موضوعات خاص که می توانند به عنوان مهار و عنانی جهت کنترل آن ها عمل نماید، بارور ننماییم، آن گاه است که بی قید و بند در اراضی لم یزرع اندیشه ها ی مان جولان خواهند داد: هنگامی که آب متلاطم در ظرفی مفرغی نور خورشید و مهتاب را بازمی تاباند، روشنایی ها ی لرزانی را به آسمان می پراکند و ضربه ها یی به دیواره ظرف می زند. و این گونه چنین تلاطمی منجر به بروز انواع جنون و پریشان حالی می شود: آن ها اشکال موهومی را در رویای انسان ها ی بیمار پدیدار می نمایند. هنگامی که روح فاقد هدف خاصی باشد، گمراه می شود و چنان که گفته اند، در هر نقطه ای که باشید، در هیچ کجا نیستند.

pdf کتاب در باب دوستی برای کاربران vip از همین صفحه قابل مشاهده و دانلود می باشد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 663 بار

Michel%20de%20Montaigne%20 %D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%84%20%D8%AF%D9%88%20%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AA%D9%86%DB%8C 1

عنوان کتاب: در باب دوستی

نویسنده: میشل دو مونتنی

مترجم: مرضیه خسروی

تعداد صفحات کتاب: 140 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در باب خلوت گزینی نوشته میشل دو مونتنی (۱۵۹۲-۱۵۳۳)، فیلسوف و اندیشمند فرانسوی است. دو مونتنی در سده ۱۶ میلادی می‌زیسته و در این کتاب عقاید خود را در خصوص جنبه‌های مختلف زندگی بیان کرده است. کتاب حاضر در ۱۴۰ صفحه توسط خانم مرضیه خسروی به فارسی ترجمه...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 733

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *